کد خبر: ۱۸۱۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۶ - 2018January 17
امیدواریم با تصویب قانون حمایت از معلولان پوشش بیمه خدمات توانبخشی به صورت کامل حل شود
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران با اشاره به عدم امکان بستری شدن این بیماران گفت: امیدواریم با تصویب قانون حمایت از معلولان پوشش بیمه خدمات توانبخشی به صورت کامل حل شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدمنصور رایگانی در حاشیه بیست و یکمین کنگره سالیانه طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران در جمع خبرنگاران گفت: موضوعاتی که در کنگره مطرح می شود با هدف به روز رسانی کارکنان و متخصصان این حرفه ها در موردش بحث می شود و تمام صاحب نظران و متخصصان این رشته در طول سال برای به روز رسانی اطلاعات علمی خود  و تبادل اطلاعات و آگاهی از یافته های مرتبط با این حیطه در اینجا جمع می شوند و سخنرانی های مختلفی ارائه می دهند.

وی افزود: در این کنگره در طی سه روز پیاپی علاوه بر ارائه سخنرانی های علمی و به روز رسانی اطلاعات علمی همکاران کارگاه های مرتبط با طب فیزیکی و توانبخشی(Rehabilitation) نیز برگزار می شود.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران اظهار کرد: در این کارگاه ها با به کارگیری سونوگرافی جهت تزریق در مفاصل دچار اسپاسیتی، استفاده از سونوگرافی برای تشخیص بیماری های زانو همچنین کاربرد ام آر آی و نحوه تفسیر و خواندن تصاویر ام آر آی مطرح می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر موضوعات علمی که حیطه های مختلف طب فیزیکی و توانبخشی را در بر می گیرد از قبیل دردهای سیستم اسکلتی و عضلانی، توانبخشی نواحی عصبی و عضلانی و همچنین تازه های تشخیصی الکترودیاگنوز به صورت موازی، بحث پرستاری توانبخشی هم مطرح می شود و به صورت یک بخش مستقل، پرستاران مطالب خود را که مرتبط با پرستاری توانبخشی است ارائه می دهند.

رایگانی گفت: همکاران گروه های مختلف توانبخشی از جمله فیزیوتواپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی(Orthopedic) فنی حضور پیدا می کنند و به صورت فعال مطالب خود را که مرتبط با این حوزه است ارائه می دهند.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: مسائل و مشکلات حرفه ای در این کنگره مطرح و بیان می شود که این معضلات عدم امکان بستری کردن بیماران در سرویس های طب توانبخشی است و ما الان در این زمینه مشکلات فراوانی داریم و این موضوعی است که باید حتما به آن پرداخته شود. امیدواریم سیستم سیاستگذاری بهداشت و درمان و خصوصا سازمان های بیمه گر به این موضوع مهم اهمیت بیشتری بدهند که بیمارانی که نیازمند به خدمات توانبخشی بستری هستند در سرویس های طب فیزیکی و توانبخشی بستری شوند و خدمات لازم را دریافت کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم با طی مراحل نهایی تصویب قانون حمایت از معلولان که در حال حاضر در شورای نگهبان است موضوع پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی به صورت کامل حل شود و بیمه های پایه بتواند این خدمات را ارائه دهد.

رایگانی گفت: با توجه به بندی که در این قانون وجود دارد و بیمه های پایه را ملزم می کند که خدمات پزشکی مرتبط با معلولیت را پوشش بدهد، امیدواریم که در آن خدماتی که تا الان پوشش داده نشده به طور کامل پوشش داده شود و این مشکل برطرف گردد.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: همچنین ما از سیاستگذاران وزارت بهداشت به طور جد و موکد درخواست می کنیم که در چندین مرکز دانشگاهی کشور که بخش های آموزش دستیاری تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را دارند، مراکز جامع طب توانبخشی را نیز راه اندازی کنند. این مراکز، مراکزی است که باید در مراکز آموزشی شاخص کشور راه اندازی شود و در آنجا پرستاران، متخصص و دستیاران مختلف گروه های توانبخشی علاوه بر اینکه ارائه خدمات درمانی و توانبخشی به بیماران را انجام می دهند، آموزش های لازم را نیز ببینند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما احساس می کنیم که مراکز خدمات طب توانبخشی به صورت مطلوب باید به طور نمونه در مراکز خاصی در کشور راه اندازی شوند تا یک الگویی برای نمونه برداری در سطح کلان کشور برای مراکز دیگر شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: