کد خبر: ۱۸۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 30
در سال 2014 به دلیل واگذاری پالایشگاه پلاسما، مشکلات فراوانی در زنجیره ارسال پلاسما و تولید دارو با پلاسمای ایرانی ایجاد شد، ولی سازمان انتقال خون با حفظ زنجیره تهیه پلاسما در سال های بعد مشکلات را برطرف کرد
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت :مدیریت خون بیمار یکی از مهمترین کارهای آینده در کشور در زمینه طب انتقال خون است و استان به استان در تلاش هستیم که مصرف خون را بهینه کنیم و در این زمینه مشارکت بیمه ها و پزشکان ضروری است.

به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر پورفتح الله،روز سه شنبه نشست مشترک با وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و شورای معاونان این سازمان با رویکرد برنامه انتقال خون ایران در دولت دوازدهم تا افق 1400افزود : در سال 2014 به دلیل واگذاری پالایشگاه پلاسما، مشکلات فراوانی در زنجیره ارسال پلاسما و تولید دارو با پلاسمای ایرانی ایجاد شد، ولی سازمان انتقال خون با حفظ زنجیره تهیه پلاسما(plasma) در سال های بعد مشکلات را برطرف کرد.

وی ادامه داد: ضریب خطر انتقال عفونت در ایران با استناد به آزمایشات انجام شده و اسناد معتبر علمی با کشورهای اروپایی برابر است، ولی باید به سمتی برویم که خطر به صفر برسد.

پور فتح الله گفت : ایجاد آزمایشگاه معتبر بین المللی برای سازگاری نسجی از برنامه های آینده انتقال خون در کشور است.

وی با بیان اینکه انتقال خون در آینده باید از روش سنتی تهیه خون کامل به وظایف جدید روی آورد ،گفت : برنامه اهدا مستقیم پلاسما و رسیدن به یک میلیون لیتر پلاسما برای تهیه دارو از برنامه های آینده سازمان انتقال خون ایران است.

پور فتح الله تعداد موارد پیوند غیر خویشاوند سلول های بنیادی(Stem Cells) در ایران بسیار پایین دانست و تصریح کرد : افزایش آن به ایجاد زیرساخت های جدید و بودجه بیشتر وابسته است وانتقال خون ها در جهان به سوی ارائه خدمات پیوندحرکت می کنند که برای نیل به این هدف باید برخی موانع و ناهماهنگی ها در کشور رفع شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد: به دلیل مشکلات و پراکندگی در شبکه توزیع خون، خصوصی سازی در شبکه توزیع خون برای بیمارستان های کشور از برنامه های آینده سازمان انتقال خون است و دستورالعمل هایی برای مدیریت خون بیمار در انتقال خون با مشارکت مراکز دانشگاهی تدوین شده است.

اولویت های پژوهشی تدوین شده است
پور فتح الله گفت :اولویت های پژوهشی در جهت اهداف سازمان در موسسه طب انتقال خون تدوین شده است و همچنین تقویم آموزشی در این سازمان و نیازهای آموزشی منابع انسانی انتقال خون تدوین شده است و برنامه تربیت مربی به منظور ارتقاء آموزش به پرسنل سازمان یا نیروهای داوطلب در حال انجام است.

بهبود استانداردهای انتقال خون از مهمترین اولویت ها در دولت دوازدهم است
مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت :بهبود استانداردهای انتقال خون از مهمترین اولویت ها در دولت دوازدهم است و 15 مرکز جامع اهدا در کشور راه اندازی خواهد شد.

وی اضافه کرد: تمام اهدا کنندگان خون علیه هپاتیت B واکسینه خواهند شد تا ریسک انتقال این ویروس صفر باشد.

اهدای خون در ایران به صورت کاملا داوطلبانه انجام می شود و شاخص اهدا نیز 27نفر به ازای یکهزار نفرجمعیت است که شاخص خوبی محسوب می شود ،همچنین درحال حاضر سالانه در کشور بیش از دو میلیون یکصد هزارنفر خون اهدا می کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: