کد خبر: ۱۸۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 21
کنگره امسال، دهمین کنگره سکته مغزی بوده که از دوم لغایت چهارم اسفندماه در محل سالن‌ همایش کتابخانه ملی ایران در حال برگزاری است
شفا آنلاین>سلامت>دبیر کنگره بین‌المللی استروک ایران در خصوص روش‌های نوین درمان سکته‌های مغزی توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش شفا آنلاین، شهرام اویس قرن متخصص نورولوژی و دبیر دهمین کنگره بین‌المللی استروک ایران در حاشیه این همایش اظهار داشت: کنگره امسال دهمین کنگره سکته مغزی بوده که از دوم لغایت چهارم اسفندماه در محل سالن‌ همایش کتابخانه ملی ایران در حال برگزاری است.

وی افزود: در این کنگره علاوه‌بر مسائل علمی در زمینه درمان سکته‌های مغزی(stroke) در خصوص روش‌های عملی و روش‌های نوین درمان سکته‌های مغزی بحث و تبادل نظر خواهد شد.

اویس قرن در خصوص مخاطبان این همایش توضیح داد: در این همایش گروه‌های مختلف پزشکی ازجمله متخصصان مغز و اعصاب، رادیولوژی(Radiology)، فیزیوتراپ، کاردرمان‌ها و پرستاران حضور خواهند داشت و همچنین برای این کنگره 150 مقاله علمی ارسال شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در کنگره امسال پنل‌های مختلفی با عناوین گوناگون برگزار خواهد شد و یک کارگاه 8 ساعته نیز برای پرستاران در نظر گرفته شده است.

این متخصص نورولوژی گفت: یکی از مباحثی که اکنون در دنیا رواج دارد و از سه سال قبل آغاز شده است، موضوع سکته‌های مغزی در اثر لخته شدن خون در رگ‌های مغزی است که متخصصین و پژوهشگران برای درمان این عارضه در حال پژوهش برای کشف روش‌های نوین درمانی هستند.

اویس قرن ادامه داد: همان‌طور که همه ما می‌دانیم اگر خون در قسمتی از رگ‌های مغز لخته شود، ممکن است بر اثر بسته شدن رگ‌ها، سکته مغزی رخ دهد که اگر این لخته شدن در مسیر رگ‌های گفتار باشد، فرد با مشکل در صحبت کردن مواجه خواهد شد و اگر این لخته خون در مسیر رگ‌های دست باشد، فرد نمی‌تواند دست خود را تکان دهد.

دبیر دهمین کنگره بین‌المللی استروک ایران خاطرنشان کرد: از سال 1996 یعنی حدود 20 سال قبل داروهایی برای درمان سکته‌های مغزی مورد استفاده قرار گرفته که نقش لیزکنندگی لخته خون را برعهده دارد اما باید توجه کنیم اگر فردی بخواهد با این داروها تحت درمان قرار گیرد، باید در عرض 3 الی 4.5 ساعت پس از سکته مغزی به بیمارستان برای درمان برسد.

وی تصریح کرد: اگر در این تایم طلایی سکته مغزی درمان شود، احتمال بهبود فرد بسیار بالا خواهد بود اما یکی از ایرادهای داروهای لیزکننده لخته این است که آنها توانایی حل کردن لخته‌های بزرگ را ندارند و به همین دلیل متخصصین برای برداشتن لخته‌های بزرگ از روش‌های دیگری استفاده می‌کنند.

این متخصص نورولوژی(Neurology) در خصوص روش‌های جدید توضیح داد: در روش‌های جدید به‌وسیله ربات ها از طریق رگ‌های دست و پا وارد رگ‌های مغز می‌شویم و لخته را خارج می‌کنیم. در این شرایط حتی اگر بیمار پس از 24 ساعت بعد از وقوع حادثه به بیمارستان برسد، امکان درمان وجود دارد.

اویس قرن بابیان اینکه استفاده از این روش نوین در کشور ما هنوز رواج نیافته و تعداد انگشت‌شماری از مراکز درمانی از این روش نوین استفاده می‌کنند،‌ افزود: در کشور ایران از داروهای حل‌کننده لخته استفاده می‌شود و تلاش داریم با کمک وزارت بهداشت و پژوهشگران و پزشکان این روش درمانی را توسعه دهیم.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که تمام بیماران سکته مغزی کاندید دریافت داروهای حل‌کننده لخته هستند اما همه بیماران کاندید استفاده از روش مکانیکال خارج کردن لخته نیستند. همچنین باید توجه داشته باشیم استفاده از این روش بین 15 تا 20 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت و از هر 3 بیماری که از روش مکانیکال استفاده می‌کنند، تنها یک نفر بهبودی کامل می‌یابد و برای زندگی روزمره خود نیاز به کمک افراد ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: برخی افراد با بیماری‌های مادرزادی مغزی مواجه هستند که در این کنگره در خصوص روش‌های درمانی برای این افراد نیز بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: