کد خبر: ۱۸۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 17
در دنیا نزدیک به 18 درصد داروسازان در بیمارستان‌ها مشغول به فعالیت هستند ولی به دلیل بی‌توجهی به جایگاه داروسازان در کشور ما این آمار زیر 10 درصد است
شفا آنلاین>سلامت>مدیر کل دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: در دنیا نزدیک به 18 درصد داروسازان در بیمارستان‌ها مشغول به فعالیت هستند ولی به دلیل بی‌توجهی به جایگاه داروسازان در کشور ما این آمار زیر 10 درصد است.

به گزارش شفا آنلاین، اکبر برندگی مدیر کل دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اظهار داشت: در دنیا نزدیک به 18 درصد داروسازان در بیمارستان‌ها مشغول به فعالیت هستند ولی به دلیل بی‌توجهی به جایگاه داروسازان در کشور ما این آمار زیر 10 درصد است.

وی افزود: در حال حاضر 13 هزار داروساز(Pharmacist) در کشور داریم که 1200 نفر از آنها در 923 بیمارستان مشغول به کار هستند.

برندگی گفت: باید توجه داشته باشیم که خدمات بیمارستانی با خدمات داروخانه‌ای متفاوت است و اگر بخواهیم در بیمارستان‌ها ارتقای سلامت و ایمنی(Safety) داشته باشیم باید به حضور داروسازان در بیمارستان‌ها توجه کنیم.

مدیر کل دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر اگر داروسازان در بیمارستان‌ها مشغول به فعالیت شوند تعرفه K4 به آنها تعلق نمی‌گیرد گفت: این موضوع باعث کاهش انگیزه داروسازان برای حضور در بیمارستان‌ها شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر جایگاه داروسازان بیمارستانی نسبت به 20 سال گذشته وضعیت مناسب‌تری پیدا کرده است به گونه‌ای که در آن سال‌ها حتی ما این رشته را نداشتیم اما خوشبختانه با ایجاد این رشته هر ساله تعداد زیادی از افراد فارغ‌التحصیل شده و در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت می‌شوند.

برندگی گفت: باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر نسبت به دنیا فاصله زیادی داریم که باید تلاش بیشتری برای اشتغال این افراد صورت بگیرد.

مدیر کل دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به نقش داروسازان بیمارستانی در کاهش خطاهای دارویی(Medicinal errors) توضیح داد: سالانه میلیاردها دلار در آمریکا به دلیل خطاهای دارویی به هدر می‌رود که هر چه میزان حضور داروسازان بیمارستانی تقویت شود این هزینه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: در مواقعی پرستاران نمی‌توانند به درستی داروی تجویز شده را تشخیص دهند که این امر باعث خطاهای دارویی می‌شود. در حال حاضر حضور داروسازان در بیمارستان‌ها نقش مؤثری در کاهش خطاهای دارویی داشته اما به میزان مطلوب فاصله داریم که امیدواریم هر چه زمان می‌گذرد وضعیت اشتغال این افراد مطلوبیت بیشتری پیدا کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: