کد خبر: ۱۸۲۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 25
بيماري‌­هاي مزمن كليه یا CKD ها، در حال حاضر به يک معضل و تهديد بهداشت جهاني مبدل شده‌­اند و باعث بروز آسیب کلی به بدن می­‌شوند. شيوع بالاي 17 درصدي اين بيماري در جهان و همراهي آن با بيماري­‌هاي مهلک قلبي عروقي و درنهایت هزينه­‌هاي فوق­‌العاده بالاي مراقبت و درمان اين بيماران از عوامل مهمی هستند که این تهديد را شکل می‌دهند.
شفا آنلاین>سلامت> نتایج پژوهشی که توسط محققین ایرانی انجام‌ و در فصلنامه «گیاهان دارویی» وابسته به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی منتشر شده، نشان می‌دهد گیاهان دارویی می‌توانند براي پيشگيري يا درمان اختلالات كليوي ازجمله نارسايي كليه مورد استفاده قرار گيرند.

به گزارش شفا آنلاین:بيماري‌­هاي مزمن كليه یا CKD ها، در حال حاضر به يک معضل و تهديد بهداشت جهاني مبدل شده‌­اند و باعث بروز آسیب کلی به بدن می­‌شوند. شيوع بالاي 17 درصدي اين بيماري در جهان و همراهي آن با بيماري­‌هاي مهلک قلبي عروقي و درنهایت هزينه­‌هاي فوق­‌العاده بالاي مراقبت و درمان اين بيماران از عوامل مهمی هستند که این تهديد را شکل می‌دهند.

در ايران نيز بيش از 4000 نفر در سال به ليست بيماران مبتلابه CKD اضافه مي­‌شوند. در طب رايج، روش­‌هاي كنترل اين اختلالات و درمان­‌هاي موجود در بسياري از موارد ناكافي به نظر مي­‌رسند. لذا با توجه به اقبال روزافزون جامعه به استفاده از طب­‌هاي سنتي و مكمل، مي‌­توان از پتانسيل طب سنتي ايران و گیاهان دارویی معرفی‌شده در آن برای انجام پژوهش­‌هایی به‌منظور يافتن راهكارهاي درماني مؤثرتر بهره برد.

    با توجه به اقبال روزافزون جامعه به استفاده از طب­‌هاي سنتي و مكمل، مي‌­توان از پتانسيل طب سنتي ايران و گیاهان دارویی معرفی‌شده در آن برای انجام پژوهش­‌هایی به‌منظور يافتن راهكارهاي درماني مؤثرتر برای پیشگیری یا درمان مشکلات کلیوی بهره برد.

ازاین‌رو محققین دانشگاه علوم پزشکی بابل به بررسی شش كتاب داروشناسي مرجع طب سنتي از دوره‌­هاي مختلف تاريخي و كليدواژه­‌هاي مرتبط با «ضعف و هزال كليه» پرداختند. اين كار در ده مرحله يافتن كليدواژه، يافتن مفرده، جستجو در منابع، تهيه ليست واحد، يافتن مترادفات، دسته‌­بندي، بازبيني، خروج مفردات از تركيبات، جمع­‌بندي، نمره دهی و مرتب­‌سازي انجام شد.

در این پژوهش، از مجموع 207 مفرده دارويي يافت شده در شش كتاب مرجع موردبررسی، 14 گیاه دارویی برای درمان ضعف كليه و 15 گیاه دارویی نیز برای پیشگیری و درمان هزال كليه (آتروفي) شناسایی شدند.

بر این اساس خشخاش، كهربا و لك جزو مفردات گياهي پرتكرار در درمان ضعف و انجير، موز و فندق جزو مفردات گياهي پرتكرار براي پيشگيري و درمان آتروفي كليه­‌ها هستند.


 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: