کد خبر: ۱۸۵۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 16
مشکل اصلی در زیادی جذب آهن از لوله گوارش است. محل اصلی تجمع آهن کبد، غده درون‌ریز مانند آدرنال، لوزالمعده و قلب است.
شفا آنلاین>سلامت>هموکروماتوز یا سرریز و زیادی آهن در خون، یک اختلال ارثی در متابولیسم آهن است که در آن تجمع آهن در ارگان‌ها و بافت‌های مختلف دیده می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:مشکل اصلی در زیادی جذب آهن از لوله گوارش<Iron absorption of the digestive tract> است. محل اصلی تجمع آهن کبد، غده درون‌ریز مانند آدرنال، لوزالمعده و قلب است.

وجود آهن در رژیم غذایی برای حفظ سلامت بدن و به‌ویژه ساخته شدن سلول‌های قرمز و اکسیژن‌رسانی به سلول‌های بدن الزامی است. فقدان آهن می‌تواند منجر به کم خونی شود و وجود بیش از حد آهن نیز سمی‌ است. بدن چند راه مختلف برای دفع آهن اضافه خود دارد، تجمع آهن در بافت‌های بدن می‌تواند باعث بیماری و آسیب دیدن بافت شود.

علل هموکروماتوز

اضافه بار آهن ممکن است به علت جذب بیش از حد نیاز آهن توسط روده ایجاد شود. به این حالت اضافه بار آهن اولیه گفته می‌شود. این حالت معمولا به علت اختلالات ارثی به وجود می‌آید که به آن هموکروماتوز ارثی گفته می‌شود. وجود میزان آهن اضافی در بدن می‌تواند به علت تخریب غیرطبیعی تعداد زیادی گلبول‌های قرمز و آزاد شدن مقدار زیادی آهن به وجود بیاید.

به این حالت اضافه بار آهن ثانویه گفته می‌شود که می‌تواند ارثی نیز باشد. علل اضافه بار آهن ثانویه اختلالات خونی مانند تالاسمی ماژور و کم خونی‌ هایمولیتیک نیز می‌تواند باشد.

علائم

علائم بیماری انعکاسی از محل‌های تجمع آهن است. رنگ خاکستری متمایل به ارغوانی تیره در پوست به علت افزایش آهن یا برنزه شدن آن باید شک به هموکروماتوز را برانگیزد.

به علت رسوب آهن در پانکراس میزان انسولین و گلوکاگون در خون در بیماران مبتلا به هموکروماتوز بالا می‌رود. در واقع سطح انسولین ممکن است کاهش یابد و گاهی اوقات دیابت شیرین نیز به‌طور همزمان عارض می‌شود. تجمع آهن در کبد سیروز، در قلب کاردیومیوپاتی و در آدرنال نارسایی غده را موجب می‌شود.

درمان

اصول درمان مبتنی بر کاهش جذب آهن و افزایش دفع است. استفاده از اهدای خون و فلبوتومی‌های متناوب موجب افزایش دفع آهن از بدن می‌شود. گاه از داروی دفروکسامین به عنوان دفع‌کننده استفاده می‌شود.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: