کد خبر: ۱۸۳۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 03
بیماری آنفلوانزا شبیه به سرماخوردگی است که شدت بیشتری دارد
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: در هر زمان از سال که واکسن آنفلوآنزا تزریق شود، مؤثر است.

به گزارش شفا آنلاین، محمدرضا صائینی با اشاره به این‌که ابتلا به آنفلوانزا در این فصل غیرعادی نیست، گفت: بیماری آنفلوانزا(Influenza) شبیه به سرماخوردگی است که شدت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: این بیماری با ایجاد تب و لرز بالای ۳۸ درجه همراه با درد عضلانی و در گیر کردن مجاری تنفسی و علایم گوارشی نظیر اسهال و تهوع، همچنین سرفه و گلو درد و گاهی آبریزش بینی می‌تواند برای افراد مشکل ایجاد کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی(Medical science) استان زنجان افزود: مردم استان باید درباره مقابله با ابتلا به این بیماری پیشگیری‌های لازم را داشته باشند و ضمن این‌که نظافت را رعایت می‌کنند باید به طور مکرر دست‌های خود را بشویند، چون شستن دست‌ها به تنهایی می‌تواند تا میزان 50 درصد ابتلای افراد به آنفلوانزا جلوگیری کند.

وی گفت: افراد مبتلا به این بیماری باید آداب تنفسی را رعایت کنند یعنی در هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان خود را بگیرند. همچنین توصیه می‌شود وقتی با افرادی که بیمار هستند مواجه می‌شوید حداقل بیش از یک و نیم متر فاصله بگیرید و از رفت و آمد در مراکزی که شلوغ است جدا خودداری کنید.

این مسئول افزود: گروه‌های پرخطر نظیر افراد بالای ۶۵ سال، کودکان، بیماران قلبی، عروقی، کلیوی، ریوی، سرطانی و زنان باردار در برابر آنفلوآنزای فصلی حساس‌تر هستند و باید مراقب خود باشند. همچنین گروه‌های ویژه پزشکی که در بیمارستان‌ها، اورژانس(Emergency) و مراکز درمانی مشغول فعالیت هستند از گروه‌های پر خطر دیگر هستند که به این افراد به صورت دولتی واکسن تهیه می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در هر زمان از سال واکسن آنفلوآنزا تزریق شود مؤثر است اما بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریورماه و اوایل مهرماه است.

صائینی تصریح کرد: با تزریق سالانه‌ واکسن آنفلوآنزا افراد تا حدود زیادی در برابر بیماری ایمن می‌شوند، این در صورتی است که واکسن سالم باشد و در شرایط مناسبی نگهداری شود.

وی توصیه کرد: همه افراد به‌ویژه افراد بالای 65 سال و کودکان بالای 3 تا 12 سال واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند. همچنین افرادی که بیماری‌هایی نظیر پرفشاری خون، دیابت، مشکلات ریوی و کبدی، نارسایی کلیوی و کم‌خونی(Anemia) دارند و همه کسانی که به نوعی با داروهای تزریق‌کننده‌ ایمنی سیستمی سر وک ار دارند، این واکسن را تزریق کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: