کد خبر: ۱۸۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 01
زنان مبتلا به سرطان پستان در صورتی که روابط اجتماعی بیشتری داشته باشند، درصد زنده ماندن بیشتری خواهند داشت و احتمال عود مجدد بیماری پس از درمان، در آنها پایین تر خواهد آمد.
شفاآنلاین>سلامت>زنان مبتلا به سرطان پستان در صورتی که روابط اجتماعی بیشتری داشته باشند، درصد زنده ماندن بیشتری خواهند داشت و احتمال عود مجدد بیماری پس از درمان، در آنها پایین تر خواهد آمد.

به گزارش شفاآنلاین،اخیرا ثابت شده است که زنان مبتلا به سرطان پستان اگر روابط اجتماعی بیشتری داشته باشند، به همان میزان درصد زنده ماندن بیشتری خواهند داشت و احتمال عود مجدد بیماری پس از درمان، در آنها پایین تر خواهد آمد.

نتایج این تحقیقات که توسط محققین امریکایی در کالیفرنیا انجام گرفته و در مجله مبارزه با سرطان امریکا به چاپ رسیده است،نشان می دهد پس از انجام مطالعات آماری از تاثیر روابط اجتماعی بر کنترل و بهبود روند درمانی زنان مبتلا به سرطان پستان بر روی حدودا ده هزار نمونه از این افراد، به اثبات رسیده است. نکات برجسته و مهم این تحقیقات به قرار زیر است.

در مقایسه آماری بین زنان مبتلا مشخص شد افرادی که در طول روند درمانی خود تنها بوده و ارتباطات اجتماعی خاصی با افراد دیگر نداشتند، ۴۳ درصد بیشتر از افراد دارای روابط اجتماعی، در معرض بازگشت و عود مجدد بیماری قرار دارند و نیز حدود ۶۴ درصد بیشتر در معرض مرگ و میر ناشی از سرطان پستان بوده و احتمال مرگ ناشی از سایر عوامل نیز در آنها ۶۹ درصد بیش از افراد اجتماعی تر است.

این نتایج تاکید می کنند که روابط اجتماعی مانند حمایت همسر، خانواده و دوستان و اشتغالهای اجتماعی نقش مهم و ارزشمندی درحفظ سلامت فیزیکی، روحی و عاطفی اشخاص بازی می کنند.

این مطالعات اثبات کرده اند به طور کلی زنانی که معمولا روابط اجتماعی بیشتری دارند احتمال مرگ و میر ناشی از عوامل مختلف در آنها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و سرطان پستان نیز به عنوان دومین عامل مرگ و میر زنان در سراسرجهان از این امر مستثنی نیست.

البته این یافته ها همچنین به این نکته اشاره دارند که این نتایج بنابر نوع روابط اجتماعی، احساس رقابت، خصوصیات رفتاری و شخصیتی افراد، سابقه قومی، وضعیت تحصیلی، شغل ، سن و تجربه متفاوت خواهد بود. به عبارت دیگر عوامل ذکرشده در میزان تاثیر روابط اجتماعی بر کنترل و یا بهبود بیماری موثر خواهد بود. اما با این حال محققین تایید می کنند که روابط اجتماعی کلا در ایجاد احساسات خوب، بهبود کیفیت زندگی و سلامت کلی بدن نقش مهمی ایفا می کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: