کد خبر: ۱۸۵۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 18
فعالیت‌های ورزشی، سلامت عقل را افزایش داده و روند پیری را آهسته می‌کند، حمایت می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>بنابه گفته محققان عصب شناس دانشگاه تگزاس، پیاده روی تند یا دوچرخه سواری روزانه می‌تواند از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کند. این فعالیت‌های ورزشی روی ماده سفید مغز که در اعماق مغز قرار داشته و دربرگیرنده رشته‌ها و آکسون‌های عصبی است، اثر مثبت می‌گذارد.


به گزارش شفا آنلاین:، این بررسی از نظریه‌ای که می‌گوید فعالیت‌های ورزشی،<sport activities> سلامت عقل را افزایش داده و روند پیری را آهسته می‌کند، حمایت می‌کند.در بررسی روی افراد مسن که فعالیت‌های فیزیکی چندان مناسبی نداشتند، مشخص شد میزان تخریب "شبکه‌های” مهم بین عصب‌ها سریع‌تر بوده و آنها را در خطر بیشتر ابتلا به زوال عقل قرار می‌دهد.

رشته‌های عصبی در واقع عصب‌هایی هستند که درون غلافی به نام "میلین” قرار داشته و باعث سفید بودن ماده سفید مغز می‌شوند. این رشته‌ها وقتی صدمه ببینند، سرعت و انتقال علایم عصبی الکتریکی کند شده و موجب کاهش درک شناختی و مشکلات حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر می‌شود. ماده سفید مغز، برخلاف ماده خاکستری که در سطح مغز بوده و حاوی سلول‌های عصبی هستند، از میلیون‌ها رشته‌های عصبی تشکیل شده و عصب‌ها با استفاده از آن با مغز ارتباط برقرار می‌کنند.

محققان نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند سلامت مغز و در نتیجه وضعیت شناختی فرد را تامین کند و بهترین روش پیشگیری از آلزایمر است. در ضمن دانشمندان با استفاده از تصویربرداری از مغز، فعالیت ماده سفید مغز داوطلبان شرکت در آزمایش را بررسی کردند و متوجه شدند که فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی و عملکرد شناختی با ورزش در وضعیت مناسبی قرار می‌گیرد.

بیماری آلزایمر نوعی بیماری تخریب کننده مغز و پیشرونده است که در ارسال و انتقال پیام‌ها اختلال ایجاد کرده و موجب کوچک شدن مغز می‌شود. با مرگ سلول‌های مغزی، فرد دچار کمبود حافظه و اختلال در درک شناختی می‌شود. روند پیشرفت این بیماری کند و از ۵ تا ۱۵ سال متغیر است.

انجام دادن ورزش، به ویژه پیاده‌روی تند و یا دوچرخه سواری، می‌تواند فرد را از ابتلا به این بیماری دور نگهدارد.دیلی میل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: