کد خبر: ۱۸۳۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۰۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 03
سازمان غذا و دارو از شرکت داوریی بخواهد که فاقد گلوتن بودن را روی داروها ثبت کنند تا سلامت بیماران سلیاک تهدید نشود
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سلیاکی بر لزوم تولید داروهای فاقد گلوتن برای بیماران سلیاکی تاکید کرد و گفت: هرچند سازمان غذا و دارو اعلام می کند که داروها گلوتن ندارد اما خواسته این است که بر روی آنها ثبت شده شود که فاقد گلوتن هستند.

به گزارش شفا آنلاین، بیژن شهبازخانی روز جمعه در همایش تازه های بیماری سلیاک در سالن همایش بیمارستان امام خمینی افزود: این کار در برخی از کشورها انجام می شود تا بیماران به راحتی از این داروها مصرف کنند و ما هم باید این رویه را در پیش بگیریم.

وی با اشاره به اینکه در دارو حتی نشاسته وجود دارد و این موضوع برای بیماران محدودیت ایجاد می کند، تاکید کرد: سازمان غذا و دارو از شرکت داوریی بخواهد که فاقد گلوتن بودن را روی داروها ثبت کنند تا سلامت بیماران سلیاک تهدید نشود.

ماهانه 30 هزار تومان یارانه غذایی به بیماران سلیاک اختصاص می باید
وی گفت: اگر بیماری سلیاک(Celiac disease) افراد در کلینیک های تخصصی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور شناسایی و تشخیص آنها تائید شود، ماهانه 30 هزار تومان یارانه غذایی به این افراد اختصاص می یابد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سلیاکی تاکید کرد که در این صورت بیماران سلیاکی به صورت منظم می توانند این مبلغ را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه فرد بیمار برای تهیه نان سلیاکی حدود 70 هزار تومان هزینه به سبد غذایی خانوده اش اضافه می کند، بیان کرد: پرداخت این مبلغ مشروط به تائید دانشگاه های علوم پزشکی است و ما 30 هزار تومان را به عنوان یارانه کمک غذا پرداخت می کنیم.

آزمایشات خونی بیماران سلیاک تحت پوشش بیمه ای نیست
وی به نیازهای این بیماران اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین نیازهای بیماران سلیاکی را پوشش بیمه ای آزمایشات خونی و تست ژنتیک(Genetics) است که تاکنون این موضوع محقق نشده است.
شهبازخانی از وزارتخانه های بهداشت و رفاه تقاضا کرد که این مشکل را در سال جاری برطرف کنند و انتظار داریم که این موضوع در سال جاری در شورای عالی بیمه مصوب شود.

وی با اشاره به اینکه این افراد نباید گندم و جو مصرف کنند، گفت: این افراد در محیط بیرون از خانه برای تهیه محدودیت هایی دارند که امیدواریم با حضور گسترده ترصنایع غذایی کشور این مشکل برطرف شود.

شهبازخانی بر لزوم تنوع بخشی این محصولات غذایی تاکید کرد وگفت:وجود نداشتن داروهای فاقد گلوتن، عدم نظارت بر شرکت های مواد غذایی و تنوع بخشی به تولیدات مواد غذایی مانند بیسکویت، لبنیات، ماکارونی و بستنی را از مشکلات این بیماران است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت غربالگری(Screening) بیماری سلیاک در کشور اشاره کرد و افزود: این موضوع نیازمند تامین منابع مناسب است.

حسینعلی شهریاری افزود: با تحقق تحت پوشش قرار گرفتن آزمایش تشخیص بیماری، تولید داروهای برای بیماران گلوتن و غربالگری این بیماری به احتمال زیاد می توان کارهای مثبتی در این زمینه انجام داد.

وی با اشاره به اینکه ما باید سعی کنیم که در بودجه سال آینده منابع اعتباری این بیماری بیشتر شود، گفت: حدود سه سال قبل ردیفی برای بیماران سلیاکی در بودجه در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: هرچند منابع آن اندک است ولی این بودجه پایدار شده که خود این موضوع، قدم مثبتی است.

شهریاری ادامه داد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تلاش هستند تا باری از مشکلات این بیماران را از دوش آنان برداشته شود و شرایط بهتری برای این بین بیماران فراهم شود.

وی اظهار کرد: پیش بینی می شود که بین 20 تا 30 درصد جامعه تمایل به مصرف غذاهای بدون گلوتن داشته باشند، هرچند مبتلا به بیماری سلیاک هم نباشند اما تمایل به استفاده از این محصولات را دارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با کارخانه جات شیر و لبنیات هم مذاکره می شود تا این محصولات تولیدی هم گلوتن نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حدود 8 میلیون در ایران بیمار سلیاکی دارند، بیان کرد: خیلی از این افراد شناسایی نشده اند یا اطلاعی از بیماری خود ندارند. هرچند این افراد مشکلات گوارشی دارند یا متوجه این بیماری خود نیستند یا دسترسی به پزشک متخصص برای تشخیص بیماری را ندارند.

بیماری سلیاک، نوعی بیماری گوارشی است که بدلیل تخریب سلول های پرز روده توسط سیستم ایمنی دستگاه گوارش ایجاد و باعث سوء جذب مواد مغذی می‌شود.افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند به پروتئینی به نام گلوتن که در گندم و جو، وجود دارد واکنش و آلرژی روده ای دارند و نمی‌توانند آن را تحمل کنند.

علائم سلیاک می تواند به صورت گوارشی یا غیر گوارشی، خود را نشان دهد. علایم گوارشی بصورت دردشکم ، نفخ و اسهال است هر چند ممکن است یکی از این علایم باشد یا اینکه بیمار اصلا علایم گوارشی نداشته و علایم خارج گوارشی داشته باشد.

کم‌خونی فقر آهن غیر قابل توجیه، نفخ، دردهای استخوانی، خستگی، تاخیر رشد، درد مفاصل، تشنج، سوزن سوزن شدن پاها، آفت‌ های دردناک دهانی، آسیب‌ های پوستی، تاخیر در قاعدگی یا نامنظم شدن دوران عادت ماهانه، تاخیر در رشد دندان‌ ها یا اختلالات لثه و دندانی، تاخیر در رشد و کاهش وزن(Weight Loss)، شواهد سوء تغذیه یعنی دریافت ناکافی مواد مغذی مثل کمبود انواع ویتامین های کلسیم و فولیک اسید و آهن، کاهش رشد کودکان، اختلال آنزیم های کبدی از سایر علایم بیماری است و نکته مهم این است که فرد ممکن است یکی از این علایم را داشته باشد.

این بیماری در صورت عدم تشخیص و درمان علاوه بر کاهش کیفیت زندگی فرد، سبب اذیت شدن بیمار می شود و می تواند به سمت سرطان پیشرفت کند. لذا تشخیص بیماری و درمان آن که پرهیز از مصرف مواد حاوی گلوتن است ضروری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: