کد خبر: ۱۸۴۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 10
مادران شاغلی که شیفت های شب کاری را باید در محل کارشان بگذرانند، یکی از دغدغه های‌شان این است که شب ها بچه های‌شان را کجا بگذارند.
شفا آنلاین>اجتماعی>مادران شاغلی که شیفت های شب کاری <Working night shifts>را باید در محل کارشان بگذرانند، یکی از دغدغه های‌شان این است که شب ها بچه های‌شان را کجا بگذارند.

به گزارش شفا آنلاین: هیچ کودکستان یا مهدکودک شبانه روزی در هیچ جای ایران وجود ندارد تا از این کودکان نگهداری کند.
از سویی شاید این دغدغه کمی نباشد و مادرانی که جایی را برای نگهداری از کودکان‌شان ندارند، مجبورند برای همیشه یا تا مدتی که کودک‌شان به سنی برسد که نیاز به نگهداری اورژانسی نداشته باشد از کارشان دست بکشند.

 احمد خاکی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران از آغاز به کار«مرکز رفاه کودک و خانواده» ویژه کودکان ۶ ماه تا ۱۲ سال برای ارائه خدمات نگهداری و مراقبتی در ساعات عدم حضور والدین در منزل، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه والدین، اردوهای فرهنگی تفریحی و برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های سرپرستی خبر داد.او در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مرکز «رفاه کودک و خانواده» از مراکز غیردولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی است، افزود: «این مرکز با ارائه خدمات عمومی و به صورت ساعتی و تمام وقت آماده به کار است و خدماتی نظیر مراقبت روزانه، انجام تکالیف مدرسه، مددکاری اجتماعی، مشاوره و راهنمایی، اردوهای فرهنگی تفریحی، فعالیت‌های فوق برنامه و دوره‌ها و جلسات آموزشی ویژه خانواده‌ها را ارائه می دهد». البته گویا این طرح از امسال آغاز شده است و این اولین مرکزی نیست که در این زمینه افتتاح کرده اند. خاکی با بیان اینکه این طرح از امسال آغاز شده و در حال حاضر نیز یک مرکز در تهران آغاز به کار کرده است، ادامه داد:« به طور کلی ۱۶ مرکز « رفاه کودک و خانواده» در سراسر کشور افتتاح شده است. تلاش ما بر این است که تا پایان سال سه مرکز دیگر نیز افتتاح شود و بیشتر مهدهای‌مان را به سمت چنین مراکزی سوق دهیم». این مراکز در ساعت های اوقات فراغت فعالیت می کنند و مربیانی که در آنجا فعالیت می کنند، به طور مستقیم در جریان تکالیف درسی دانش آموزانی که در آنجا ثبت نام شده اند و حضور دارند، قرار می گیرند تا کمک‌شان کنند.

هزینه کلاس هایی که خانواده ها برای ثبت نام این کودکان باید بپردازند، شامل کلاس های فوق برنامه آنجا نمی شود. خاکی در این باره نیز گفت:« دریافت هزینه برگزاری کلاس های فوق العاده درسی با استفاده از کادر آموزش دیده، شامل معلمان شاغل در مدارس یا مراکز آموزشی دارای مجوز برای گروه سنی بالای هفت سال با تقاضای والدین بلامانع است» .خاکی همچنین تهیه لوازم التحریر مورد نیاز برای کودکان زیر 6 سال را بر عهده مرکز و لحاظ شده در شهریه اعلام کرد و گفت: « تهیه لوازم بهداشتی مصرفی نیز بر عهده مرکز بوده و این هزینه در شهریه اعلام شده گنجانده شده است.

مرکز رفاه مجاز است با توافق والدین، شهریه را به صورت ماهیانه یا فصلی دریافت کند و در صورت انصراف خانواده از دریافت خدمات، مرکز مجاز به دریافت شهریه آن ماه به طور کامل است». خدمات تغذیه ای که در این مراکز به کودکان ارائه می شود، برای خانواده ها به صورت اختیاری است. اگر والدین بخواهند، می توانند ناهار کودکان‌شان را به صورت دو وعده در روز دریافت کنند و هزینه میان وعده برای همه گروه‌ها 95هزار تومان به طور ماهانه است. معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با بیان اینکه برنامه ریزی و سیاست‌گذاری در حمایت و تامین رفاه کودک و خانواده‌ها در شرایطی که کشور در مسیر توسعه قرار دارد و سیاست افزایش جمعیت را دنبال می‌کند ضرورت بیشتری دارد، اضافه کرد: والدین پرمشغله امروز آمال بزرگی برای فرزندان خود در سر می‌پرورانند. آن‌ها علاوه بر دغدغه رشد، پیشرفت و مراقبت از کودک به موضوع رفاه فرزندان و آسایش خانواده نیز توجه بیشتری دارند. در شرایطی که امکان مراقبت تمام وقت از کودک برای خانواده وجود نداشته باشد و سیستم‌های مراقبتی سنتی حضور نداشته و یا کمتر شده باشد، آغاز به کار این مراکز ضروری است.خاکی در ادامه تاکید کرد: در کنار ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری، فراهم کردن ساختاری برای ارائه خدمات رفاهی و پاسخگویی شایسته به نیازهای خانواده و جامعه ضروری است.

پاسخ به این نیاز برای گروه سنی زیر 6 سال در قالب خدمات مهدکودک در نظر گرفته شده است. با این وجود کودکان سن دبستان و خانواده‌های شاغل یا خانواده‌هایی که به دلیل مشکلات عدیده برای ایفای نقش‌های والدین خود نیازمند حمایت هستند، همچنان در انتظار پاسخ مناسبی بودند که تلاش شده است این نیاز از طریق فعالیت این مراکز پاسخ داده شود.

محدودیت سنی پذیرش دختران و پسران در مرکز رفاه

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان با بیان اینکه مرکز رفاه کودک و خانواده علاوه بر کلیه خدمات ارائه شده به کودکان 6 ماه تا ۱۲ سال به موضوعات خدمات نگهداری و مراقبتی از کودکان سنین مدرسه در ساعات عدم حضور والدین در منزل، ارائه خدمات ارتقایی در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه والدین، برگزاری اردوهای فرهنگی و تفریحی، برگزاری دوره‌های آموزش مهارت‌های سرپرستی کودکان و ... برای تمامی کودکان توجه دارد.

همچنین پذیرش دختران در این مراکز تا پایان ۱۲ سال و پسران تا پایان ۱۰ سال مجاز است.قانون

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پريسافراهاني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
0
0
چراشماره تماس ندارد؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: