کد خبر: ۱۸۱۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۷ دی ۱۳۹۶ - 2018January 17
«تریکوتیلومانیا یا وسواس کندن مو، اختلالی است که در آن فرد درحال آسیب رساندن به خود است. این مبتلایان اغلب موهای سر، مژه و حتی ابروهای خود را می‌کشند و کندن مکرر موها در هر ناحیه‌ای که مو رشد می‌کند، اتفاق می‌افتد و منجر به از دست دادن مو به شکل تنک شدن موها یا مناطقی از طاسی کامل می‌شود.»
شفا آنلاین>سلامت>: یک روانپزشک و روان‌درمانگر گفت: «تریکوتیلومانیا (اختلال مو کندن) در زنان شایع‌تر از مردان است.»


 به گزارش شفا آنلاین:

دکتر بهاره صباغ‌ابریشمی، روانپزشک و روان‌درمانگراظهار داشت:«تریکوتیلومانیا یا وسواس کندن مو،<Obsessing the hair> اختلالی است که در آن فرد درحال آسیب رساندن به خود است. این مبتلایان اغلب موهای سر، مژه و حتی ابروهای خود را می‌کشند و کندن مکرر موها در هر ناحیه‌ای که مو رشد می‌کند، اتفاق می‌افتد و منجر به از دست دادن مو به شکل تنک شدن موها یا مناطقی از طاسی کامل می‌شود.»

 
وی در ادامه افزود: «شیوع سالانه تریکوتیلومانیا، 2-1 درصد است. در بزرگسالان و نوجوانان، ابتلای زنان حدود ۱۰ برابر مردان بوده و شروع این اختلال معمولا همزمان یا بعد از آغاز بلوغ است، هر چند که ممکن است در شیرخواران هم دیده شود.»
 
این روانپزشک در پاسخ به این سوال که فرد گرفتار بیشتر موی چه مناطفی را می‌کند، گفت: «موکنی می‌تواند درهر ناحیه بدن که مو رشد می‌کند روی دهد. با این حال شایع‌ترین نواحی درگیر فرق سر، ابروها و مژه‌هاست و کمتر در نواحی زیر بغل، صورت، لگن و ناحیه اطراف مقعد این اتفاق می‌افتد.»
 
این روان‌درمانگر با اشاره به اینکه در طی زمان ممکن است نواحی درگیر تغییر کند، یادآور شد: «با گذشت زمان ممکن است این اختلال همراه با دیگر رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن، نظیر کندن پوست، جویدن لب، ناخن خوری، یا افسردگی اساسی، وسواس و... باشد. چراکه سیر تریکوتیلومانیا مزمن همراه با نوسان است.»
 
دکتر صباغ‌ابریشمی با بیان اینکه برخی بیماران هنگامی که اضطراب دارند، دست به این عمل می‌زنند، گفت: «معمولا مبتلایان به این اختلال، ممکن است قبل یا حین کندن مو، حالات مختلف هیجانی نظیر اضطراب یا خستگی یا ملال را تجربه کنند که برای آرام کردن خود این کار را انجام می‌دهند و بعد آن، احساس تسکین، لذت و رضایت به آنها دست می‌دهد. اما با این حال، بیمارانی هم هستند که این عمل را با درجاتی از آگاهی هوشیارانه انجام می‌دهند و در برخی دیگر نیز کندن مو، کاملا غیرارادی و اتومات انجام .می‌شود. ضمن اینکه بسیاری از افراد نیز هر دو حالت را گزارش می‌کنند.»
 
وی با تاکید بر اینکه استرس‌های روانی می‌تواند در شروع تریکوتیلومانیا نقش داشته باشد، گفت: «معمولا افراد مبتلا به این اختلال در حوزه‌های مختلف زندگی مثل اجتماعی، شغلی، تحصیلی و تفریحی احساس ناراحتی یا افت عملکردی دارند. از این رو اضطراب همواره می‌تواند به عنوان عامل ایجاد و تشدید بیماری مطرح باشد.»
 
دکتر صباغ‌ابریشمی در نهایت با بیان اینکه درمان این اختلال باید توسط فرد متخصص انجام شود تا بهترین بهره را بدهد، خاطرنشان کرد: «درمان اختلال مو کندن، می‌تواند به شیوه دارویی و غیردارویی که متشکل از درمان‌های رفتاری است، انجام شود  و نقش بسزایی در بهبود این بیماران داشته باشد.»سلامانه


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: