کد خبر: ۱۸۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۶ - 2018January 16
امروز خوشحالیم در جمع کسانی هستیم که در به سر انجام رساندن پروژه ایرانوم‌ نقش داشتند، امیدواریم در ادامه مسیر شاهد اقدامات موثری در این مجموعه باشیم
شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت گفت: هر روز شاهد مرگ افرادی در نزاع هستیم و در این مورد باید پیشگیری را بر درمان‌های دست و پا شکسته ترجیح دهیم.

به گزارش شفاآنلاین، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم رونمایی‌ از پروژه ملی ایرانوم‌ که در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به دلیل وقوع حادثه در کشتی سانچی‌، گفت: امروز خوشحالیم در جمع کسانی هستیم که در به سر انجام رساندن پروژه ایرانوم‌ نقش داشتند، امیدواریم در ادامه مسیر شاهد اقدامات موثری در این مجموعه باشیم. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به دلیل توجه به موضوعات اجتماعی از حیث کارهایی که انجام می‌دهد با سایر دانشگاه‌های وزارت بهداشت متفاوت (Different)است و به همین دلیل من به این دانشگاه بسیار علامه مندم‌.

 وی ادامه داد: از دستاوردهای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای رشد کشور می‌توان استفاده کرد، ما استادان برجسته‌ای در حوزه توانبخشی و علوم بهزیستی در این دانشگاه داریم که به کمک آنها می‌توان به رفع مشکلات کشور در حوزه رفاه و اجتماعی کمک کرد.

 وزیر بهداشت عنوان کرد: امیدوارم با راه اندازی پروژه ایرانوم‌ روزی برسد که بتوان معلولیت‌های ذهنی در حوزه مدیریتی را درمان کرد و از علم و دانش، تجربیات بشر و عزیزانی که در کشور هستند برای اداره آن استفاده کرد.

 هاشمی با بیان اینکه بزرگترین مشکل بشر، جهل اوست‌، افزود: ما به عنوان بشر ناتوانی‌های بسیاری داریم و در بسیاری علوم هنوز ناتوانی‌های بسیاری وجود دارد، تحقیق بر روی علم ژنتیک در مراکز بزرگ دنیا، 20 سال پیش آغاز شده است و ما اکنون شاهد اقداماتی در این حوزه هستیم.

 وی ادامه داد: این بسیار بد است که از موضوعی اطلاع داشته باشیم اما از دانسته‌های خود استفاده نکنیم، در زمان قاجار دانش‌آموزان(students) دبستانی که چپ دست بودند فلک می‌شدند که چرا با دست راست نمی‌نویسند و این تفاوت جهل و دانایی است اما پس از سال‌ها مطلع شدند که مشکل از کودکان نیست و این یک پدیده طبیعی است.

 وزیر بهداشت عنوان کرد: آنجایی اسباب درد است که بعد از 150 سال همچنان به برداشت شخصی خودمان اصرار کنیم و اکنون نیز در عرصه‌های مدیریتی از اینجور برداشت‌ها در کشور داریم و شاید یکی از دلایل استفاده نکردن از استعدادهای درخشان کشورمان همین معلولیت باشد که ساخته و پرداخته ذهن ماست.

کشته شدگان حوادث رانندگی1.5 برابر کشته شدگان حادثه سانچی

 هاشمی با بیان اینکه امیدوارم در حوزه توانبخشی اتفاقات خوبی در کشور رخ دهد، گفت: هر روز حوادث ترافیکی در کشور در حال وقوع هستند و یک و نیم برابر تعداد افرادی که در سانچی‌ از بین رفتند، در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند.

 هاشمی افزود: افزون بر این هر روز شاهد مرگ افرادی به دلیل نزاع در کشور هستیم که راه پیشگیری از آن توجه به حوزه روانشناسی و علوم اجتماعی است، در این موارد باید پیشگیری را بر درمان‌های دست و پا شکسته ترجیح دهیم.

 وی عنوان کرد: همچنین مرگ شماری از ایرانیان ناشی از آلودگی هوا در هر روز نیز کمتر از تعداد کسانی که در سانچی‌ از بین رفتند نیست. در بحث توانبخشی به دلیل بروز حوادث رانندگی و بلایای طبیعی در ایران باید بیشتر فعالیت کنیم، افزون بر این زلزله، خشکسالی، تنش، درگیری و حضور تروریست در اطراف ایران ضرورت فعالیت در حوزه توانبخشی را بیشتر می‌کند.

هاشمی تصریح کرد: افزون بر این برای کمک به کسانی که در دوران دفاع مقدس دچار معلولیت شدند، توسعه خدمات توانبخشی ضروری است، تا کنون کارهای زیادی در این حوزه انجام شده است اما با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی داریم و اگر خودمان در این حوزه نوآور‌ نیستیم، این ظلم است که نتوانیم از علم بشر در این خصوص استفاده کنیم. وزارت رفاه و بهزیستی می‌توانند از اقدامات انجام شده در دانشگاه بهزیستی و توانبخشی کمک بگیرند، همچنین وزارت کشور نیز که نیاز انجام مطالعه گسترده و متقا دارند می‌توانند از مطالعات این دانشگاه بهره‌مند شوند زیرا ما در کشور تناقض‌های زیادی داریم، تنوع قومی، دینی، فرهنگی و اختلاف طبقاتی علل این تناقض‌ها است و به همین دلیل لازم است که این وزارتخانه‌ها از دانشگاه‌های مختلف کمک بگیرند.

پروژه ایرانوم نیازمند بودجه میلیون یورویی

 هاشمی با بیان اینکه پروژه ملی ایرانوم‌ به یک میلیون یورو هزینه نیاز دارد، گفت: با اطلاع از این پروژه غصه دار شدم زیرا تمام هزینه برای راه اندازی پروژه ایرانوم‌ یک میلیون یورو بیشتر نیست، کاش به گوش کسانی که باید، برسد که همین رقم دل چه تعداد دانشجو و جوان علاقه‌مند را شاد کرد، یک میلیون یورو پولی نیست زیرا روزانه از این قبیل پول‌ها در کشور بی جا هزینه می‌شود در حالیکه می‌توان با استفاده از آنها از استعدادهای کشور استفاده کرد.

وزیر بهداشت افزود: امیدواریم بتوانیم این پروژه را به سرانجام برسانیم، ایرانوم‌ اکنون در مرحله نوزادی خود قرار دارد و تا رسیدن به مرحله بالندگی فاصله زیادی داریم، برای من هنوز قابل باور نیست که با اصلاح ژنی می‌توان بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی را درمان کرد، تصور می‌کنم اگر این پروژه ملی باشد و جزیره‌ای ادامه پیدا نکند، می‌توان بجای رقابت، خلق ثروت کرد و در داخل کشور رفتار سازی یکسانی را انجام داد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: