کد خبر: ۱۸۴۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 06
امروزه بیش از ۹۰ درصد از داروها را از لحاظ تعداد در داخل کشور تولید می‌کنیم و در بین کشورهای منطقه کشوری هستیم که بیشترین داروی مورد نیاز خود را تامین می کنیم.

 شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو گفت: امروزه بیش از ۹۰ درصد از داروها را از لحاظ تعداد در داخل کشور تولید می‌کنیم و در بین کشورهای منطقه کشوری هستیم که بیشترین داروی مورد نیاز خود را تامین می کنیم.

به گزارش شفاآنلاین، غلامرضا اصغری، رییس سازمان غذا و دارو در نشست خبری به مناسبت دهه فجر برگزار ضد ضمن تبریک این ایام اظهار داشت: شعار اصلی انقلاب اسلامی استقلال آزادی و جمهوری اسلامی بوده است، در اوایل انقلاب اکثر شرکت های داروسازی چند ملیتی بودند اما با تلاش متخصصان کشور اکنون اکثر این شرکت ها توسط متخصصین داخلی اداره می شود.

وی گفت: اگر دهه چهارم انقلاب را با گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم که در زمان انقلاب اکثر شرکت‌های دارویی خارجی بودند و بعد از انقلاب از کشور خارج شدند. بعد از انقلاب داروسازان و نیروهای تحصیل کرده داروسازی توانستند چرخه دارو را بچرخانند و امروزه بیش از 90 درصد از داروها را از لحاظ تعداد در داخل کشور تولید می‌کنیم و در بین کشورهای منطقه کشوری هستیم که بیشترین داروی مورد نیاز خود را تامین می کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه دارو یک ابزار استراتژیک در جهان است گفت: تولید دارو در کشور یکی از موفقیت‌های انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و امیدواریم در سایر حوزه ها نیز شاهد پیشرفت باشیم.

اصغری افزود: امیدواریم در سایر حوزه‌ها نیز مانند دارو عمل کنیم. به طور مثال در حوزه آرایشی و بهداشتی عقب هستیم و کمتر از 50 درصد نیاز کشور را تولید می‌کنیم و لازم است از تجارب دارو در این صنعت استفاده شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر 30 درصد رقم ریالی بازار به داروهای خارجی اختصاص دارد که برای واردات 4 درصد داروها اختصاص یافته است.

اگر قرار بود 94 درصد دیگر داروهارا وارد کنیم ارز زیادی از کشور خارج می شد و درحال حاضر یک میلیارد و دویست هزار دلار صرف تهیه این داروها می شود.

رییس سازمان غذا و دارو درخصوص کمبود داروی بیماران مبتلا به پارکینسون گفت: یکی از مواردی که سازمان رصد می‌کند آمار کمبودهای دارویی است.

وی با بیان اینکه این کمبودها به سه روش انجام می‌شود و در حال حاضر بین 60 تا 65 قلم کمبود دارویی در کشور وجود دارد توضیح داد: اقلام دارویی به دسته تقسیم می‌شوند. یکی از این موارد داروهایی هستند که تولید داخل و وارداتی هستند و برخی از بیماران و پزشکان اصرار دارند که داروی خارجی را مصرف کنند.

داروی پارکینسون در داخل کشور تولید میشود که می تواند مشکل بیماران را برطرف کند. سیاست سازمان این است که برای تقویت تولید داخل، داروهای داخلی که به میزان کافی تولید می‌شوند را به داروهای خارجی ترجیح بدهد و داروی خارجی 10 درصد سهم بازار را داشته باشند.

وی گفت: برخی از اقلام دارویی نیز در توزیع مشکل دارند، سیستم مانیتورینگ برای محاسبه موجودی داروها وجود دارد که نظارت مناسبی بر زنجیره تامین دارو وجود داشته باشد.

اصغری ادامه داد: اقلام دیگر نیز داروهایی هستند که کمبود واقعی دارند و سیستم در تنظیم بازار دچار مشکل می‌شود و به هر دلیل مصرف آن‌ها افزایش پیدا می‌کند یا ماده اولیه آن نرسیده یا در گمرک و هنگام ترخیص با مشکل مواجه شده است.

وی گفت: داروهای حیاتی با حساسیت بیشتری بررسی می‌شوند که اقلام مشخصی هستند. همواره تلاش می‌شود ذخیره کافی از داروهای حیاتی در داخل کشور وجود داشته باشد.

رییس سازمان غذا و دارو درخصوص مشکلات بیمارستان ها برای خرید تجهیزات پزشکی گفت: برخی از بیمارستان ها به دلیل کمبود منابع توانایی خرید تجهیزات پزشکی را ندارند، برخی از شرکت ها به دلیل اینکه پرداختشان عقب افتاده تجهیزات را به صورت نقدی می فروشند.

وی گفت: وظایف سازمان غذا و دارو نسبت به تجهیزات پزشکی باقی مانده و این وظایف به سازمان استاندارد نیز موظف شده است.

اصغری درخصوص برند چایی که 50 درصد تخفیف داشته و نشان سیب سلامت دارد گفت : این چای مجوز دارد اما اینکه کار غیرمعمول انجام می شود باید بررسی شود و باید تخفیف آن از سازمان حمایت از مصرف کننده پیگیری شود.

در ادامه این نشست خبری اسلامی تبار، مدیر کل بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان غذا و دارو گفت: مجوز تاسیس فروشگاه با سازمان غذا و دارو نیست، معمولا محصولات تولیدی به سفارش این شرکت تولید می شود و باید بر حسب تخلف با شرکت ها برخورد کرد، و به صورت موردی با محصولات این شرکت برخورد شده است.این شرکت در چهار دادگاه به دلیل تخلفات پرونده قضایی دارد.

در ادامه این نشست خبری، رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص موضوع خارج شدن داروهای بدون نسخه از پوشش بیمه‌ها اظهار داشت: خروج داروهای بدون نسخه از پوشش بیمه، هیچ صرفه‌ای برای سازمان غذا و دارو نداشته و این مصوبه در شورای عالی بیمه به تصویب رسید، اما هیأت دولت به آن رأی نداد که این موضوع به طورکلی منتفی شد، البته این بحث برای بیمه‌های حائز اهمیت است. 

وی در ادامه با اشاره به موضوع واردات روغن پالم در کشور توضیح داد: روغن پالم مانند سایر روغن‌ها یک روغن گیاهی است که در کشورهای مختلف استفاده می‌شود که نسبت مصرف آن به سایر روغن‌ها بین 30 تا 34 درصد قرار دارد که این عدد در تمام دنیا مرسوم است. 

اصغری تصریح کرد: موضوعی که حائز اهمیت است این بوده که استفاده از این روغن در برخی از فرآورده‌های غذایی مانند لبنیات صورت گرفته که سازمان غذا و دارو همچنان در این موارد نظارت دارد. با مصوبه شورای عالی سلامت حدود 30 درصد از روغن وارداتی کشور روغن پالم است و سیاست سازمان غذا و دارو در این زمینه تغییر نکرده است. 

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به تولید محصولات تراریخته توضیح داد: کنترل کیفیت محصولات تراریخته با وزارت بهداشت است و این سازمان در محصولاتی مانند روغن، غذای دام و طیور و برنج نظارت کافی دارد. 

وی تصریح کرد: آزمایش محقق دانشگاه علوم پزشکی یزد در زمینه محصولات تراریخته از سوی این دانشگاه مورد تأیید قرار نگرفت به دلیل اینکه با متدهای مناسبی انجام نشده بود. 

در ادامه این نشست خبری، مهرناز خیراندیش مدیرکل تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو در خصوص تقاضای القایی دارو در سطح کشور اظهار داشت: لیست‌هایی تحت عنوان فرمولایزم در بیمارستان‌ها وجود دارد که کمیته‌های دارو و درمان متشکل از متخصصین فعال در بیمارستان‌ها و داروسازان براساس تخصص و نوع بیمارستان، آنها را تهیه می‌کنند که پزشکان شاغل باید براساس این لیست‌ها دارو را تجویز کنند. 

وی گفت: بحث تقاضای القایی با استفاده از این لیست‌ها تا حدودی کاهش یافته است و پروتکل و دستورالعمل‌های تجویز و مصرف دارو نیز با این رویکرد تنظیم خواهد شد. 

خیراندیش ادامه داد: موضوع تقاضاهای القایی فقط در مواردی در زمینه داروهای خاص و پرمصرف اتفاق می‌افتد که راه‌حل آن تدوین پروتکل های دارویی است. 

وی افزود: طی سال‌های اخیر سازمان غذا و دارو و معاونت درمان این پروتکل‌ها را برای داروهای پرهزینه و پرمصرف تدوین کرده‌اند و همچنین در چند سال گذشته با اجرایی شدن آنها در برخی از بیمارستان‌ها شاهد کاهش مصرف القایی داروها بودیم که امیدواریم به زودی این طرح به طور کامل اجرایی شود. 

در پایان این نشست خبری، شهریار اسلامی‌تبار مدیرکل بازرسی و پیگیری شکایات سازمان غذا و دارو توضیح داد: از حدود 9 سال قبل روابط داخلی سازمان غذا و دارو برای سامانه TTAC نوشته شده و از سال 92 پایه قانونی پیدا کرده است. 

وی ادامه داد: خوشبختانه در انتهای سال 95 این اختیار به وزارت بهداشت داده شد تا سامانه کنترل کالاهای سلامت‌محور اجرایی شود و در سال 96 آئین‌نامه آن به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد. 

اسلامی‌تبار گفت: در سال 96 بیش از 70 هزار بازرسی توسط این اداره‌کل انجام شده که بالغ بر 4 هزار مورد منجر به کشف بوده است و بالای 20 میلیارد تومان کالای قاچاق در حوزه سلامت کشف شده است.

برچسب ها: دارو ، سلامت ، سازمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: