کد خبر: ۱۸۴۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 09
هدف از نامگذاری این روز حساس کردن افراد، جوامع و تصمیم سازان نظام سلامت در کشور‌های مختلف نسبت به اهمیت این گروه از بیماری‌ها برای جلب سرمایه‌های علمی، اقتصادی و بهبود روش‌های تشخیص و درمان سرطان می‌باشد
شفاآنلاین>سلامت> فوق تخصص سرطان شناسی با اشاره به پیشرفت‌های درمانی در سرطان خواستار حمایت بیشتر بیمه و وزارت بهداشت از این بیماران شد.

به گزارش شفاآنلاین، آرش جنابیان فوق تخصص سرطان شناسی با اشاره به اینکه روز جهانی سرطان یکی از ۱۲۰ روزی است که درتقویم سالانه در بین روز‌های مرتبط با سلامتی توسط سازمان ملل متحد نام گذاری شده است، اظهار کرد: هدف از نامگذاری این روز حساس کردن افراد، جوامع و تصمیم سازان نظام سلامت در کشور‌های مختلف نسبت به اهمیت این گروه از بیماری‌ها برای جلب سرمایه‌های علمی، اقتصادی و بهبود روش‌های تشخیص و درمان سرطان می‌باشد.

وی ادامه داد: روز جهانی سرطان برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ در پاریس نام گذاری شد و سال بعد از ان نیز بنده افتخار داشتم که برای نخستین بار این روز را به جامعه علمی و فرهنگی کشورمان معرفی کنم. از آن سال نیز خوشبختانه در کشور ما به مناسبت این روز گرامیداشت‌های مختلفی در جهت آگاهی بخشیدن به مردم، پزشکان و دست اندرکاران نظام سلامت و مسئولان مربوطه برگزار می‌شود.

جنابیان افزود: طی پانزده سال اخیر در علم سرطان شناسی دو الی سه تغییرات اساسی ایجاد شده و نسبت به گذشته تفاوت‌های شاخصی دارد که اصلی‌ترین و مهمترین آن‌ها «رواج کار تیمی»درمراحل تشخیص و درمان(Treatment) است.

وی با اشاره به اینکه در طب علم داخلی بیماری‌های مزمن شایعی وجود دارند که هیچوقت صددرصد بهبود نمی‌یابند، بیان کرد: به عنوان مثال شخصی که دیابت دارد هیچ گاه بیماری اش بهبود نمی‌یابد همچنین ضرورت دارد بیمار مبتلا به فشار خون برای کنترل وضع جسمانی خود دارو  مصرف کند تا بیماری کنترل و مهار شود.

این فوق تخصص سرطان شناسی عنوان کرد: تارگت تراپی‌ نوعی روش درمانی است و این امکان را فراهم می‌کنند که در بعضی سرطان‌های پیشرفته حالت مهار را داشته باشیم؛ به نوعی بیماری در فرد بیمار(Patient) وجود دارد، اما تومور محدود نگه داشته شده تا کیفیت زندگی بیمار حفظ شود.

جنابیان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اهداف درمانی درعلم طب به ویژه در رشته سرطان شناسی حفظ کیفیت زندگی بیماران است؛ ادامه داد: ایمونوتراپی‌ یکی دیگر از شیوه‌های جدید درمان سرطان محسوب می‌شوند که مبنای آنها فعال کردن سیستم ایمنی بیمار دربرابر سلول‌های بدخیم است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های سلول سرطانی فرار از سیستم دفاعی برای بقا است، بیان کرد: ایمونوتراپی به هر گونه درمانی اشاره دارد که در آن از سیستم ایمنی برای مبارزه با بیماری‌ها از جمله سرطان استفاده می‌شود. ایمونوتراپی روی سلول‌های سیستم ایمنی عمل کرده و به آنها برای حمله به سرطان کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: در بدن انسان‌های سالم روزانه تعداد بسیار زیادی سلول‌های نامناسب تولید می‌شود که سیستم ایمنی خود شخص سلول‌های غیر عادی را جذب و در نهایت دفع می‎کند. سلول سرطانی با سایر سلول‌های بدن متفاوت و قابلیت تکثیر زیادی دارد ، همچنین نسبت به سیستم دفاعی بدن مقاوم است.

جنابیان ادامه داد: ایمونوتراپی شامل دارو‌های متعددی هستند که در بیماری‌های گوناگون با مکانیزم‌های اثر مختلف در حال تست شدن هستند و برخی مهارکننده‌های کنترلی برای درمان سرطان پیشرفته پوست (ملانوما)، لنفوم، سرطان‌های ریه، کلیه و مثانه تایید شده اند و مطالعه اثربخش بودن این دارو‌ها روی بسیاری از دیگر انواع سرطان ادامه دارد.
تامین داروهای  بیماران سرطانی نیازمند تسهیل شرایط است

به گفته وی  اگر مدعی هستیم و آرزو می‌کنیم تا در قطب علمی منطقه جغرافیایی دنیا قرار بگیریم تا بتوانم جلب توریست سلامت بکنیم باید امکان دسترسی راحت به این دارو‌ها برای مردم فراهم شود.

جنابیان اظهار کرد: نمی‌توان مردم را از عراق و آذربایجان برای درمان بیماری به کشور منتقل کرد، اما نتوان دارو را برای آن‌ها فراهم کرد ، همچنین ذکر این نکته ضروری است که وزارت بهداشت باید به نوعی راه ورود این دارو‌ها که اثربخشی شاخصی در بهبود پاسخ دهی به درمان، کیفیت زندگی و طول عمر بیماران دارند، تسهیل کند.

وی با تاکید بر اینکه علم آنکولوژی امروز به جایگاه ممتاز خود رسیده است افزود: توجه به نیاز‌های متعدد تغذیه ای، رفع کمبود‌های بيمار، مقاوم کردن بیمار در مقابل عفونت‌ها و ارکان تغذیه‌ای جزو مسائلی است که امروزه توسط پزشکان پررنگ‌تر شده است و به واسطه آنها طول عمر و کیفیت زندگی اجتماعی و خانوادگی بیماران نسبت به گذشته افزایش یافته است.

جنابيان یاد آور شد: بیماران سرطانی را باید مورد حمایت کامل قرار داد و این یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت بايد قرار گيردکه در این میان کافی‌ است بیمه‌ها نیز از هزینه‌های درمان سرطان حمایت کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: