کد خبر: ۱۸۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 25
یکی از جراحان بیمارستان مان به وسیله فرزندان بیماری که از روند درمان پدرشان رضایت نداشتند با شلیک گلوله کشته شده بود ...
شفاآنلاین>سلامت> اشاره : ده سال پیش ، تازه فارغ التحصیل شده بودم . با کلی ایده و آرزو .دوران سربازی را می گذراندم و در زمان فراغت در یک بیمارستان خصوصی کار می کردم.

به گزارش شفاآنلاین، آنروز صبح، تازه کشیک شبم تمام شده بود. با سرعت از بیمارستان بیرون آمدم و سوار اتوموبیل شدم .هنوز حرکت نکرده بودم که صدایی شبیه صدای تیر اندازی به گوش رسید ....

آن شب یکی از همکاران تماس گرفت و خبری بهت آور داد . یکی از جراحان بیمارستان(Hospital) مان به وسیله فرزندان بیماری  که از روند درمان پدرشان رضایت نداشتند با شلیک گلوله کشته شده بود ...

این اولین بار بود که خشونت در این سطح را می دیدم .ولی آخرین بار نبود .در طول سالهای گذشته و به ویژه چند ماهاخیر شاهد رفتارهای نامناسب علیه پرسنل درمانی بوده ایم .

ریشه این خشونتها کجاست ؟ چه شده که برخی مراجعه کنندگان با اندک بهانه ای کادر درمان را مورد توهین و هجمه قرار می دهند ؟ چرا بسیاری از رسانه ها به دنبال پررنگ کردن کوچکترین خطاهای پزشکی هستند ؟

صرفنظر از دلایل اجتماعی و اقتصادی و فشارهای روزمره که گریبانگیر مردم است و نمونه های این کنش و واکنشهای نامعمول را هر روزه در کوچه و خیابان شاهدیم، بخش مهمی از رفتارهای نامناسب(Inappropriate) علیه کادر درمانی به عملکرد ناصحیح مسوولان بهداشت و درمان کشور بر میگردد.

با اجرای  آرمانگرایانه طرح تحول سلامت ، هزینه های بسیاری بر سیستم بهداشت و درمان تحمیل شد، به گونه ای که عملا این  طرح با قربانی کردن پزشکان کج دار و مریز در حال انجام است.

جنبه دیگر مشکل، نزول جایگاه کادر درمان در دیدگاه مردم جامعه است. دلایل مختلفی برای این مساله می توان برشمرد :

بی تدبیری مسوولان بهداشت و درمان ، عدم استفاده مناسب از رسانه در جهت آگاه سازی مردم، شانتاژ های خبری و تحریک جامعه با اهداف سیاسی از سوی بخشی از فعالین رسانه ای و به ویژه صدا و سیما وعملکرد منفعل سازمان های صنفی کادر درمان به ویژه سازمان نظام پزشکی از جمله مهمترین این موارد است.

این افزایش توقعات باعث شده بیماری که به پزشک مراجعه می کند از پزشک انتظار "شفا " را داشته باشد . در صورتی که کار پزشک تشخیص و درمان مناسب بیماری است نه شفای کلی بیمار !

این توقع "شفادهی" باعث سو استفاده مداخله گران و مدعیان طب موسوم به اسلامی از سوی دیگر و تحریک مغرضانه بیماران علیه پزشکان توسط این افراد شده است.

با این اوصاف مسوولین و پرسنل بهداشتی لازم است به امنیت و حفاظت خود هم بیندیشند چون خشونت به هرحال با احتمالی رخ میدهد و باید برای مهار و مدیریت خشونت علیه کادر درمان آماده و مهیا بود و امکانات فیزیکی و اداری و قانونی برای محدود کردن خشونت و ناامنی را فراهم کرد.


این مساله جز با تلاش فعالان صنفی جامعه پزشکی و پیرا پزشکی و مهمتر از آن عملکرد صحیح و به دور از هرگونه شعارزدگی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی حاصل نمی شود .

هنوز چند روز از ابلاغ ممنوعیت نصب تابلوهای  حاوی قوانین برخورد با متعرضان به حقوق کارکنان بهداشتی و درمانی نمی گذرد که  متاسفانه شاهد حمله به دو همکارمان در اصفهان و بناب بودیم.

به هر حال امیدواریم با فرهنگ سازی صحیح،   خشونت علیه جامعه پزشکی و پیرا پزشکی هر چه زودتر در کشور ریشه کن شود و از این پس کمتر شاهد چنین مواردی در جامعه باشیم .

نومید مشو جانا کز لطف الهی

یک روز شود معدوم کردار خشونت

بر جای سلاح آید، اصلاح و به تدبیر

نابود شود یکسره ابزار خشونت
دکتر مهدیار سعیدیان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: