کد خبر: ۱۸۳۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 03
رئیس قطب ار‌ولوژی ایران با اشاره به جایگاه اورولوژی در کشورگفت: 60 درصد اهدای کلیه در کشور ناشی از مرگ مغزی است.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس قطب ار‌ولوژی ایران با اشاره به جایگاه اورولوژی در کشورگفت: 60 درصد اهدای کلیه در کشور ناشی از مرگ مغزی است.

به گزارش شفاآنلاین،ناصر سیم فروش دبیر بورد اورولوژی کشور اظهار کرد: در سال‌های اولیه انقلاب بسیاری از بیماران به خارج از کشور اعزام می‌شدند و برای 35 میلیون نفر جمعیت 150 اورولوژیست داشتیم اما امروزه با افزایش تعداد رزیدنتهای اورولوژی و متخصصان حدود 1200 اورولوژیست در کشور فعالیت می‌کنند و سالانه حدود چهار رزیدنت اورولوژی جذب می‌کنیم  در واقع وضع تربیت نیروی درمانی در کشور مطلوب است و دیگر شاهد خروج ارز از کشور نیستیم.

وی ادامه داد: افزایش تعداد اورولوژیست از طرفی فرصت است اما برخی نگران بیکاری سال‌های آینده اورولو‌ژیستها در پی افزایش تعداد این گروه‌ها هستند.

این جراح کلیه افزود: میزان رشد فارغ‌التحصیلان پزشکی در اقصی نقاط کشور با کمک نظام پزشکی و توسط فرهنگستان علوم پزشکی استخراج شده است و آمار اورولوژیست‌ها از 150 نفر طی سال‌های 59 به 1200 تن رسیده است که این گروه‌ها نه تنها در زمینه اورولوژی عمومی بلکه در زمینه فوق تخصصی لاپاراسکوپی،‌سرطان‌ها و پیوند کلیه و مواردی از این قبیل هم پیشرو بوده‌اند.
تنها مرکز اهدا کننده کلیه با لاپاراسکوپی در منطقه هستیم

وی گفت: سال‌های گذشته عربستان و ترکیه در اهدای کلیه رتبه دار بودند اما طی ساله‌های اخیر اهدا و پیوند کلیه ناشی از مرگ مغزی در ایران پیشی گرفته است و پیوند کلیه در ایران زبانزد عام و خاص است.

سیم فروش گفت: ایران در زمینه تربیت نیروی اورولوژی وضع خوبی دارد و ما تنها مرکز اهدا کننده کلیه با لاپاراسکوپی در منطقه هستیم و مدل ایرانی مدل خوبی در عرصه‌های بین‌المللی است به گونه‌ای که در آمریکا تعداد زیادی از افراد قبل از پیوند کلیه می‌میرند و لیست انتظار پیوند حدود 4 سال است اما در ایران لیست انتظار زیر یکسال است و بسیاری از گروه‌ها به ویژه از کودکان سریعا پیوند کلیه می‌َشوند.

وی اظهار کرد: از آنجایی‌که دیالیز خرج چهار تا پنج  برابری نسبت به پیوند دارد و مرگ و میر آن بیشتر و کیفیت زندگی فرد کمتر است تربیت نیرو و آموزش را در اقصی نقاط استان‌های کشور داریم به گونه‌ای که در شهرستان بابل که زیر 15 هزار نفر جمعیت دارد 1000 پیوند انجام داده‌ایم اما در کشورهای همسایه سالانه 300 پیوند انجام می‌شود.
 حدود 2500 پیوند کلیه در سال در کشور داریم

سیم فروش افزود: وضع پیوند کلیه در کشور به گونه‌ای است که 2500 پیوند کلیه در سال داریم و با این خدمات درمانی و آموزشی نه تنها مردم به کشورهای خارجی مراجعه نمی‌کنند بلکه بسیاری از کشورهای همسایه در زمینه جراحی کلیه و پیوند به ایران مراجعه می‌کنند.

رئیس قطب ار‌ولوژی ایران گفت: در زمان تحریم‌ها  پزشکان ایرانی با مینی لاپاراسکوپی خدمات درمانی خوبی دادند و تحریم‌ها باعث رشد و شکوفایی متخصصان اورولوژی،‌تربیت نیروی انسانی و اعزام آنها به اقصی نقاط کشور و توسعه عدالت در سلامت شد.

وی در پایان گفت: شاخه دستیاری انجمن اورولوژی ایران با فعالیت‌های علمی گسترده در زمینه پیشگیری از عوارض جراحی کلیه ،‌مطالعات به روز اورولوژی،‌ مشارکت فعال و کسب رتبه‌های جهانی در عرصه بین‌المللی ،‌گام‌های خوبی را برداشته است و می توانیم شاهد ارائه خدمات هرچه بهتر و بیشتر  به همو‌طنان باشیم.
برچسب ها: سلامت ، اورولوژی ، متخصصان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: