کد خبر: ۱۸۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 18
هنگامی که فردی دچار مرگ مغزی می‌شود با توجه به وضعیت جسمی، سنی و آزمایشات وی چنانچه او در زمان حیات به صورت شفاهی اطرافیان خود را در جریان گذاشته، کارت اهدای عضو پر کرده باشد و در صورت نبود هیچ یک از این موارد تیم رضایت‌گیری در خصوص اهدای عضو با خانواده او صحبت می‌کنند
شفا آنلاین>سلامت>آمار دقیقی از بیماران نیازمند کبد و قلب به دلیل انجام نشدن پیوند این دو عضو در استان موجود نیست اما با توجه به مراجعات صورت گرفته احتمالا ۱۰۰ نفر نیازمند عضو هستند.

به گزارش شفا آنلاین، پس از انجام آزمایشات و گرفتن نوار مغز از بیمارانی که در اثر تصادف، تروما، خون‌ریزی مغزی، تومور و آسیب‌های شدید مغزی به کما رفته‌اند و تایید پزشکان معالج مبنی بر غیر قابل برگشت بودن کما به دلیل از کار افتادن کورتکس مغز و توقف خون‌رسانی به مغز گفته می‌شود، بیمار دچار مرگ مغزی شده است.

در این حالت به هیچ عنوان حتی یک درصد هم احتمال برگشت بیمار به زندگی وجود ندارد، چنین افرادی در شرایط خاص در ICU تحت مراقبت ویژه هستند اما جز ضربان قلب که یک مکانیسم اتوماتیک است هیچ گونه علایم حیاتی دیگری ندارند و از نظر فقها به این وضعیت مرگ نباتی گفته می‌شود یعنی امیدی به بازگشت فرد نیست و از نظر شرع نیز تایید شده که در این شرایط اعضای بدن بیمار قابل اهدا است.

پیش قدم شدن بیمار مرگ مغزی برای اهداء عضو
زهرا قنبرپور در خصوص اهدای اعضای بدن مادر خود که به دلیل پاره شدن عروق مغزی و کما دچار مرگ مغزی(Brain death) شده بود، گفت: زمانی که برادرم اسماعیل برای عیادت از مادرم رفته بود کادر درمان به او گفته بودند که مادرمان دچار مرگ مغزی شده است و امیدی به بازگشت او نیست، تنفس وی به کمک دستگاه است و شاید همین قلب هم تا دو روز دیگر از کار بیفتد.

قنبرپور افزود: با توجه به خوابی که برادرم در مورد مادرم دیده بود، ایشان خودشان برای اهدای اعضای بدن مادرم پیش‌ قدم و با پزشک معالج در خصوص این مسئله صحبت کرده بودند و پزشک نیز در پاسخ گفته بود اعضای بدن بیمار سالم و قابل اهدا است که در نهایت با رضایت پدرم اعضای بدن مادرم به 5 بیمار نیازمند پیوند زده شد.

صالحی بیمار 63 ساله‌ای که تحت عمل پیوند کلیه در بیمارستان کاشانی شهرکرد قرار گرفته است در رابطه با پیوند کلیه خود گفت: تقریبا 3 سال تحت دیالیز بودم اما فروردین امسال در بیمارستان کاشانی عمل پیوند کلیه انجام دادم و اکنون نیز مشکلی در این زمینه ندارم.

طالبی، یکی دیگر از افرادی که تحت عمل پیوند کلیه قرار گرفته است، بیان کرد: بنده 43 سال دارم و به دلیل فشارخون(blood pressure) بالا به مدت 20 ماه هفته‌ای 3 مرتبه دیالیز می‌شدم، پس از تکمیل پرونده در بیمارستان کاشانی 17 فروردین امسال عمل پیوند کلیه انجام دادم و خوشبختانه اکنون دیگر نیازی به انجام دیالیز ندارم.

طالبی با بیان اینکه پس از عمل پیوند کلیه فرد از انجام کارهای سنگین منع می‌شود، ادامه داد: بنده کارگر بودم اما اکنون چون قادر به انجام کار نیستم بیمه از کارافتادگی به ما می‌دهند که جوابگوی هزینه‌های زندگی نیست. بنده باید دو هفته یک بار آزمایش بدهم اما بیمه تکمیلی نیز به دلیل داشتن سقف برای پرداخت هزینه‌ها پول همه آزمایش‌ها را به من نمی‌دهد.

اطمینان از سالم بودن اعضای بدن مهم‌ترین شرط پیوند عضو
زهرا سیاح، مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضاء چهارمحال و بختیاری بیان کرد: هنگامی که فردی دچار مرگ مغزی می‌شود با توجه به وضعیت جسمی، سنی و آزمایشات وی چنانچه او در زمان حیات به صورت شفاهی اطرافیان خود را در جریان گذاشته، کارت اهدای عضو پر کرده باشد و در صورت نبود هیچ یک از این موارد تیم رضایت‌گیری در خصوص اهدای عضو با خانواده او صحبت می‌کنند اگر خانواده وی رضایت دادند این شخص کاندید اهدای عضو می‌شود.

سیاح با تاکید بر طی شدن همه مراحل قانونی برای مسجل شدن مرگ مغزی از نظر علمی مانند انجام آزمایشات و تایید پزشکی قانونی به عنوان یکی از اعضای تیم تایید کننده در خصوص مرگ مغزی بیمار، افزود: پس از پشت سر گذاشتن این مراحل بیمار برای اهدای عضو آماده می‌شود اما در این مرحله نیز لازم است یکسری آزمایشات به منظور تشخیص کیفیت اعضای بدن بیمار مرگ مغزی انجام شود چرا که این اعضا قرار است در بدن فرد دیگری کار انجام دهند.

وی با بیان اینکه همه آزمایشات تخصصی و حیاتی مورد نیاز برای پیوند عضو مانند سونوگرافی، سی تی اسکن، آزمایش خون، سنجش عملکرد کلیه، کبد و ریه در بیمارستان آیت‌الله کاشانی شهرکرد انجام می‌شود، تصریح کرد: عمل پیوند عضو در صورتی انجام می‌شود که سن بیمار مرگ مغزی زیر 70 سال و اعضا سالم و با کیفیت باشند، اگر بیمار مرگ مغزی ایدز یا تومور بدخیم داشته و تحت شیمی درمانی باشد به هیچ عنوان اعضای بدن او قابل برداشت نیست.

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضاء چهارمحال و بختیاری با تاکید بر ضرورت بررسی بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون به دلیل تاثیر بر عملکرد کلیه‌ها، ادامه داد: اعضای بدن فردی که دچار هپاتیت باشد به بیماری که او نیز دچار هپاتیت باشد پیوند زده می‌شود و هیچ گاه اعضای بیمار هپاتیتی به فرد سالم پیوند زده نمی‌شود.

سیاح با اشاره به غیرقانونی بودن برداشت اعضای بدن افاغنه و غیرایرانی‌های مقیم ایران برای انجام عمل پیوند، خاطرنشان کرد: در تیم پیوند عضو که زیر نظر وزارت بهداشت کار می‌کند از اعضای بدن افراد ایرانی و مسلمان برای افراد ایرانی و مسلمان استفاده می‌شود و چنانچه فرد مرگ مغزی و یا نیازمند عضو از اقلیت‌های مذهبی باشد عمل برداشت و اهدای عضو با رضایت هر دو طرف قابل انجام است.

وی ادامه داد: پس از تایید شدن کیفیت اعضا، با توجه با لیست انتظار، لیست افراد اورژانسی و اولویتی که افراد به ما مراجعه کرده‌ و پرونده و آزمایشات آن‌ها براساس گروه خونی کامل شده است، فرد انتخاب و نمونه خون فرد مرگ مغزی و فرد گیرنده برای انجام آزمایشات تخصصی به آزمایشگاه ارسال می‌شود و پس از کسب اطمینان از باند شدن پروتئین‌های خونی، برداشت و پیوند عضو به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود.

وجود 400 بیمار دیالیزی در چهارمحال و بختیاری
مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضاء چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در مقطع کنونی فقط عمل پیوند کلیه در شهرکرد انجام می‌شود، تصریح کرد: برای پیوند قلب چون کمتر از 2 ساعت زمان برای اهدا داریم قلب با هواپیما به بیمارستان مقصد ارسال می‌شود که معمولا ما با تیم پیوند قلب اصفهان کار می‌کنیم.

سیاح خاطرنشان کرد: برای کبد از لحظه‌ای که عضو از بدن بیمار مرگ مغزی جدا می‌شود تا لحظه‌ای که در بدن گیرنده پیوند زده شود بین 5 تا 6 ساعت فرصت داریم و ما این فاصله را با تیم‌های اصفهان، شیراز و تهران تنظیم و کبد را به این شهرها ارسال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جراح و تیم پیوند آموزش‌های لازم را در تهران، اصفهان و شیراز دیده و طی 2 سال همه امکانات پیوند کلیه در استان فراهم شد، بیان کرد: پیوند کلیه عمل آسانی نیست اما با توجه به اینکه ما نزدیک به 400 بیمار دیالیزی و 20 بیمار در لیست انتظار در استان داریم تصمیم بر این شد که اول امکانات پیوند کلیه در استان راه‌اندازی شود.

سیاح گفت: اما آمار دقیقی از بیماران نیازمند کبد و قلب به دلیل انجام نشدن پیوند این دو عضو در استان موجود نیست ولی با توجه به مراجعات صورت گرفته احتمالا 100 نفر نیازمند عضو هستند.

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضاء چهارمحال و بختیاری با اشاره به نوپا بودن شهرکرد در انجام عمل پیوند کلیه، تاکید کرد: بیماری که عمل پیوند کلیه روی وی انجام می‌شود به مدت یک ماه در بخش پیوند بستری و قرنطینه می‌شود و در این مدت همه هزینه‌های بیمارستانی وی رایگان و کلیه خدمات تحت پوشش بیمه است.

سیاح با بیان اینکه در هنگام ترخیص آموزش‌های لازم به فرد گیرنده کلیه برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری‌های عفونی داده می‌شود، ادامه داد: این افراد پس از 3 ماه به زندگی و شرایط کاملا عادی برمی‌گردند.

انجام چکاب سالانه نقش موثری در جلوگیری از بیماری‌های کلیوی دارد
سیاح بیان کرد: سردسیر و کوهستانی بودن استان یکی از عوامل زیاد بودن تعداد افراد دیالیزی در استان است همچنین به دلیل کیفیت آب مردم بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند اما متاسفانه از نظر فرهنگی هنوز برای مردم جا نیفتاده است که هر 6 ماه یک بار و یا سالانه چکاب انجام دهند در صورتی که چکاب برای افراد بالای 40 سال ضرورت دارد.

وی ادامه داد: انجام چکاب مرتب به فرد کمک می‌کند تا بتواند در مراحل اولیه متوجه دیابت و یا فشار خون نهفته خود شود و آن را کنترل کند.

جداسازی 80 عضو از بدن بیماران مرگ مغزی چهارمحال و بختیاری
مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضاء چهارمحال و بختیاری افزود: سال گذشته از 40 بیمار مرگ مغزی در استان 24 خانواده رضایت دادند، کیفیت اعضای 6 بیمار تایید نشد و 10 خانواده نیز رضایت ندادند در حالی که امسال از مجموع 50 بیمار مرگ مغزی، 8 خانواده رضایت ندادند، 31 خانواده رضایت دادند و 11 نفر نیز یا آزمایشات مناسبی نداشتند و یا در حین انتقال به اتاق عمل برای انجام عمل جداسازی عضو فوت کردند.

سیاح تصریح کرد: برای اهدا، عضو باید گرم و پر خون جدا شود یعنی بیمار باید آن قدر خوب نگهداری شود که بتواند مدت زمان 5 ساعت برای انجام عمل جداسازی را نیز تحمل کند.

وی با اشاره به اهدای کلیه به 14 بیمار در سال جاری، یادآور شد: امسال با جداسازی اعضای بیماران مرگ مغزی استان 80 پیوند عضو انجام شد.

آمار رضایت‌گیری اهداء عضو در چهارمحال و بختیاری 70 درصد است
مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضاء چهارمحال و بختیاری گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در کنار دانشگاه‌هایی مانند شهید بهشتی و شیراز بالاترین آمار رضایت‌گیری را دارد که این مسئله نسبت به جمعیت بسیار مطلوب است.

سیاح آمار رضایت‌گیری را در کشور 35 درصد عنوان و بیان کرد: این رقم در استان ما 70 درصد است یعنی از هر 3 خانواده 2 خانواده برای اهدای عضو رضایت می‌دهند.

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضاء چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: متاسفانه تاکنون عملکرد چشمگیری از سازمان‌های مردم نهاد استان در خصوص اهدای عضو انجام نشده است.

وی فرهنگ‌سازی، تلاش رسانه‌ها و جامعه خبری و همچنین حمایت مسئولان دانشگاهی را از عوامل مهم و موثر در افزایش آمار رضایت‌گیری استان برشمرد و خاطرنشان کرد: خانواده بیمار مرگ مغزی باید بدانند که تیم درمانی و پزشکی بیمارستان در درجه اول برای بیمار آنها تلاش کرده است و در نهایت برای بیمار گیرنده عضو تلاش می‌کند، خانواده باید بپذیرند که بیمار مرگ مغزی برگشت ندارد و این حالت با کما متفاوت است.

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضاء چهارمحال و بختیاری با اشاره به سابقه 15 ساله خود برای رضایت‌گیری از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی و کسب 200 مورد رضایت، ادامه داد: اینکه تیم رضایت‌گیری بتواند با خانواده بیمار مرگ مغزی از نظر روحی و عاطفی ارتباط برقرار کند با توجه به نوع‌دوست بودن مردم استان و نفوذ در قلب آنها برای رضایت‌گیری بسیار تاثیرگذار و مهم است.

راه‌اندازی بخش پیوند قلب و مغز استخوان تا 2 سال آینده در چهارمحال و بختیاری
سیاح اعضای حیاتی بدن را شامل قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها، کبد، روده و معده برشمرد و گفت: در استان ما به صورت متداول برداشت قلب، کلیه و کبد انجام می‌شود.

 مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضاء چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از نظر ICU های مجهز برای مراقبت از بیماران مرگ مغزی، اتاق عمل جداسازی اعضا هیچ مشکلی در استان وجود ندارد، افزود: در تلاش هستیم با انجام پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم تا 2 سال آینده بخش پیوند قلب و مغز استخوان را نیز در استان راه‌اندازی کنیم.

7 هزار نفر از مردم چهارمحال و بختیاری کارت اهدای عضو دارند
سیاح با اشاره به آمار افراد دارای کارت اهدای عضو در استان، بیان کرد: تقریباً 7 هزار نفر در استان کارت اهدای عضو دارند که این افراد به صورت مستقیم از طریق بیمارستان، در محل‌های مختلف مانند هلال احمر و یا از طریق سایت ایران اهدا ثبت‌نام کرده‌اند.

وی بیشترین آمار دارندگان کارت اهدای عضو را از نظر جنسی مربوط به آقایان و از نظر سنی مربوط به جوانان و دانشجویان دانست و خاطرنشان کرد: خانم‌ها در سنین جوانی و تا قبل از ازدواج به این کار تمایل خوبی نشان می‌دهند ولی بعد از ازدواج به دلیل مسائلی مانند عشق به فرزند کمتر به این سمت گرایش پیدا می‌کنند.

وی یادآور شد: مردم می‌توانند با مراجعه به طبقه پنجم بیمارستان آیت‌الله کاشانی واحد مددکاری و همچنین معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ثبت نام و کارت اهدای عضو دریافت کنند.

اگرچه مرگ مغزی برای خانواده بیمار ضایعه‌ای دردناک و شاید غیرقابل باور از نظر مرگ وی باشد، اما باید توجه داشت که این اتفاق خود پلی برای نجات جان هزاران انسان بیمار و نیازمند عضو دیگر است. در این شرایط می‌توان به جای تصمیم‌گیری‌های احساسی و امید بیهوده برای بازگشت بیمار به زندگی با تصمیمی منطقی زندگی را به چند بیمار دیگر برای داشتن زندگی عادی و بدون درد هدیه کنیم.تسنیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: