کد خبر: ۱۸۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 19
در حال حاضر چند رشته بر اساس قانون می‌توانند با دریافت مجوز اقدام به تأسیس آزمایشگاه کنند که یکی از این گروه‌ها،‌گروه دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی هستند
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: پس از اختلاف‌ها بر سر قانون تأسیس و اداره آزمایشگاه این قانون در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بررسی شده و منتظر رأی‌گیری در صحن عمومی مجلس است.

به گزارش شفا آنلاین، سیدمحمدحسن هاشمی مدنی عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی(Laboratory sciences) در خصوص مشخص شدن نتیجه قانون دریافت مجوز تأسیس آزمایشگاه توضیح داد: در حال حاضر چند رشته بر اساس قانون می‌توانند با دریافت مجوز اقدام به تأسیس آزمایشگاه کنند که یکی از این گروه‌ها،‌گروه دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی هستند.

وی افزود: همچنین سایر گروه‌هایی که ادامه تحصیل داده‌اند نیز می‌توانند با دریافت مجوز تأسیس آزمایشگاه اقدام به تأسیس آزمایشگاه کنند که پاتولوژیست‌(Pathologist)هایی که چند سال در رشته علوم آزمایشگاهی کیلینیکال و پاتولوژی تحصیل کرده‌اند می‌توانند مجوز تأسیس آزمایشگاه را دریافت کنند.

هاشمی‌مدنی تصریح کرد: گروه‌های پزشکی مانند بیوشیمی بالینی، ویروس‌شناسی، باکتری‌شناسی و هماتولوژی نیز می‌توانند در بخش‌هایی که مرتبط با رشته تحصیلی‌شان است در آزمایشگاه به عنوان مسئول فنی مشغول به فعالیت شوند.

عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ادامه داد: طی چند وقت اخیر مباحثی بین پاتولوژیست‌ها و تک‌رشته‌ها مطرح شد که تک‌رشته‌ها با استناد به قانون سال 1367 اعلام کردند که می‌توانند با گذراندن آزمونی به عنوان متخصص آزمایشگاه در تمام رشته‌ها مشغول به فعالیت شوند.این قانون یک یا دو بار در سال 1370 اجرا شد و به دلیل برخی از مشکلات اجرایی شدن ان متوقف شد.

وی گفت: وزارت بهداشت(Ministry of Health) به دنبال این بود که مجدداً این قانون اجرایی شود که با اعتراض برخی از گروه‌های پزشکی تعیین تکلیف این قانون به مجلس کشیده شد، اما مجلس تا کنون در این زمینه اقدامی نکرده است.

هاشمی‌مدنی گفت:‌این قانون در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بررسی شده و منتظر رأی‌گیری در صحن عمومی مجلس است.

عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تصریح کرد: با رأ‌ی‌ آوردن این قانون تک‌رشته‌هایی که تخصص تک‌رشته‌ای دارند نمی‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی آزمایشگاه جنرال را اداره کنند اگر این قانون تصویب شود وزارت بهداشت اجازه برگزاری آزمون برای تک‌رشته‌ها در خصوص دریافت تخصص آزمایشگاه داده نخواهد شد یعنی اگر کسی در رشته بیوشیمی تحصیل کرده فقط می‌تواند به عنوان مسئول فنی بخش خود در آزمایشگاه مشغول به فعالیت شود.

وی با بیان اینکه این قانون به ضرر یا نفع هیچ یک از طرفین نیست و مشکلی از جامعه آزمایشگاهیان حل نمی‌کند، توضیح داد: این بحث فقط یک درخواست صنفی است و بهتر است وزارت بهداشت به شرط ادامه تحصیل مجوز آزمایشگاه را به تمام رشته‌ها بدهد و نباید بحث‌های صنفی و عملی را با یکدیگر درگیر کرد.

این قانون در سال 1367 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید،  و به موجب آن افرادی که PH.D های تک رشته ای آزمایشگاهی هستند، می توانستند، با گذراندن دوره تکمیلی، حق فنی آزمایشگاه گرفته و آزمایشگاه تاسیس کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: