کد خبر: ۱۸۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 03
در چهار دهه اخیر در حوزه سلامت اتفاقات خوب و یا ناگوار زیادی رخ داده است. قبل از انقلاب چالش های زیادی در حوزه سلامت وجود داشت به صورتی که حتی در شهر تهران پزشکان خارجی خدمت می کردند
شفا آنلاین>سلامت>معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت گفت: حدود ۱۵ درصد از مردم برای درمان به تهران می آیند و این آمار در برخی شهرها مانند شیراز و مشهد حدود ۱۰ درصد است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی اکبر حق دوست در نشست خبری، به بیان دستاوردهای این معاونت پرداخت و اظهارداشت: در چهار دهه اخیر در حوزه سلامت اتفاقات خوب و یا ناگوار زیادی رخ داده است. قبل از انقلاب چالش های زیادی در حوزه سلامت وجود داشت به صورتی که حتی در شهر تهران پزشکان خارجی خدمت می کردند.

وی افزود: در اوایل انقلاب پوشش واکسیناسیون(vaccination) ما در حد ۳۰ درصد بود اما امروزه علاوه بر گسترده تر شدن سبد واکسیناسیون، این نرخ نزدیک به صد درصد است و همچنین شیوع برخی بیماری های واگیردار نزدیک به صفر است. البته تمام این موارد به علت فعالیت های وزارت بهداشت نبوده، بلکه فرهنگ و علم نیز پیشرفت کرده و مردم نیز به سلامت خود توجه بیشتری دارند.

وی گفت: در اوایل انقلاب مرگ و میر مادران در حین زایمان ۱۳۰ نفر در هر صد هزار نفر بوده که امروزه این نرخ به کمتر از ۱۰ نفر رسیده است.

حق دوست تصریح کرد: امید به زندگی در اوایل انقلاب ۵۵ تا ۵۷ سال بوده که الان به ۷۶ سال برای خانم ها و ۷۴ سال برای آقایان رسیده است که البته هنوز به این میزان راضی نیستیم و بیشتر تلاش می کنیم.

وی گفت: یکی از اتفاقاتی که در ایران رخ داد ادغام آموزش پزشکی با وزارت بهداشت(Ministry of Health) و درمان بوده است. در حالی که تقریبا در تمام کشورها آموزش پزشکی همراه با آموزش عالی است. این موضوع معایب و مزایای زیادی دارد. در حال حاضر رشد قابل قبولی از نظر کمی و کیفی ایجاد شده است و کارنامه وزارت بهداشت در این موضوع، نمره بالایی می گیرد به گونه ای که هم اکنون در همه حوزه ها با کمبود شغل مواجه هستیم اما این کمبود در رشته های حوزه سلامت بسیار کمتر است و یک تعادلی ایجاد شده است و انعکاس این تعادل این است که سال به سال تعداد متقاضیان ورود به رشته های حوزه سلامت بیشتر می شود.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت گفت: آمایش سرزمینی و اینکه بتوانیم کشور را به چند منطقه تقسیم کرده و در هر منطقه خودکفایی نسبی در بُعد علمی و ارائه خدمت داشته باشیم، ایجاد شده است. امیدواریم با برنامه ریزی انجام شده هیچ بیماری از مناطق دهگانه کشور برای دریافت خدمت به تهران نیاید.

وی تصریح کرد: اکنون حدود ۱۵ درصد از بیماران سراسر کشور برای درمان به تهران می آیند و این آمار در برخی شهرها مانند شیراز و مشهد حدود ۱۰ درصد است.

حق دوست اظهار کرد: اوایل انقلاب حدود ۷ هزار پزشک متخصص داخلی و خارجی در ایران فعالیت می کردند که اکثر آنها در خارج از کشور آموزش دیده بودند، ولی اکنون این عدد حدود ۴۷ هزار پزشک متخصص است و سالانه حدود ۳ هزار متخصص نیز به حوزه سلامت(Health) اضافه می شوند.

وی گفت: نظام مراقبتی اولیه در روستاها، خانه های بهداشت و شبکه های بهداشت و درمان نیز از جمله موفقیت های دیگر است. یکی دیگر از نقاط قوت کشور ما، توجه ویژه خیرین به حوزه سلامت است که ما با ایجاد معاونت اجتماعی در سال های اخیر توانستیم این ارتباطات را برقرار کنیم.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت تصریح کرد: به اقتصاد سلامت نیز باید به صورت جدی توجه شود. هزینه در سلامت سرمایه گذاری است. اگر جامعه ای سالم باشد، بالطبع معلم، مهندس و کارگرانی سالم تر خواهد داشت.

حق دوست افزود: اجرای طرح تحول سلامت به معنای اتمام پروژه نیست و در حال حاضر بسته های جدیدی داریم که اگر شرایط فراهم شود این بسته ها نیز اجرایی می شود. مشکلات بسته های اجراشده را بررسی و رصد کردیم و از پیشنهادات اصلاحی عملیاتی نیز استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: ما در حوزه درمان تقریبا تمام بسته ها را تغییر داده و اشکالاتشان را برطرف کردیم.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت تصریح کرد: جایگاه حوزه سلامت ایران در جهان با شاخص های متعددی اندازه گیری می شود. در برخی از این شاخص ها مانند تولید علم، ایران رتبه کمتر از ۲۰ را دارد و در بعضی شاخص های دیگر رتبه ایران به ۶۰ الی ۷۰ نیز می رسد و در بحث اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی رتبه ایران بالاتر از ۱۰۰ است که صرفا به حوزه سلامت مربوط نمی شود اما در حوزه پیوندها رتبه ایران در کمتر از ۲۰ قرار دارد. در کنترل عوامل خطر نیز می بایست بیشتر کار کنیم که البته این مسئله هم به همکاری های بین بخشی برمی گردد.

وی افزود: در موضوع چاقی، نشاط اجتماعی و تحرک کافی نمره های مطلوبی نداریم که نتیجه آن افزایش نرخ دیابت(Diabetes)، افزایش نرخ بیماری های غیرواگیر و افزایش نزاع ها است.

حق دوست گفت: اگر نظام ارجاع با استانداردهایش اجرایی شود، پزشکان، مردم و سیاستگذاران حتما معترض خواهند بود که می بایست قبل از اجرای آن، زیرساخت ها فراهم شود. زیرساخت نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت(Electronic Health Record) است و تا زمانی که این موضوع به طور کامل فراهم نشود، اجرایی شدن آن محقق نمی شود. بانک اطلاعاتی بیمارستان های دولتی و خصوصی و همچنین بیمه ها باید در دسترس باشد که بعضا دسترسی به آن نیازمند وضع قانون جدید است.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت افزود: هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی در تهران حدود یک میلیارد تومان و در شهرستان ها حدود ۶۰۰ میلیون است و همچنین هزینه اداره هر تخت بیمارستانی سالانه حدود ۳۰۰ میلیون تومان است. باید توزیع تخت ها و ارائه خدمات در سطح کشور فراهم شود.

وی گفت: سند ارائه خدمت در منزل نیز تدوین شده و در برخی شهرها به صورت پایلوت اجرا می شود و مهمترین مسئله در این طرح، موضوع پوشش بیمه ای است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: