کد خبر: ۱۸۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 05
يكي از بزرگترين برنامه‌هاي اجتماعي دولت، طرح تحول سلامت بود كه براساس آسيب‌شناسي در حوزه سلامت، آغاز شد
شفاآنلاین>سلامت> معاون درمان وزارت بهداشت گفت: هیچ کدام از بسته‌های طرح تحول سلامت حذف یا محدود نشده است. تمام بسته‌ها براساس آسیب‌شناسی محیطی طراحی شده است.

به گزارش شفاآنلاین، قاسم جان بابایی در نشست خبري به مناسبت دهه مبارک فجر درخصوص دستاوردهای حوزه درمان گفت: يكي از بزرگترين برنامه‌هاي اجتماعي دولت، طرح تحول سلامت بود كه براساس آسيب‌شناسي در حوزه سلامت، آغاز شد.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت، بيشترين اعتراض مردم، هزينه‌ها(Costs) و پرداختي از جيب بود، گفت: کاهش سهم پرداختی مردم از هزینه بستری از ۳۷ درصد به ۳ درصد برای روستاییان و ۶ درصد برای شهرنشینان و حمایت مالی از ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بیمار بستری با اجرای طرح تحول سلامت انجام شده است.

جان بابایی خاطرنشان کرد: پرداخت مستقیم از جیب مردم در مجموع بازار سلامت( دولتی- خصوصی، بستری- سرپایی) از ۵۳ درصد به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: حفاظت مالی از بيماران بستری در برابر هزينه ‌های كمرشكن در بيمارستان ‌های دولتی برای ۷۷.۴ درصد جمعيت كشور به صورت هدفمند و کاهش ۴۲ درصدی قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی مصرفی، از دستاوردهای طرح تحول سلامت است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت (Health)در راستای سیاست‌‌های جمعیتی، بیش از یک میلیون و هشتصد و سی هزار زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور را حمايت كرد.

وی گفت: سزارین به میزان ۶.۵ درصد مطلق، معادل ۱۱.۶ درصد پایه، کاهش پیدا کرد و سزارین بار اول به میزان ۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی اظهارداشت: پوشش ۸۵ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری با تعرفه دولتی برای زوج‌های نابارور و ایجاد ۱۷ مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم به ویژه در ۶ استان فاقد مرکز (یاسوج، زاهدان، بندرعباس، شهرکرد، گلستان، لرستان) صورت گرفت.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در بخش عمران و توسعه، تجهیز و بازسازی بیمارستان‌های فرسوده، بازسازی 2 میلیون و 560 هزار مترمربع فضای بستری، توزیع ۱۳۰ هزار قلم تجهیزات هتلینگ و نوسازی کامل ۴۵ هزار تخت بیمارستانی کشور با استفاده ۱۰۰ درصدی از تولیدات داخلی انجام شد.

جان بابایی افزود: ۵۸۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص در ۳۳۸ بیمارستان در ۳۰۲ شهر کمتر توسعه یافته و محروم انجام وظیفه می‌کنند و تمام وقت شدن همگی آنان در بیمارستان‌‌های دولتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه حضور ۸۶۰ نفر پزشک متخصص مقیم در هر شب در ۱۹ تخصص در ۴۱۲ بیمارستان اصلی کشور در ۲۱۲ شهر برای درمان بیماران اورژانس مستقر هستند، گفت: در ۱۲۸ شهر منطقه محروم از ۳۱ استان کشور، کلینیک ویژه با هزینه ویزیت پایین راه اندازی شد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: راه اندازی ۳۴ پایگاه اورژانس هوایی و انتقال ۹۶۷۹ مصدوم و بیمار بدحال به بیمارستان‌‌ها طی ۶۴۵۴ سورت پروازی همراه با توسعه و نوسازی ناوگان آمبولانس زمینی اورژانس کشور با به کار گیری ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس پیشرفته جدید تا پایان دولت یازدهم از اقدامات مهم اين حوزه است.

وی بیان کرد: ساخت و گسترش ۱۲۵ بخش اورژانس در بیمارستان‌های تروما و اصلی کشور و نوسازی بخش اورژانس در سایر بیمارستان‌‌ها در اين سه سال انجام شده است.

جان بابایی با بیان اینکه توجه خاص به بیماران نیازمند به مراقبت‌های ویژه با افتتاح ۲۴۰۰ تخت و توجه ویژه به بیماران سرطانی با ایجاد شبکه جامع تشخیص زودرس و درمان سرطان در سه سطح در کشور صورت گرفت، به بیان این سه سطح پرداخت و گفت: سطح یک، خدمات تشخیصی، غربالگری و خدمات درمانی سرپایی، ۱۳۱ مرکز غربالگری و ۵۲ مرکز شیمی درمانی سرپایی، سطح دو، خدمات تخصصی (تشخیصی- درمانی و بستری- سرپایی) ( رادیوتراپی و ...)، جراحی و شیمی درمانی در ۳۷ مرکز تخصصی و سطح سه، خدمات پیشرفته فوق تخصصی تشخیصی درمانی سرطان شامل تکنولوژی‌های پیشرفته رادیوتراپی و جراحی‌های فوق تخصصی سرطان و سلول درمانی در ۱۴ قطب کشوری است.

وی گفت: مراكز تخصصى درمان سوختگى، استاندارد سازی شده، ۹ مرکز تخصصی درمان سوختگی و ۲۰۰ تخت ویژه سوختگی (BICU) ایجاد شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۴ بخش مسمومیت موجود استاندار سازی و توسعه یافته و ۹ بخش جدید مسمومیت راه اندازی شده است، تصریح کرد: هزار تخت جدید بستری و روانپزشکی و ۱۵ بخش اورژانس روانپزشکی همراه با بازسازی بخش‌های موجود، افتتاح شده است.

وی گفت: استقرار سامانه ملی صدور الکترونیکی پروانه‌های موسسات پزشکی به منظور ایجاد شفافیت در این حوزه و دسترسی آسان مردم و صاحبان حرفه‌های مختلف محقق شد.

جان بابایی گفت: آغاز ساماندهی خدمات دندانپزشکی با ایجاد کلینیک‌های دندانپزشکی دانشگاهی با تعرفه ارزان در نقاط مختلف کشور و با همراهى معاونت بهداشت انجام شده است.

وی گفت: اجرای برنامه ملی درمان پیشرفته سکته‌های مغزی به صورت شبانه روزی در ۵۵ بیمارستان کشور در ۲۵ شهر صورت گرفته است و درحال حاضر ٢٤ هزار نَفَر تحت درمان سكته‌هاي حاد قلبي و ٣ هزار نَفَر نيز تحت درمان سكته مغزي با داروي ضدانعقاد قرار گرفته اند.

وی درخصوص بدهی‌های طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول سلامت بدهی ندارد وظیفه حکومت ارائه این خدمات است.
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: اگر یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و ده درصد هدفمندی یارانه ‌ها طبق قانون،به دانشگاه‌‌ها داده می ‌شد عملا بیمارستان ‌ها مطالبه اضافه‌‌تری نداشتند.

وی افزود: دفترچه بيمه سلامت در اختیار مردم است و اگر خدمتی را بیمه پوشش داده، باید هزینه‌های آن توسط دولت پرداخت شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار