کد خبر: ۱۸۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 12
مدت 3 هفته است یکی از داروهای اصلی سرطان به نام داروی «سیکلو فسفامید 500» و نام تجاری «اندوکسان» در سطح استان اصفهان به سختی تهیه می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> چند روزی است داروی خاص «سیکلوفسفامید 500» با نام تجاری «آندوکسان» در داروخانه‌های اصفهان نایاب شده و بیماران سرطان مغز استخوان برای دریافت دارو با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین، چند روز قبل یکی از شهروندان اصفهانی با ارسال پیامی خواستار پیگیری موضوع کم‌یابی یک داروی خاص در اصفهان شده و اعلام کرد: مدت 3 هفته است یکی از داروهای اصلی سرطان (Cancer)به نام داروی «سیکلو فسفامید 500» و نام تجاری «اندوکسان» در سطح استان اصفهان به سختی تهیه می‌شود.

این شهروند اصفهانی اظهار کرده که این دارو بعضاً نیاز هفتگی بیماران جهت شیمی درمانی است و از روز سه‌شنبه هفته گذشته تا همین لحظه دارو در سطح استان اصفهان نایاب شده در حالی که به ما وعده آخر هفته آن هم برند هندی را دادند در حالی که داروی اصلی آلمانی است.

قسمت تأمین داروی علوم پزشکی استان هم پاسخ نمی‌دهد و بیماران سردرگم شده‌اند این در حالی است که این دارو داروی اصلی در درمان سرطان مغز استخوان محسوب می‌شود.

این موضوع را از کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری کردیم؛ کیانوش جهانپور اظهار کرد: بعضی اوقات در توزیع دارو و یا ترخیص دارو ممکن است مشکلاتی(Problems) باشد اما دارویی نایاب نیست.

وی افزود: هر چه که دارو در داخل تولید شود اصلا وارد نمی‌کنیم و سازمان غذا و دارو موظف به تأمین٬ فروش و تنظیم بازار دارویی است و اما نه هر برند خاصی که مدنظر افراد است.

مدیر روابط عمومی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: داروی سیکلوفسفامید در بازار وجود دارد و مشکلی در تأمین دارویی نداریم اما تأمین یک برند خاص از یک دارو معنای خاص ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس سیاست‌های کلی سلامت٬ نظام دارویی ما داروی ژنریک است و این هم تأمین می‌شود که یا بر اساس تولید داخل یا بر اساس واردات است و در حالتی هم که دارو تولید داخل باشد ماکزیمم 10 درصد واردات قابل قبول است.

جهانپور تأکید کرد: ممکن است یک دارو با عناوین تجاری مختلف عرضه شود و اینکه همه این‌ها وارد بازار دارویی شود انتظاری است که قابل برآروده شدن نیست.

مدیر روابط عمومی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این که انتظار این فرد تأمین دارو با عنوان تجاری آندوکسان است٬ خاطرنشان کرد: هیچ ضمانتی برای اینکه یک دارویی با نام تجاری خاصی وجود داشته باشد نیست؛ بر اساس سیاست‌‌های کلی سلامت ابلاغی رهبر معظم انقلاب نظام دارویی ما ژنریک است و نام ژنریک این دارو سیکلوفسفامید است و در داخل کشور موجود است.

وی عنوان داشت: ما موظف به تأمین یک برند خاص نیستیم و چنین چیزی ممکن است الآن وجود نداشته باشد٬ ممکن است دارویی از یک شرکت اروپایی با برند خاصی می‌آمده است حالا به هر دلیل متوقف شده و حالا از کشوری دیگری می‌آید؛ آن‌چه که برای ما مهم است نام عمومی دارو است که در صورتی که استانداردها را داشته باشد٬ تأمین می‌شود.

جهانپور هند را یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دارو عنوان کرد و گفت: عاقلانه نیست خودمان را وابسته به شرکت خاصی کنیم که مشکلات بعدی داشته باشد و اگر در توزیع هر خللی است با سامانه 190 تماس بگیرند تا راهنمایی شود که بتوانند داروی خودشان را تأمین کنند.

با وجود تأکید مدیر روابط عمومی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از چند داروخانه در اصفهان این موضوع را پیگیری کردیم اما همه داروسازان اعلام کردند این دارو نه با یک برند خاص بلکه حتی با نام عمومی یا ژنریک هم وجود ندارد؛ البته یکی از داروخانه‌ها اعلام کرد داروی دیگری که بعضاً جایگزین این دارو بوده وجود دارد اما باید با نسخه پزشک باشد و پزشکان نیز به دلیل عوارض این دارو از تجویز آن خودداری می‌کنند، داروخانه هلال احمر هم که احتمال وجود داروهای کم‌یاب در آن می‌رفت پاسخ ما را نداد.فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: