کد خبر: ۱۸۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 29
محققان مجموعه‌اي از 20 آنزيم را که در تغيير نوع خاصي قند موسوم به GalNAc-type O-glycosylation نقش دارند، مورد تجزيه و تحليل قرار دادند و انواع مختلفي از پروتئين‌ها را شناسايي کردند
شفاآنلاین>سلامت> محققان دانشگاه کپنهاک آنزيمي را شناسايي کردند که در بروز سرطان کولون نقش دارد. اين آنزيم از طريق متصل کردن مولکول‌هاي قند به پروتئين‌هاي خاصي درون سلول‌ها آن‌ها را سرطاني مي‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، محققان مجموعه‌اي از 20 آنزيم را که در تغيير نوع خاصي قند موسوم به GalNAc-type O-glycosylation نقش دارند، مورد تجزيه و تحليل قرار دادند و انواع مختلفي از پروتئين‌ها را شناسايي کردند.

اين آنزيم‌ها که با عنوان GalNAc –Ts شناخته مي‌شوند، در بافت‌هاي مختلف يافت مي‌شوند، اما عملکرد آن‌ها به درستي مشخص نيست. محققان دريافتند يکي از اين آنزيم‌ها که GalNAc-T6 نام دارد در بافت کولون سالم وجود ندارد؛ اما در سلول‌هاي سرطاني(Cancerous) کولون به وفور يافت مي‌شود.

به همين علت براي درک عملکرد اين آنزيم با استفاده از فناوري CRISPR/Cas سلول‌هاي سرطاني کولون را با استفاده از GalNAc-T6 و بدون آن شبيه‌سازي کردند تا نقش اين آنزيم را دريابند. در نتيجه اين اقدام توانستند پروتئين‌هايي را که آنزيم موجب اتصال مولکول‌هاي قند به آن‌ها مي‌شود، شناسايي کنند.مرحله بعدي تحقيقات اين است که علت سرطاني شدن سلول‌ها در اثر اتصال مولکول‌هاي قند به آن‌ها مشخص شود.

محققان(researchers) اميدوارند با شناسايي دقيق نقش اين آنزيم‌ها و تاثيرات مولکول‌هاي قند بر سلول‌ها بتوانند ابزارهاي کارآمدي را براي تشخيص زودهنگام سرطان و داروهاي موثرتري را براي درمان آن بسازند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: