کد خبر: ۱۸۲۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 22
ادراکی با گله مندی از افزایش مداخلات سایر رشته‌ها در انجام تصویر برداری‌های رادیولوژی از خطا‌های تشخیصی قابل توجه توسط غیر متخصص‌ها خبر داد.
شفاآنلاین>سلامت>ادراکی با گله مندی از افزایش مداخلات سایر رشته‌ها در انجام تصویر برداری‌های رادیولوژی از خطا‌های تشخیصی قابل توجه توسط غیر متخصص‌ها خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین،حمید رضا ادراکی مدیر عامل بنیاد امور بیماری های نادر و متخصص رادیولوژی  بیان کرد: رادیولوژیست ها همچنان گرفتار مداخلات سایر رشته ها به ویژه زنان و زایمان در انجام سونوگرافی ها  هستند، شرایطی که صرف نظر از مسائل مالی در بیشتر موارد به انجام تشخیص های اشتباه سونوگرافی(sonography) و بروز مشکلات بعدی برای مادر و جنین می انجامد.

وی با اشاره به سودجویی های نهفته در پی فروش بی حساب و کتاب دستگاه های سونوگرافی  به متخصصان زنان و زایمان، ادامه داد: برخی شرکت ها صرفا برای سود آوری و فروش  بیشتر، دوره های آموزشی یک الی 2 ماهه کار با دستگاه را  برای افراد یا بعضی از  گروه های پزشکی  که هیچ تخصصی از رادیولوژی ندارند، برگزار می کنند، درحالی که نمی دانند با این اقدام با جان مردم بازی می کنند.
ضریب دقت بیش از 95 درصدی رادیولوژیست ها در تشخیص های رادیولوژی

این متخصص رادیولوژی و فلوشیپ ام.آر.آی  با اشاره به ضریب دقت بیش از 95 درصدی رادیولوژیست ها در تشخیص های رادیولوژی به ویژه سونوگرافی ها، گفت:  هر رادیولوژیست، سال های سختی را برای گذراندن واحد های فشرده تئوری و عملی جهت اخذ مدرک تخصصی خود پشت سر می گذارد؛ بنابراین چگونه می توان با برگزاری دوره آموزشی یک الی  سه ماهه، مجوز سونوگرافی برای همکاری غیر مرتبط با این رشته داده شود؟؛ درحالیکه در رشته رادیولوژی فقط هشت  ماه کامل برای مانورهای ویژه سونوگرافی، تشخیص های جنینی و بررسی وضعیت  رحم در شرایط بارداری به شکل دوره های فشرده تئوری و عملی و کار با دستگاه ها اختصاص دارد.

وی افزود: همه روزه مادران باردار زیادی با گله مندی از تشخیص های نابه جایی که دست مایه انجام سونوگرافی توسط همکاران غیر متخصص است، به رادیولوژیست ها مراجعه می کنند، در یکی از موارد نیز مادر بارداری به بنده مراجعه کرد که متاسفانه یکی از همکاران غیر متخصص با پیدا نکردن قلب جنین، تشخیص سقط فوری جنین را داده بود که پس از انجام دوباره سونوگرافی نه تنها قلب جنین در صحت و سلامتی کامل مشخص شد، بلکه با این تشخیص به موقع و به پشتوانه همان دوره های آموزشی تخصصی رشته رادیولوژی ، ادعای سقط فوری برای این مادر رد شد.

ادراکی با تاکید بر اینکه باید در هر گروه تخصصی پزشکی، تمام و کمال کار را به کاردان آن رشته سپرد، یادآور شد: میزان خطای تشخیصی در انجام معاینات رادیولوژی توسط متخصصان غیر مرتبط نیز بالای 50 درصد است و این به معنای بازی با جان افراد است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: