کد خبر: ۱۸۲۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 22
رئیس دومین کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی از به روز رسانی پروتکل کشوری سلامت مادران در وزارت بهداشت خبر داد.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس دومین کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی از به روز رسانی پروتکل کشوری سلامت مادران در وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین،مریم‌السادات حسینی رئیس دومین کنگره چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و زایمان گفت:‌ انجمن زنان و مامایی ایران از تاثیر‌گذار ترین انجمن زنان است که در تدوین سرفصل‌های آموزشی حمایت‌های خاصی را داشته است که در کنار آن مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری‌های زنان و گروه‌ زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در بحث نوشتن سرفصل‌ها با در نظر گرفتن اصول پیشگیری اقدامات گوناگونی را انجام داده‌اند.

وی افزود: انجمن نازایی نیز یک سرفصل‌های آموزشی در خصوص آندومتریوز طراحی کرده است که خوشبختانه در وزارت بهداشت در دفتر سلامت مادران مجموعه کتاب دوست‌دار مادر که یک پروتکل کشوری و روی آن بررسی های فراوان شده است به روز رسانی شده تا در اختیار متخصصان زنان و زایمان قرار بگیرد و با بومی سازی این پروتکل و پذیرفته شدن آن در مراجع قانونی می‌توانیم شاهد نتایج خوبی باشیم.

مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه اظهار کرد: دومین کنگره بینی‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی زنان و نازایی از کنگره‌های موفق است که مباحث مامایی، ژنیکولوژی، هورمون‌ درمانی و یائسگی با رویکرد‌های علمی مطلوب و با حضور متخصصان برجسته‌ ایرانی و خارج از کشور در تاریخ 24 لغایت 27 بهمن ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی شهید بهشتی پذیرای پزشکان و متخصصان زنان و زایمان خواهد بود.

آندومتریوز، بیماری که سبب نازایی می شود

حسینی افزود: یکی از مواردی که نسبت به آن در عرصه سلامت زنان سوالات فراوانی می‌شود، موضوع سرطان دهانه رحم است که علت آن ویروس HPV است و این سرطان با سرطان تخمدان رابطه‌ای ندارد و نباید با ناشناخته ماندن این ویروس اطلاع‌رسانی اشتباهی به جامعه انتقال پیدا کند.

حسینی گفت: آندومتریوز نیز بیماری دیگری است که باعث نازایی می‌شود و تنها حدود 2 درصد با سرطان تخمدان ارتباط دارد و نباید آندومتریوز را عامل سرطان تخمدان دانست.

وی در خصوص سرطان دهانه رحم گفت: اگر ویروس HPV در مراحل اولیه بروز سرطان خود را نشان دهد و بیمار مراجعه زود هنگام داشته باشد، نباید نگران حضور این ویروس در بدن باشیم.

مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: در برخی کشورها افراد سالم برای مراجعه سالیانه، تست HPV می‌دهند و در برخی کشورها علاوه بر تست پاپ‌اسمیرنیز بر اساس پروتکل‌های آن کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد که در کشور ما بحث پاپ‌اسمیر بومی سازی شده و افراد بیشتر برای مصونیت از این بیماری به آن مراجعه می‌کنند.

وی گفت: سرطان دهانه رحم و مرحله غربالگری آن جزو سرفصل‌های کشوری نیست اما زنان در سنین 35 سالگی به بعد می‌توانند با انجام این تست و مداخله زود هنگام از بروز بیماری و تشدید عوارض پیشگیری کنند.

حسینی در پایان از توانمندی متخصصان زنان و زایمان کشورمان در عرصه درمان‌های جدید خبر داد و افزود: دومین کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی کنگره اثربخشی برای گروه‌های گوناگون است و با هم‌اندیشی محققان ایرانی و داخلی می‌توانیم شاهد نتایج خوبی در عرصه سلامت و زنان در کشور باشیم.

برچسب ها: پروتکل ، انجمن ، مامایی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: