کد خبر: ۱۸۲۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 25
تعویق مطالبات پرستاران در یک سال اخیر مهمترین مشکلی است که پرستاران با آن روبرو هستند به طوری که در استان گیلان حدود ۱۲ ماه است که کارانه و اضافه کار کادر درمانی و پرستاری پرداخت نشده است
شفاآنلاین>سلامت> زاهدصفت گفت: هم اکنون ۱۴۰ هزار نفر پرستار در کشور فعالیت می‌کنند که لازم است حداقل ۱۰۰ هزار نفر به این تعداد افزوده شود.

به گزارش شفاآنلاین، طاهره زاهد صفت رئیس نظام پرستاری استان گیلان و رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور درباره مهمترین مشکل پرستاران اظهار کرد: تعویق مطالبات پرستاران در یک سال اخیر مهمترین مشکلی است که پرستاران(nurses) با آن روبرو هستند به طوری که در استان گیلان حدود ۱۲ ماه است که کارانه و اضافه کار کادر درمانی و پرستاری پرداخت نشده است.

وی بیان کرد: تعویق مطالبات پرستاران از نظر زمانی بین استان‌های مختلف متفاوت است به طوری که برخی از استان‌ها بین چهار تا ۵ ماه معوقه و تعدادی دیگر (حدود ۶۰ درصد) بین ۹ ماه تا یک سال  معوقه دارند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور افزود: حقوق ماهانه پرستاران اغلب کفاف زندگیشان را نمی‌دهد بنابراین آن‌ها مجبور هستند که در شیفت‌های اضافه کاری فعالیت کنند تا در پوشش کشیک‌های بیمارستان‌ها مشکلی ایجاد نشود و هم بتوانند نیاز‌های مالی خودشان را برآورده کنند.

وی درباره تعداد پرستاران در کشور یادآور شد: اکنون ۱۴۰ هزار نفر پرستار در همه بیمارستان‌های کشور فعالیت می‌کنند که در ایران این رقم ۴ هزار و ۸۰۰ نفر است ما با کمبود شدید نیروی پرستاری مواجه هستیم به گونه‌ای که حداقل لازم است ۱۰۰ هزار نفر به پرستاران کشور افزوده شود.

کمبود بودجه مهمترین مشکل در  اجرای طرح تحول سلامت

زاهدصفت تاکید کرد: ما بحث تعویق مطالبات پرستاران را  از طرف سازمان نظام پرستاری با وزارت بهداشت مطرح کردیم و آن‌ها کمبود منابع اقتصادی به ویژه در اجرای طرح تحول سلامت را علت این مشکل(Problem) می‌دانستند. وزیر بهداشت به ما قول داد که مطالبات پرستاران تا شهریور ۹۶ تسویه حساب شود.

وی تصریح کرد: از دیگر مشکلاتی که پرستاران با آن مواجه هستند کمبود نیروی انسانی در فیلد‌های مرد و زن و در رده‌های مختلف است بیمارستان‌ها همچنین برای انجام نیاز‌های اولیه بیماران به کمک پرستاران نیز نیاز دارند در استان گیلان نیز از سال‌های قبل این کمبود وجود داشته است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت موجب شد که حضور بیماران در بیمارستان‌ها پر رنگ‌تر شود، اما افزایشی در جذب نیروی انسانی صورت نگرفت و کادر پرستاری مجبور شد با همان نیروی ثابت بار سنگین پذیرش بیماران را در بیمارستان‌ها به دوش بکشد.

بلاتکلیف بودن پرستاران قراردادی

زاهدصفت اظهار کرد: موضوع مهمی که در بحث نیروی انسانی وجود دارد این است که در آزمون استخدامی آن تعداد نیروی پرستار و کمک پرستاری که باید جذب شود به علت محدودیت منابع جذب نمی‌شود همچنین پرستارانی که به صورت قراردادی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها(hospitals) فعالیت می‌کنند تبدیل وضعیت نشده‌اند و با وجود اینکه برخی از آن‌ها سوابق کاری بالایی دارند، اما بین دریافتی آن‌ها با پرستارانی که رسمی و آزمایشی یا پیمانی هستند تفاوت چشمگیری وجود دارد.

اجرایی شدن  آیین‌نامه سختی کار برای پرستاران قراردادی

وی بیان کرد: پرستاران رسمی آزمایشی تحت قانون مدیریت خدمات کشوری هستند، ولی پرستاران قراردادی از قانون هماهنگ تبعیت می‌کنند متاسفانه اکنون بسیاری از موضوعات مانند سختی کار بیمارستان‌های سوانح و سوختگی و روانپزشکی در مورد پرستاران قراردادی اجرا نمی‌شود، اما به ما قول دادند که به زودی آیین‌نامه سختی کار برای پرستاران قراردادی که در این بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند، اجرا شود.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور افزود: مشکل دیگر پرستاران بحث نظام پرداخت است پرستاران درخواست می‌کنند که اضافه کار و دریافتی‌ها آن‌ها از مبالغ کارانه‌شان جدا شود.

کمبود بودجه سد راه  تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

زاهد صفت اظهار کرد: در سال ۸۶ مجلس قانونی را درباره تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تصویب کرد که متاسفانه پس از گذشت ۱۰ سال هنوز این قانون به علت کمبود منابع مالی اجرا نشده است و چند روز پیش نیز در کمیسیون تلفیق این قانون رد شد.

وی گفت: پرستاری جزء مشاغل سخت و زیان آور است، ولی پرستاران به علت کمبود نیروی انسانی همچنان پس از  ۳۰ سال خدمت بازنشسته می‌شوند و نمی‌توانند از قانون مشاغل سخت استفاده کنند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور با اشاره به فرسودگی شغلی پرستاران تاکید کرد: متاسفانه پرستاران امنیت شغلی ندارند و این موضوع باعث می‌شود که آنها نتوانند خدمات خوبی را به بیماران بدهند ما در برخی از بیمارستان‌ها مشاهده می‌کنیم که همراهان بیماران به پرستاران توهین می‌کنند یا آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند بنابراین آسیب‌های جبران ناپذیری از نظر روحی و جسمی به پرستاران وارد می‌شود.

پرستاران قادر به استفاده از قانون کاهش ساعت کاری پرستاران  نیستند

زاهد صفت تصریح کرد: قانون کاهش ساعت کاری پرستاران از سال ۹۰ اجرا شد، ولی متاسفانه بیشتر پرستاران به علت کمبود نیروی انسانی نمی‌توانند از این قانون استفاده کنند این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها روحیه شادابی در سر کار نداشته باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: