کد خبر: ۱۸۳۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 02
نسبت بسیار پایین سهم زنان در اهدای خون ، دلایل متفاوتی دارد که باورهای اشتباه و نادرست از اهدای خون، تغذیه نامناسب و بالا بودن میزان شیوع کم‌خونی از مهم‌ترین علل آن به شمار می‌آید .

شفا انلاین>اجتماعی>سلامت>سهم اهدای خون زنان در ایران کمتر از 10 درصد است این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته آمریکایی، اروپای غربی و اقیانوسیه این نسبت به 45 تا 55 درصد می‌رسد .


 به گزار ش شفا آنلاین:نسبت بسیار پایین سهم زنان در اهدای خون <Blood donation> دلایل متفاوتی دارد که باورهای اشتباه و نادرست از اهدای خون، تغذیه نامناسب و بالا بودن میزان شیوع کم‌خونی از مهم‌ترین علل آن به شمار می‌آید .
بیشتر زنان به‌دلیل ترس از اهدای خون ، نگران هستند و از انجام آن خودداری می‌کنند . این در حالی است که هموگلوبین هر فرد در بدو مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون و قبل از خون‌گیری بررسی می‌شود و پزشکان به‌هیچ‌وجه اجازه اهدای خون را به افراد کم‌خون نمی‌دهند .

شرایط عمومی اهدای خون در زنان و مردان تفاوتی ندارد ، تنها تفاوت در دفعات مجاز اهدای خون در سال است که زنان حداکثر ۳ بار در سال ( یعنی یک مرتبه کمتر از مردان ) می‌توانند خون اهدا کنند و حداقل هموگلوبین مجاز برای زنان ۱۲ است که این میزان در مردان ۱۳ است.

بنابراین اگر زنان رفتارهای پر خطر و بیماری زمینه‌ای مهمی نداشته باشند و معاینات پزشکی آنها طبیعی باشد می‌توانند جز اهداکنندگان مستمر خون باشند .

مصرف قرص‌های ضد بارداری هیچ منعی برای اهدای خون ندارد . ممنوعیت اختصاصی که منجر به معافیت موقت زنان از اهدای خون می‌شود شامل :قاعدگی دردناک دوران حاملگی و دوران شیر دهی .

بنابراین زنان یکی از گروه‌های کم‌خطر جامعه هستند که می‌توانند به طور مستمر خون اهدا کنند .زنان برای ترویج اهدای خون سالم در خانواده و جامعه می‌توانند نقش موثرتری از مردان داشته باشند، افزایش شاخص اهدای خون زنان علاوه بر ارتقای سلامت جامعه و رفع نیاز به خون می‌تواند گامی مهم در راستای توسعه اجتماعی و تغییر نگرش‌های کاذب جنسیتی باشد .

اغلب موانع عمده اهدای خون در زنان جامعه ما از نوع فرهنگی است که فقط با آموزش و آگاهی قابل رفع است .طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار