کد خبر: ۱۸۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 04
متاسفانه بدهی بیمه سلامت به بخش دولتی، غیر دولتی و نهادهای غیردولتی مبلغی قابل توجه و بیش از این موارد ذکر شده است
شفاآنلاین>سلامت> مدیرعامل بیمه سلامت گفت: رویکرد اخیر بیمه سلامت این بوده است که بدهی به دانشگاه های علوم پزشکی را از 1 سال به حدود 6، 7 ماه و بدهی به داروخانه ها را از 10 ماه به 2.5 ماه کاهش دادیم. حال اقدام جدیدمان این است که با جدیت و تلاش بیشتر بتوانیم بدهی هایمان را با فاصله زمانی کوتاه پرداخت کنیم.

به گزارش شفاآنلاین، طاهر موهبتی در رابطه با صحبت های اخیر قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت مبنی بر اعلام بدهی 15 هزار میلیاردی بیمه بیان کرد: متاسفانه بدهی بیمه سلامت به بخش دولتی، غیر دولتی و نهادهای غیردولتی مبلغی قابل توجه و بیش از این موارد ذکر شده است. از شهریورماه امسال که مدیریت بیمه(Insurance) سلامت را بر عهده گرفتم، بدهی بیمه به دانشگاه های علوم پزشکی در حدود یکسال بود حال این بدهی در حدود 6 الی 7 ماه کاهش پیدا کرده است، اما با این وجود بازهم بدهی ها مبلغ قابل توجهی هستند.

وی ادامه داد: ما ماهیانه حدود 700 ،‌800 میلیارد به دانشگاه های علوم پزشکی بدهی داشتیم به عبارتی دیگر حدود 6، 7 ماه دانشگاه ها از بیمه سلامت مطالبه داشتند که این بدهی برای بیمه تامین اجتماعی بیشتر است. بیمه سلامت در مدت 4 ماه با پیگیری های وزیر بهداشت و سازمان برنامه 7400 میلیارد تومان به 42 هزار مرکز درمانی تزریق بودجه داشت. اما بدهی ها بیشتر از این مبالغ است و پرداخت 7 ماه بدهی به بخش دولتی بازهم قابل پذیرش نیست.

موهبتی اظهار داشت: رویکرد اخیر بیمه سلامت این بوده است که بدهی به دانشگاه های علوم پزشکی را از 1 سال به حدود 6، 7 ماه و بدهی به داروخانه ها را از 10 ماه به 2.5 ماه کاهش دادیم. حال اقدام جدیدمان این است که با جدیت و تلاش بیشتر بتوانیم بدهی هایمان را با فاصله زمانی کوتاه پرداخت کنیم. البته در کنار پرداختی های خودمان باید به دنبال رویکردهای جدید وزارت بهداشت که کنترل هزینه هاست، باشیم. چرا که اگر قرار باشد هرآنچه که پرداخت می شود بر آن مدیریت و نظارت کافی وجود نداشته باشد، این بدهی ها انباشته خواهد شد و پرداختش برای دولت و کشور میسر نخواهد بود.

مدیرعامل بیمه سلامت خاطرنشان کرد: لذا از این جهت دستگاه های بیمه ای به ویژه سازمان بیمه سلامت یکی از اولویت های اصلیش "مدیریت هزینه" است. واقعی دیدن نیاز سازمان های بیمه ای از طریق منابع عمومی و نظارت و مدیریت هزینه یکی از راه های حل مشکل است که ما در سازمان بیمه سلامت به دنبال آن هستیم.

موهبتی در پاسخ به این پرسش که آیا اختلافات بین بیمه سلامت با وزارت بهداشت رفع شد؟ گفت: بیمه سلامت با هیچ ارگانی اعم از وزارت بهداشت، وزارت رفاه و ... اختلافی ندارد. برخی از رسانه ها باعث ایجاد این دسته از اخبار کذب و حاشیه می شوند.

وی در خصوص نقش طرح تحول سلامت در ایجاد بدهی های بیمه گفت: ما در حدود 11 میلیون نفر در کشور را بیمه کردیم و از این تعداد تنها 5 میلیون واقعی هستند، مابقی نه این که وجود ندارند خیر، منظور این است که بقیه افراد در یک صندوق دیگر سازمان بیمه سلامت حق بیمه پرداخت می کردند و حال از آن صندوق خارج شده و به صندوق رایگان پیوستند. سرانجام این 5-6 میلیون، منابع مورد نیازش تامین نشد همین عدم تامین منابع مالی یعنی انباشت بدهی در حدود 2 الی 3 میلیارد تومان.

موهبتی تاکید کرد: اگر برای یک صندوق طرحی را در نظر گرفته اما منابع اقتصادیش را نادیده بگیریم مسلما فایده ای ندارد و این دسته از اتفاقات و بدهی ها رخ می دهد. بهترین صندوق ها که از نظر اقتصادی توان مالی بالایی دارند نیز در این مواقع دچار چالش (Challenge)می شوند.

مدیرعامل بیمه سلامت خاطرنشان کرد: ما باید به سمتی برویم که این استمرار و تداوم پرداخت حق بیمه منقطع نشود، افرادی که توان مالی دارند حق بیمه خود را پرداخت کنند، همچنین بایستی رویکرد بیمه سلامت حمایت از محرومین باشد و تحت هیچ شرایطی به بیمه رایگان و خدمات این بخش لطمه ای وارد نشود. این موارد اگر دست به دست هم دهند به امید خدا نتیجه بخش خواهد شد. طبیعتا هر طرحی که در نظر گرفته می شود بار مالی خاص خود را دارد، مهم این است که بار مالی آن واقعی دیده شود و در بودجه در نظر گرفته شده و تخصیص یابد. حال اگر این اتفاقات انجام نشد و طرح بدون منابع مالی به بیمه سلامت واگذار گردید معلوم است هر سازمان دیگرهم باشد دچار چالش و بدهی می شود این در حالی‌ست که ما برای ایجاد چالش خیلی مشکلات دیگری داریم.جام جم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: