کد خبر: ۱۸۳۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 02
اگرچه هموروئيد شايع‌ترين علت خونريزي خوش خيم بخش تحتاني دستگاه گوارش است، اما دراکثر موارد براي رد بدخيمي‌ها بايد بررسي‌هاي بيشتري صورت گيرد
شفا آنلاین>سلامت>دکتر فخرالسادات انارکي فلوشيپ جراحي کولورکتال و عضو هیات علمی بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هشدار نسبت به خونريزي‌هاي دستگاه گوارش گفت: متاسفانه بيماران و در مواردي همکاران هر خونريزي دستگاه گوارش را به هموروئيد نسبت مي‌دهند حال آنکه علل متفاوتي براي خونريزي دستگاه گوارش مي‌توان متصور شد.

به گزارش شفا آنلاین، انارکي افزود: اگرچه هموروئيد(Hemorrhoid) شايع‌ترين علت خونريزي خوش خيم بخش تحتاني دستگاه گوارش است، اما دراکثر موارد براي رد بدخيمي‌ها بايد بررسي‌هاي بيشتري صورت گيرد. پوليپ‌ها، کانسرهاي کولورکتال، بيماري‌هاي التهابي روده (کوليت‌ها) از علل مهم خونريزي‌هاي دستگاه گوارش است؛ بنابراين خونريزي‌هاي بخش تحتاني دستگاه گوارش را بايد جدي گرفت.

بارها شاهد بوديم که بيمار به فرض ابتلاء به هموروئيد و خونريزي از مقعد مدتها تحت درمان بوده، اما پس از انجام کولونوسکوپي(Colonoscopy) ساده پزشک متوجه ابتلاي بيمار به کانسرکولون شده است. اين بافت در بخش انتهايي روده و درکانال مقعد قرار دارد و به تعداد ۳ تا ۴ بالشتک عروقي عمل دفع را تسهيل مي‌کند، اما اين بافت طبيعي (بالشتک‌ها) گاهی از محل خود جابجا و به خارج مقعد هدايت مي‌شوند.


دکتر انارکي با اشاره به وجود علل متفاوت بروز هموروئيد گفت: مهم‌ترين علت، دفع مدفوع خشک است و يا هر عامل افزايش فشار داخل شکم نظير بارداري، برداشتن وزنه سنگين و... مي‌تواند به بيماري هموروئيد منجر شود. در دوران بارداري(pregnancy) به علت تغييرات هورموني و ترشح پروژسترون فرد مستعد ابتلا به يبوست مي‌شود که هموروئيد را بدتر مي‌کند.

عضو هیات علمی بیمارستان آیت ا... طالقانی در تعريف يبوست تصریح کرد: اگر فردي در دو ماه اخير دو علامت زور زدن زياد به هنگام دفع، دفع مدفوع خشک، دفع مدفوع تکه تکه، دفع کمتر از ۳ بار در هفته، احساس گرفتگي و انسداد در محل خروجي مقعد حين دفع، احساس عدم تخليه کافي حين دفع، کمک گرفتن از دست براي تخليه مدفوع و يا استفاده از شياف و تنقيه براي تخليه روده را داشته باشد، مي‌توان گفت به يبوست(Constipation) مبتلا است.

دکتر انارکي کم تحرکي روده‌ بزرگ را يکي از علل يبوست دانست وگفت: اين این کم تحرکي مي‌تواند به صورت اوليه و بدون علت باشد که از آن به عنوان " اينرسي کولون" ياد مي‌شود و يا ممکن است ثانويه بوده و ابتلا به برخي بيماري‌ها در رأس آن ديابت و کم کاري تيروئيد باشد.

وي مصرف يکسري داروها از جمله داروهاي قلبي، ترکيبات آهن و کلسيم و برخی داروهاي کنترل فشارخون و داروهاي اعصاب را از علل ثانويه ابتلا به عارضه يبوست برشمرد و افزود: در بروز يبوست نحوه‌ تغذيه و شيوه زندگي هم موثر است. مصرف اندک فيبر و مايعات و زندگي کم تحرک از علل آن است بعنوان مثال بهترين زمان دفع ۱۵ تا ۲۰ دقيقه پس از صرف صبحانه است، اما افراد به علت درگيري‌هاي شغلي وعده‌ صبحانه را در محل کار صرف و بهنگام اجابت مزاج از تخليه‌ روده خودداري مي‌‌کنند و به علت باقي ماندن در بخش انتهايي مدفوع خشک مي‌شود.

فاکتورهايي سبب بروز تغيير در ساختمان بخش انتهايي روده مي‌‌شود که از آن جمله مي‌توان به استرس، اضطراب، مشکلات روحي رواني و اختلال در حرکات عضلات کف لگن و مقعد اشاره کرد که از علائم آن احساس دفع در حالت طبيعي اما عدم توانايي در تخليه روده است. فرد به مدت طولاني در دستشويي مي‌نشيند، اما قادر به تخليه نيست. اين سندرم بعلت ايجاد تغييراتي در ساختمان بخش انتهايي روده است مثل افتادگي روده، پرولاپس رحمي، رکتوسل و... مي‌تواند از علل آن باشد.


فلوشيپ جراحي کولورکتال با بيان اينکه ۱۲ تا ۲۷ درصد افراد جامعه به عارضه‌ يبوست و ۱۰ تا ۱۵ درصد به هموروئيد دچارند، ادامه داد: شدت بيماري هموروئيد به چهار درجه تقسيم مي‌شود، در گريد يک هموروئيد فرد فقط به خونريزي مقعدي دچار است و دفع خون روشن و يا قطره قطره دارد.

درگريد ۲ پاکه‌هاي هموروئيدي به هنگام زور زدن به خارج مقعد هدايت مي‌شود که البته اين برجستگي پس از دفع خودبخود به سرجاي خود برمي‌گردد. در گريد ۳ اين پاکه‌ها خودبخود برنمي‌گردد و با دست جا مي‌افتد و در گريد ۴ پاکه کاملاً خارج و به داخل هدايت نمي‌شود.

دکتر انارکی با بيان اينکه براي درمان هموروئيد بايد عارضه‌ يبوست را درمان کرد، ادامه داد: در ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد مي‌توان با اصلاح فاکتورهاي موثر نظير اصلاح شيوه‌ زندگي و تغذيه يبوست و متعاقب آن هموروئيد را درمان کرد و استفاده از شياف‌ها و يا پمادهاي آنتي‌هموروئيد همگي نوعي لوبريکانت (نرم کننده) و مسکن محسوب مي‌شوند و نقش کمکي دارد.

گفتنی است درمانگاه جراحی کولورکتال روزهای سه شنبه هرهفته در شیفت صبح واقع در درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان طالقانی فعال می باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: