کد خبر: ۱۸۲۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 27
روتاویروس یکی از عوامل ایجاد اسهال در کودکان زیر ٥ سال وبخصوص در سنین 6 ماه تا 2 سال است وبروز ان در فصول سرد بیشتر مشاهده می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>استاد ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آمار دقیقی از میزان پیشگیری این واکسن از بیماری روتاویروس در دسترس نیست اما در برخی از کشورهای توسعه‌یافته مشاهده می‌کنیم این واکسن توانسته 90 درصد از بروز اسهال پیشگیری کند.

به گزارش شفا آنلاین، طلعت مختاری‌‌آزاد استاد ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) تهران در خصوص واکسن روتاویروس توضیح داد: روتاویروس یکی از عوامل ایجاد اسهال در کودکان زیر ٥ سال وبخصوص در سنین 6 ماه تا 2 سال است وبروز ان در فصول سرد بیشتر مشاهده می‌شود.

وی افزود: این ویروس می‌تواند در بزرگسالان هم ایجاد عفونت(Infection) بکند ولی بدلیل اینکه کودکان نسبت به إز دست دادن اب و الکترولیتهای بدن حساس تر نستند این بیماری در کودکان خطرناک‌تر است و باعث بستری شدن و مرگ و میر در آنها می‌شود. داروی ویروسی اختصاصی برای ان وجود ندارد ودرمان ازطریق جبران اب و الکترولیت‌های از دست رفته است ولی خوشبختانه واکسنی برأی پیشگیری از بیماری وجود دارد.

مختاری‌آزاد تصریح کرد: یکی از مزیت‌های واکسن روتاویروس این است که استفاده از آن به صورت خوراکی است و به دلیل تزریقی نبودن آن بیمار می‌تواند راحت‌تر از آن استفاده کند.

وی بابیان اینکه بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکا از این واکسن استفاده کرده‌اند، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته شاهد موفق عمل کردن این واکسن در زمینه پیشگیری از بروز بیماری‌ها بوده‌ایم و خوشحالیم با تصمیم اتخاذ‌شده در آینده این واکسن برای کودکان کشور نیز مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

استاد ویروس‌ شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: راه انتقال بیماری گوارشی است ولی استفاده از وسایل آلوده هم میتواند در انتقال نقش داشته باشد طبیعی است در بیماری‌های گوارشی رعایت بهداشت می‌تواند در جلوگیری از انتقال این بیناری نقش به‌سزایی ایفا کند.

مختاری‌آزاد ادامه داد: آمار دقیقی از میزان پیشگیری این واکسن از بیماری روتاویروس در دسترس نیست اما در برخی از کشورهای توسعه‌یافته مشاهده می‌کنیم این واکسن توانسته 90 درصد از بروز اسهال پیشگیری کند. ولی درکشورهای توسعه این درصد کمتر است.

استاد ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان گفت: تأمین این واکسن به صورت واردات انجام خواهد شد و با توجه به قوانین موجود در کشور، به صورت رایگان در اختیار کودکان قرار خواهد گرفت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: