کد خبر: ۱۸۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۶ - 2018January 19
بازگشت شرایط درمانی و بهداشتی مردم به قبل از اجرای طرح تحول سلامت که بیماران برای پرداخت هزینه های بیماری خود در بیمارستان گرو نگه داشته می شدند و یا برای تامین تجهیزات و داروهای خود در داروخانه ها سرگردان بودند، غیر ممکن است
شفا آنلاین>سلامت>نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با تاکید بر رضایتمندی مردم به ویژه اقشار تهیدست جامعه از طرح تحول سلامت، از دولت و مجلس خواستند به منظور تداوم این طرح، بودجه های پایدار که فقط روی کاغذ نمانند، تعیین کنند و همه به پرداخت آن ملزم شوند، چرا که تداوم طرح تحول سلامت آبروی نظام است و نباید به تسویه حساب های سیاسی آلوده شود.

به گزارش شفا آنلاین، این نمایندگان تاکید کردند: بازگشت شرایط درمانی و بهداشتی مردم به قبل از اجرای طرح تحول سلامت که بیماران برای پرداخت هزینه های بیماری خود در بیمارستان گرو نگه داشته می شدند و یا برای تامین تجهیزات و داروهای خود در داروخانه ها سرگردان بودند، غیر ممکن است و شکست طرح تحول سلامت که مایه افتخارنظام است؛ به کیان نظام و همچنین سلامت مردم آسیب می زند.

اکنون مجلس در آستانه آزمونی است که نشان دهد به چه میزان سلامت مردم در اولویت آن است و چه مقدار به مصلحت مردم و نظام می اندیشد.

کاهش دغدغه های درمانی مردم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر ضرورت تخصیص اعتبارات پایدار به طرح تحول سلامت تاکید کرد و گفت: یکی از منابع پایدار، مالیات پرداختی توسط مردم است که می‌توان از آن در مسیر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی استفاده کرد.

عبدالله رضیان افزود: اجرای طرح تحول سلامت یکی از مهمترین دغدغه های مردم بویژه اقشار محروم جامعه در پرداخت هزینه های درمانی کاهش پیدا کرد و انتظار عمومی نیز این است که خدمات ارائه شده در سال های آتی نیز تداوم پیدا کند.

وی با تاکید بر نقش مجلس در حمایت از طرح تحول سلامت اظهار کرد: با توجه به رضایتمندی مردم، قطعا مجلس نیز همچنان نگاه حمایتی به این طرح خواهد داشت تا اعتبارات پایداری برای آن تعریف کند.

طرح تحول سلامت، آبروی نظام است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: طرح تحول سلامت، یک طرح موفق ملی است که هر چند اشکالاتی هم دارد، اما به دلیل کسب حداکثری رضایمندی مردم نباید متوقف شود که توقف آن نارضایتی وسیع جامعه را در پی خواهد داشت.

دکتر منوچهر جمالی سوسفی با اشاره به این که طرح تحول سلامت، آبروی نظام است و ربطی به وزارت بهداشت(Ministry of Health) و دولت ندارد، افزود: به جای این که طومار طرح تحول سلامت را بپیچیم، بهتراست نواقص موجود در آن مرتفع شود و روا نیست به خاطر مشکلاتی که قابل رفع هستند، طرح را از مبنا زیر سوال ببریم.

تامین منابع پایدار نظام سلامت، وظیفه حاکمیتی است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: بی‌توجهی به تخصیص منابع پایدار به طرح تحول سلامت، سیستم بهداشت و درمان را مختل می‌کند و بنابراین تزریق اعتبارات پایدار به نظام سلامت نه وظیفه وزارت بهداشت؛ بلکه جز وظایف حاکمیت است.

دکتر بهروز بنیادی افزود: طبق اصول قانون اساسی کشور، یکی از مهمترین وظایف دولت، تامین بهداشت و درمان مردم است و بر همین اساس، منابع مورد نیاز آن را نیز باید تامین کند و اینگونه نیست که اگر وزارت بهداشت تخصیص منابع را پیگیری کرد، این وظیفه از دوش حاکمیت سلب می شود.

برخی می خواهند به طرح تحول چوب حراج بزنند

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر تداوم طرح تحول سلامت تاکید کرد و گفت: هر طرح بزرگی مثل سایر طرح‌ها مخالفانی دارد که باید به نقدهای آنان نیز توجه کرد، اما ممکن است علت مخالفت برخی افراد با تداوم طرح تحول سلامت به دلیل به خطر افتادن منافع آنان باشد که تصور می‌کنم این افراد اصلا تلقی صحیحی از نظام بهداشت و درمان ندارند.

دکتر سیامک مره صدق افزود: با روندی که برخی مخالفان و حتی گروه های سیاسی در مخالفت با تداوم طرح تحول سلامت در پیش گرفته اند، اصلا چه ضرورتی وجود دارد در کشور سیستم بهداشت و درمان داشته باشیم.

وی ادامه داد: این مخالفت ها در شرایطی رخ می دهد که طرح تحول سلامت مهمترین دستاورد دولت در زمینه مسائل داخلی است و نمی توان چوب حراج بر آن زد و نباید شرایطی فراهم کنیم که سیستم بیمار پیش از اجرای طرح تحول سلامت مجددا جان بگیرد.

نماینده اقلیت کلیمیان در مجلس با اشاره به این که سیستم بهداشت و درمان در تمام دنیا هزینه بر است، اظهار کرد: طبق قانون اساسی ایران، آموزش و پرورش و تامین بهداشت و درمان در ردیف امنیت و جز وظایف حاکمیت و نظام است که باید آن را تامین کند.

دولت اراده کند

عضو کمیسیون تلفیق مجلس تصریح کرد: طرح تحول سلامت باعث رضایتمندی مردم شده است، اما تداوم این رضایتمندی منوط به تعیین یک بودجه پایدار است و اگر دولت اراده کند، منابع مورد نیاز نظام سلامت فراهم می‌شود.

محمد فیضی زنگیر با تاکید بر این که از موافقان سرسخت تداوم طرح تحول سلامت است، افزود: در جلسه ای که چندی پیش با وزیر بهداشت برگزارشد، اعلام کردیم که خواهان تداوم این طرح هستیم، زیرا با اجرای آن در اقصی نقاط کشور مراکز جامعه سلامت، امکانات آزمایشگاهی و حتی دندانپزشکی ایجاد شد و مردم نیز از خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده بهره مند شدند و با روند ایجاد شده طبیعی است که انتظار داشته باشند طرح تحول سلامت با تامین منابع مالی در سال های آتی تداوم داشته باشد.

افق روشن طرح تحول در گروی بودجه پایدار

عضو کمیسیون تلفیق مجلس‌تاکید کرد: طرح تحول سلامت، طرح خوبی است، اما برای اجرا در سال‌های آتی به سیاست گذاری همه‌جانبه وزارت بهداشت در تمامی بخش‌ها و به دنبال آن، تخصیص منابع پایدار نیاز دارد که در این صورت می‌توان افق روشنی برای آن متصور بود.

غلامرضا کاتب با اشاره به ثمرات اجرای طرح تحول سلامت در حوزه انتخابیه خود افزود: در گرمسار و آرادان نیز مانند سایر نقاط کشور، اثرات مثبت این طرح در بخش بهداشت و درمان قابل مشاهده است، اما تداوم و بقای آن به عوامل بسیاری بستگی دارد و تنها با تخصیص اعتبارات متعدد میسر نیست.

مجلس حامی بودجه پایدار طرح تحول است

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به رضایتمندی مردم از اجرای طرح تحول سلامت و تداوم آن تصریح کرد: در همین راستا، مجلس پیگیر تخصیص اعتبارات پایدار به نظام سلامت است تا معضل کمبود منابع مالی را مرتفع کند.

طیبه سیاوشی شاه عنایتی افزود: منابع مالی مختلفی به طرح تحول سلامت اختصاص داده شد، اما به آن جامه عمل پوشانده نشد؛ این در حالیست که رضایتمندی مردم از اجرای این طرح قابل مشاهده است و نباید اقدامی کنیم که نتایج حاصله منجر به شکست طرح تحول سلامت شود.

اگر رضایت مردم را می خواهیم، باید بودجه پایدار به طرح تحول بدهیم

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت خدمات ارزنده‌ای در اختیار مردم قرار داد، تاکید کرد: تداوم و افزایش رضایتمندی مردم از این طرح به منابع پایداری نیاز دارد که در بودجه ۹۷ تلاش می‌کنیم این اتفاق رقم بخورد.

احد آزادیخواه افزود: یکی از بهترین طرح هایی که در سال های اخیر به اجرا درآمد طرح تحول سلامت است که اگر چه ایراداتی نیز دارد و همه به آن واقف هستیم، اما توانسته است تحولات قابل توجهی در سیستم بهداشت و درمان کشور ایجاد کند.

قانون برنامه ششم اجرایی شود

عضو کمیسیون تلفیق مجلس تاکید کرد: در تخصیص اعتبارات پایدار به طرح تحول سلامت جای هیچگونه بحثی وجود ندارد، زیرا در برنامه ششم توسعه نیز بر اختصاص بودجه مشخص به نظام سلامت تاکید شده است.

اردشیر نوریان با اشاره به این که تزریق نکردن منابع پایدار به طرح تحول سلامت، بهداشت و درمان جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، افزود: از این رو، قانونگذار در جهت حمایت از نظام سلامت بطور جدی ترتیباتی اتخاذ خواهد کرد تا اعتبارات پایداری به طرح تحول سلامت اختصاص پیدا کند.

بودجه پایدار طرح تحول دغدغه مجلس است

عضو کمیسیون تلفیق مجلس تاکید کرد: طرح تحول سلامت با تمام کمبودهای مالی که طی سال‌های اخیر با آن مواجه بود، اما در زمینه کسب رضایتمندی مردم عملکرد بسیار موفقی داشت و تداوم این رضایتمندی با تخصیص اعتبارات پایدار به نظام سلامت یکی از مهمترین دغدغه‌های مجلس است.

حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به اینکه اجرای طرح تحول سلامت توقعاتی در سطح جامعه ایجاد کرد، افزود: این طرح علاوه بر این که خدمات بهداشتی و درمانی با کمترین پرداختی در اختیار مردم قرار داد، سبب حضور و ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم شد که تا پیش از این دسترسی به آنان بسیار مشکل بود.

سلامت مردم به تسویه حساب های سیاسی آلوده نشود

اکبر ترکی؛ عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه تعیین بودجه نظام سلامت به تسویه حساب‌های سیاسی آلوده نشود، گفت: بررسی‌های لازم در خصوص بودجه نظام سلامت در کمیسیون تلفیق انجام شده است و بزودی برای تصویب نهایی تقدیم صحن علنی مجلس خواهد شد که امیدواریم مخالفان و موافقان بودجه، مواضع خود را به دور از تصمیمات احساسی و با در نظر گرفتن سلامت مردم اعلام کنند.

اجماع دولت و مجلس برای بودجه پایدار نظام سلامت

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه بودجه نظام سلامت کاهش پیدا نخواهد کرد، از توافق مجلس با سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص منابع پایدار وزارت بهداشت در سال آینده خبر داد.

دکتر احمد حمزه ادامه داد: باید واقعیت ها را ببینیم و اصل ماجرا این است که متاسفانه در طرح تحول سلامت نه قانون تخصیص بودجه از منابع و اعتبارات مختلف به خوبی اجرا شد و دولت به وعده های خود جامه عمل پوشاند و نه هزینه کردها روند درستی داشت که منجر به وضعیت فعلی شد و بنابراین باید برای مرتفع کردن آن چاره ای اساسی اندیشید.

کارشکنی در خصوص منابع پایدار طرح تحول جایز نیست

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر تخصیص صد درصدی اعتبارات پایدار به نظام سلامت گفت: حوزه بهداشت و درمان رابطه مستقیمی با سلامت جامعه دارد و کارشکنی و بی‌توجهی در تخصیص منابع پایدار به وزارت بهداشت، بار هزینه‌های کشور را افزایش می‌دهد.

احمد صفری افزود: متاسفانه بی توجهی به تخصیص اعتبارات مالی پایدار، منحصر به نظام سلامت نیست و اغلب بخش ها از جمله عمران نیز از این مساله رنج می برد؛ بگونه ای که برخی پروژه های عمرانی به دلیل همین بی برنامگی ها به مرحله بهره برداری نرسیده است.

بودجه طرح تحول روی کاغذ ماند

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: با توجه به رضایتمندی مردم از اجرای طرح تحول سلامت، منطقی نیست به دلیل کمبود اعتبارات مالی این طرح متوقف شود و بنابراین تنها راه تداوم طرح تحول سلامت تعریف منابع پایدار از طرق گوناگون از جمله کالاهای آسیب رسان است که مردم از خدمات طرح تحول همچنان بهره مند شوند.

شادمهر کاظم زاده بر ضرورت تخصیص منابع پایدار به نظام سلامت تاکید کرد و گفت: البته در گذشته منابعی از جمله یک درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها برای طرح تحول سلامت تعریف شد که بنا به دلایلی تخصیص پیدا نکرد و فقط روی کاغد ماند، اما معتقدم برای حفظ این تجربه ارزنده و محروم نکردن مردم از مزایای این طرح، منابع مالی جدیدی باید به نظام سلامت تزریق شود تا همچون سابق به رسالت خود در خدمات دهی به مردم ادامه دهد.

تداوم طرح تحول سلامت اجتناب ناپذیر است

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه تداوم طرح تحول سلامت غیرقابل اجتناب است و توقف آن جامعه را متضرر خواهد کرد، گفت: مراحل تخصیص منابع پایدار در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و بزودی به تصویب نهایی خواهد رسید.

هادی بهادری افزود: ماهیت طرح تحول سلامت همانند یارانه هاست و عملا بخشی از هزینه های مردم و بخصوص اقشار آسیب پذیر جامعه را کاهش داده است و با توجه به شرایط موجود، چاره ای جز تداوم این طرح وجود ندارد

طرح تحول در انتظار منابع پایدار

یک عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیزبا اشاره به اینکه منابع پایدار متعددی برای تخصیص به نظام سلامت وجود دارد، تامین آن را ضامن تداوم طرح تحول سلامت و تداوم رضایتمندی مردم دانست.

فرهاد فلاحتی افزود: بخش عمده ای از درآمدهای پایدار را می توان از طریق درآمدهای نفتی، مالیاتی و ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها تامین کرد تا وزارت بهداشت با تمسک به آن ها به سمت و سویی برود که بتواند معوقات خود را به بیمارستان ها بپردازد که البته این یک بخش کار است

اشکالات طرح باید رفع شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه در جریان اجرای طرح تحول سلامت، خدمات بهداشتی و درمانی متنوعی در اختیار مردم قرار گرفت، تاکید کرد: در پی کاهش بودجه طرح تحول سلامت نیستیم، اما قطعا باید بازنگری‌هایی در این طرح صورت گیرد تا حداکثر رضایتمندی از اقدامات وزارت بهداشت در راستای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در جامعه ایجاد شود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی افزود: اعتبارات مالی مختلفی به طرح تحول سلامت تزریق شده است، اما هنوز مشکلاتی در اجرای بهینه این طرح وجود دارد که تنها با تزریق منابع مالی مرتفع نمی شود.

وی با بیان این که هزینه کردهای وزارت بهداشت در تمام بخش ها اعم از افزایش تعرفه پزشکان باید اصلاح شود، اظهار کرد: با اصلاح شدن هزینه های صورت گرفته، علاوه بر این که پرداختی ها به پزشکان عادلانه تر می شود، سلامت مردم نیز تضمین شده و خدمات بهداشتی و درمانی به شکل بهینه ای در اختیار جامعه قرار می گیرد.

تداوم رضایتمندی مردم مهم است

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تاکید بر اینکه تداوم طرح تحول سلامت به تخصیص منابع پایدار بستگی دارد، گفت: هرچند منابع مالی دولت محدود است، اما برای تداوم رضایمندی مردم و آرامش جامعه، باید اعتبارات پایداری به نظام سلامت اختصاص داده شود.

کارن خانلری افزود: در میان طرح های مختلف، یکی از مهمترین طرح هایی که در دولت دکتر روحانی به اجرا درآمد، طرح تحول سلامت است که بسیار موفق بود و آرامش خاطر فراوانی در میان مردم ایجاد کرد، این در حالی است که در گذشته، اغلب مردم و بویژه قشر محروم که شاید بسیاری از آن ها کسب و کارشان قراردادی بود، توانایی پرداخت هزینه های درمانی را نداشتند، اما پس از اجرای طرح تحول سلامت و کاهش مخارج درمانی، رضایتمندی وسیعی در میان مردم ایجاد شد.

وی با بیان این که اجرای طرح تحول سلامت، در جامعه توقع ایجاد کرده است، ادامه داد: از این رو، دولت باید به هر شکل ممکن اعتبارات پایداری برای طرح تحول سلامت تعریف کند.

توقف طرح تحول آرامش جامعه را بر هم می زند

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت در کشورهای مختلف دنیا و حوزه خلیج فارس نتایج موفقیت آمیزی داشته است، تاکید کرد: مردم ایران نیز بواسطه اجرای طرح تحول سلامت آرامش ناشی از کاهش هزینه‌های درمانی را تجربه کرده‌اند و تحت هیچ شرایطی نباید این آرامش برهم بخورد.

محمد خالدی سردشتی افزود: طرح تحول سلامت بسیار ارزشمند است و هر دولتی که روی کار بیاید، این طرح را ادامه خواهد داد، زیرا با سلامت مردم ارتباط مستقیمی دارد و طبیعی است که خواهان تداوم آن باشند.

بازگشت به شرایط قبل از طرح تحول ممکن نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: پیشرفت بخش بهداشت و درمان پس از اجرای طرح تحول سلامت قابل انکار نیست و با توجه به توقع ایجاد شده در میان جامعه، نمی‌توان به شرایط گذشته پیش از اجرای این طرح بازگشت.

صادق طباطبایی نژاد با تاکید بر رضایتمندی مردم از خدمات طرح تحول سلامت افزود: بحث بهداشت و درمان مردم از جمله موضوعاتی است که تحت هیچ شرایطی نمی توان از آن چشم پوشی کرد، زیرا در طی اجرای طرح تحول سلامت، امیدی در میان مردم در جهت دریافت خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب ایجاد شد و برای تداوم آن باید بودجه پایدار تعیین کرد.

وی ادامه داد: این طرح هم اکنون به دلیل تامین نشدن منابع مالی دچار یک معضل اساسی شده است و در صورتی که همین روند ادامه داشته باشد، اوضاع دریافت خدمات درمانی بسیار ناگوارتر از گذشته خواهد شد.

تداوم طرح تحول سلامت، مطالبه بحق مردم است

نماینده مردم اقلید در مجلس تاکید کرد: دولت باید منابع پایداری به نظام سلامت تخصیص دهد، وزارت بهداشت نیز تا جایی که مقدور است باید از انجام هزینه های غیرضرور بپردازد که با فرهنگسازی و تدوین برنامه ای جامع می تواند به این مهم دست پیدا کند تا هر ساله با دغدغه تامین اعتبار برای نظام سلامت مواجه نباشد.

حسین افضلی با اشاره به این که طرح تحول سلامت اعتماد مردم به سیستم بهداشت و درمان کشور را افزایش داده است، افزود: در صورتی که این اعتماد همچنان تداوم داشته باشد، مردم باور قلبی خواهند داشت که در زمان بیماری خود یا اعضای خانواده شان با معضل پرداخت هزینه های درمان مواجه نخواهند بود که همین مساله تاثیر بسزایی در افزایش بهره وری جامعه خواهد داشت.

بودجه سلامت نباید کاهش یابد

عضو کمیسیون تلفیق مجلس تصریح کرد: با توجه به آرامش ایجاد شده در بخش درمان، بودجه نظام سلامت تحت هیچ شرایطی نباید کاهش پیدا کند و دولت نیز موظف است منابع مالی پایدار به نظام سلامت تخصیص دهد.

مهرداد بائوج لاهوتی با اشاره به این که نباید آشفتگی های پیش از اجرای طرح تحول سلامت را به فراموشی سپرد، افزود: وقتی با تلاش های وزیر بهداشت و به مدد اجرای این طرح، مراجعات مردم منسجم تر شده و رقم پرداختی در حوزه درمان به ۳۰ درصد رسیده است، چرا باید مجددا شرایطی فراهم کنیم که بی سرو سامانی بر بخش بهداشت و بخصوص درمان حاکم شود.

تامین منابع پایدار نظام سلامت، وظیفه دولت و مجلس است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت غیر قابل توقف است، اختصاص منابع پایدار به نظام سلامت را وظیفه اخلاقی دولت و مجلس دانست.

نظر افضلی افزود: در جریان اجرای طرح تحول سلامت در کشور، بسیاری از اقشار محروم جامعه تحت حمایت قرار گرفتند و هزینه های درمانی آنان کاهش پیدا کرد. حالا که توقع دریافت خدمات بهداشتی و درمانی با نازل ترین قیمت در میان اقشار مستضعف ایجاد شده است، نمی توان بهانه آورد که چون منابع پایداری وجود ندارد، باید به شرایط پیش از اجرای این طرح بازگردند.

تداوم دستاوردهای‌ درخشان‌ نظام سلامت به بودجه پایدار نیاز دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح تحول سلامت در سال‌های اخیر، دستاوردهای درخشانی درحوزه بهداشت و درمان داشته است، اما تداوم آن به یک بودجه پایدار نیاز دارد تا روند فعلی دچار وقفه نشود.

علی‌اکبر کریمی با تاکید بر این که طبق قانون اساسی کشور، تامین سلامت مردم بر عهده دولت است، افزود: با توجه به این اصل مهم، آنچه مسلم است، لزوم تخصیص منابع پایدار به طرح تحول سلامت از محل های مختلف است تا سلامت آحاد جامعه به مخاطره نیفتد.

نبود درآمدهای پایدار به طرح تحول، سلامت جامعه را نشانه می‌رود

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه تاکنون اعتبارات مشخصی به طرح تحول سلامت اختصاص پیدا نکرده است، تاکید کرد: کلیات طرح خوب است و باعث شد هزینه‌های درمانی بسیاری از اقشار محروم جامعه کاهش پیدا کرده و یا رایگان شود، اما تعیین نشدن یک منبع پایدار در آینده، سلامت مردم را به طور جدی هدف قرار خواهد داد.

حمید گرمابی افزود: در همین راستا مجلس در گذشته، اعتبارات مختلفی نظیر یک درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها تعیین کرد تا به طرح تحول سلامت اختصاص پیدا کند، اما در طی سال های اخیر، این اتفاق رخ نداد و از این رو برای تداوم رضایتمندی مردم از این طرح، ضروری است مجلس و بخصوص دوستان در کمیسیون بهداشت و درمان منابع مشخصی را به این امر تخصیص دهند.

منابع پایدار و مدیریت هزینه ها

عضو کمیسیون تلفیق مجلس تاکید کرد: طرح تحول سلامت برای تداوم ارائه خدمات در سال‌های آینده به اعتبارات پایداری نیاز دارد که این مهم جز با مرتفع کردن برخی اشکالات این طرح و همچنین تخصیص منابع پایدار میسر نخواهد بود.

حمیده زرآبادی با اشاره به این که نمی توان از مزایای طرح تحول سلامت چشم پوشی کرد، افزود: در گذشته اقشار محروم جامعه توان پرداخت هزینه های درمانی را نداشتند اما اجرای این طرح، مسیر را برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی با هزینه کمتر و حتی رایگان برای حاشیه نشینان فراهم کرد که از این لحاظ قابل تقدیر است، با این حال اشکالاتی نیز در این طرح وجود دارد که باید مرتفع شود.

مجلس در پی تامین منابع پایدار طرح تحول

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: با توجه به ثمرات مثبت طرح تحول سلامت در کاهش مصائب مردم در بخش بهداشت و درمان، مجلس قاطعانه از اختصاص منابع پایدار نظام سلامت حمایت کرده و درصدد یافتن مسیرهای تامین اعتبارات مورد نیاز است.

جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی با تاکید بر حفظ طرح تحول سلامت افزود: تمام تلاش نمایندگان حاضر در جلسات کمیسیون تلفیق در راستای حفظ این طرح است که در تامین منابع مالی دچار مشکل شده و عمده مباحث نیز حول این محور است که از چه مسیرهایی اعتبارات مورد نیاز طرح تحول سلامت را تامین کنیم.

وزیر بهداشت را تنها گذاشتند

عضو کمیسیون تلفیق مجلس، طرح تحول سلامت را طرحی موفق خواند و گفت: متاسفانه دولت، وزیر بهداشت را در میانه راه با تمام مشکلات و بدهی‌های این طرح رها کرد، این در حالیست که طرح تحول نظام سلامت بدون حمایت دولت و تخصیص منابع پایدار محکوم به شکست بوده و دسترسی به زیرساخت های سلامت غیر ممکن است.

محمد کاظمی افزود: طرح تحول سلامت، طرح اثرگذاری است که نمودهای عینی آن را در شهرها و استان های مختلف شاهد هستیم و می بینیم پس از اجرای این طرح، چه امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی در اختیار مردم قرار گرفته است.

تداوم طرح با دست خالی ممکن نیست

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به بودجه نظام سلامت گفت: با توجه به تحولات رخ داده در سیستم بهداشت و درمان کشور، ارائه و تداوم خدمات درمانی فقط با حمایت از نظام سلامت، تامین بودجه پایدار و مدیریت هزینه‌ها میسر خواهد بود و با دست خالی نمی توان انتظار خدمت داشت.

رضا انصاری با تاکید بر حمایت از طرح تحول سلامت افزود: در همین راستا، از ۱۵ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه که بر اساس تبصره پنج لایحه بودجه تنظیم شده بود، ۵۰ درصد یعنی معادل هفت هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای سازمان بیمه سلامت در نظرگرفته شد تا معوقات خود را بپردازد، زیرا تسویه نشدن مطالبات تاثیر منفی بر عملکرد مراکز درمانی و بیمارستان ها خواهد داشت، این در حالیست که دولت تنها پنج هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مصوب کرده بود.

نگذاریم پدیده گرگانگیری بیمار برگردد

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: پیش از اجرای طرح تحول سلامت، برخی خانواده‌ها توان پرداخت هزینه‌های درمان را نداشتند و به همین دلیل برخی بیمارستان‌ها اقدام به گروگانگیری بیماران در بیمارستان ها می‌کردند. حال در صورت تخصیص پیدا نکردن منابع مالی پایدار به این طرح، پدیده ناخوشایند گروگانگیری بیماران توسط بیمارستان ها مجددا رواج پیدا خواهد کرد.

منصور مرادی با اشاره به این که پیش از اجرای طرح تحول سلامت، هزینه های درمانی بسیار بالا بود، افزود: وضعیت بگونه ای بود که بسیاری از مردم قادر به پرداخت هزینه های درمانی بیماران بستری خود در بیمارستان ها نبودند و برای ترخیص از بیمارستان به نمایندگان مجلس شهرهای خود مراجعه می کردند و همین مساله باعث می شد تا نمایندگان از رسیدگی به سایر امور مردم باز بمانند.

حمایت مجلس از منابع پایدار طرح تحول

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: طرح تحول سلامت به لحاظ سهولت دسترسی به امکانات درمانی و بهداشتی باعث آرامش بیماران شده و نباید آرامش را از مردم گرفت، بنابراین مردم، دولت و مجلس خواهان استمرار این طرح هستند و برای تحقق این امر، منابع پایدار آن از مسیرهای مختلف از جمله یک درصد ارزش افزوده باید تامین شود. شهباز حسن پور بیگلری در گفتگو با سلامت آنلاین با تاکید بر اجرای قوانین بالادستی و فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر این که هیچ خانواده ای جز رنج مریض داری رنج دیگری نباید داشته باشد، افزود: در همین راستا، یکی از مباحث اساسی مجلس و برنامه ششم توسعه، تداوم اجرای طرح تحول سلامت است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: