کد خبر: ۱۸۴۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 06
کم‌کاری خفیف تیروئید که معروف به کم‌کاری تحت بالینی تیروئید نیز است زمانی رخ می‌دهد که عملکرد تیروئید شما اندکی تضعیف می‌شود و غده تیروئید شما توانایی لازم برای تولید هورمون تیروئید کافی ندارد تا نیازهای بدن را رفع کند.
       

شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>آب‌وهوای سرد زمستان این امکان را بیشتر می‌سازد که به نادرست مبتلابه یک مورد خفیف کم‌کاری تیروئید شناخته شوید، اگرچه در حقیقت ممکن است که تیروئید شما در سلامت کامل باشد.

به گزارش شفا آنلاین:کم‌کاری خفیف تیروئید <Mild Thyroid Hypothyroidism>که معروف به کم‌کاری تحت بالینی تیروئید نیز است زمانی رخ می‌دهد که عملکرد تیروئید شما اندکی تضعیف می‌شود و غده تیروئید شما توانایی لازم برای تولید هورمون تیروئید کافی ندارد تا نیازهای بدن را رفع کند.
در سال 2013 تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن تغییرات فصلی طبیعی که باعث تغیر سطوح هورمون‌ها می‌شوند می‌تواند باعث این شود که پزشک‌ها به‌اشتباه فردی را مبتلابه کم‌کاری تحت بالینی تیروئید بدانند. دکتر دیوید اس کوپر، استاد طب در بخش غدد رون ریز، دیابت و متابولیسم دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز که در این تحقیق دخالتی نداشت می‌گوید: «اگر پزشک‌ها از تغییرات هورمونی ناشی از فصل‌ها آگاهی نداشته باشند، امکان اینکه فرد را به‌اشتباه مبتلابه کم‌کاری تیروئید تشخیص دهند زیاد است.»

درک کم‌کاری تحت بالینی تیروئید
دکتر کوپر می‌گوید که افزایش کم سطوح هورمون محرک تیروئید (thyroid-stimulating hormone;TSH) مشخصه کم‌کاری تحت بالینی تیروئید است. غده هیپوفیز TSH را تولید می‌کند و این هورمون محرک تیروئید عملکرد تیروئید را به نظم درمی‌آورد. وقتی‌که عملکرد تیروئید تضعیف می‌شود، سطوح TSH برای جبران افزایش می‌یابند.

زمانی یک فرد را مبتلابه کم‌کاری تحت بالینی تیروئید تشخیص می‌دهند که سطوح هورمون تیروئید (مانند تیروکسین آزاد یا T4) نرمال هستند، اما سطوح TSH اندکی بالاتر از حد نرمال هستند و فرد دیگر علائم کم‌کاری تیروئید همچون خستگی یا افزایش وزن را ندارد. (از یک آزمایش خون ساده برای اندازه‌گیری سطوح این هورمون‌ها استفاده می‌شود.)

در بسیاری از موارد، کم‌کاری تحت بالینی تیروئید نشانه‌ای از مرحله اولیه کم‌کاری تیروئید است و می‌توان با استفاده از هورمون‌هایی مانع از پیشرفت آن و به وجود آمدن عوارض شد. در دیگر موارد، این ناراحتی ممکن است که برطرف شود یا بدون درمان تغیر نکرده باقی بماند. کارشناس‌ها می‌گویند که اگر یک فرد سطوح هورمون تیروئید نرمال داشته باشد، اما سطوح TSH او اندکی بالا باشند باید در جهت درمان خود گام بردارد.
تغییرات فصلی و عملکرد تیروئید
در این تحقیق 2013 که در ژورنال Journa- of Clinica- Endocrinology & Metabolism به چاپ رسید محققان نتیجه‌گیری کردند که پیش از تشخیص وجود کم‌کاری تحت بالینی تیروئید در یک شخص باید اثر تغییرات فصلی روی سطوح TSH را لحاظ کرد. در این تحقیق 1751 فرد مبتلابه کم‌کاری تحت بالینی تیروئید و 28096 فرد سالم دارای عملکرد تیروئید نرمال حضور داشتند که محقق‌ها هرماه سطوح TSH این افراد را اندازه‌گیری می‌کردند. نتایج این تحقیق یک الگوی فصلی چشمگیر را در سطوح TSH این افراد نشان داد. محققان این تحقیق دریافتند که در فصل‌های زمستان و بهار سطوح TSH هم افراد مبتلابه کم‌کاری تحت بالینی تیروئید و هم افراد دارای عملکرد تیروئید نرمال افزایش یافتند، درحالی‌که در فصل‌های تابستان و پاییز سطوح TSH هر دو گروه از این افراد کاهش یافتند.
بر اساس نتایج این تحقیق، افراد مبتلابه کم‌کاری تحت بالینی تیروئید در مقایسه با افراد سالم داری عملکرد تیروئید نرمال تقریباً 1.5 برابر بیشتر در معرض بازگشت به سطوح TSH نرمال در آب‌وهوای گرم بودند. به‌طور مشابه، افراد سالم دارای عملکرد تیروئید نرمال به دلیل سطوح بالا رفته TSH در ماه‌های سرد بیشتر در معرض تشخیص کم‌کاری تحت بالینی تیروئید بودند.
دکتر کوپر می‌گوید: «در حقیقت، این تحقیق انجام‌گرفته در سال 2013 که در ژورنال Journa- of Clinica- Endocrinology and Metabolism به چاپ رسید یک تحقیق واقعاً جالب است.» دکتر کوپر توضیح می‌دهد: «در دیگر تحقیق‌ها نیز به این موضوع اشاره‌شده است که به دلیل تغییرات فصلی ممکن است تغییراتی در عملکرد تیروئید به وجود آیند. به نظر می‌رسد که چنین رخدادی در بدن به این دلیل است که بدن سعی می‌کند با افزایش هورمون‌ها گرمای بیشتری را تولید کند و درنتیجه از عهده سرما برآید یا سرما را جبران کند. سرما بیشتر از آنکه روی تیروئید اثر بگذرد باعث می‌شود که سطوح TSH اندکی بالاتر روند.»
دکتر کوپر می‌گوید که پیام عملی این تحقیق این است که افراد پیش از شروع درمان کم‌کاری تیروئید باید ابتدا در زمان‌های مختلفی برای مشکلات تیروئید خود آزمایش دهند و تنها به یک آزمایش و آن‌هم در یک‌فصل سال اکتفا نکنند. به‌عبارت‌دیگر، ازآنجایی‌که تغییرات فصلی می‌توانند باعث تغییراتی در سطوح هورمون‌ها شوند، همین امر می‌تواند باعث شود که پزشک‌ها به‌اشتباه فرد را مبتلابه کم‌کاری تحت بالینی تیروئید بدانند. دکتر کوپر خاطرنشان می‌کند: «به‌طورکلی، نمی‌توان بر اساس تنها یک آزمایش خون ساده خود را تحت یک درمان طولانی‌مدت قرار داد.» درنتیجه باید بیان داشت که تغییرات آب و هوایی که ناشی از تغییرات فصلی هستند می‌توانند به‌طور طبیعی باعث تغییراتی در بدن شوند و همین تغییرات به وجود آمده می‌توانند باعث شوند که پزشک به نادرستی فردی را مبتلابه کم‌کاری تحت بالینی تیروئید تشخیص دهد. برای جلوگیری از چنین اشتباهی، برای بررسی عملکرد تیروئید یک فرد باید آزمایش‌های بیشتر و آن‌هم در زمان‌های مختلف سال انجام بگیرند.سپید

everydayhealth

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: