کد خبر: ۱۸۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۶ - 2018January 16
بیشترین علت شکستگی کشکک زانو ضربه مستقیم می باشد. مثلاً بر اثر افتادن یا تصادف با موتور سیکلت بوجود می آیند که به دنبال آن زانو درد شدیدی احساس می شود.
علت شکستگی کشکک :
شفا آنلاین>سلامت>بیشترین علت شکستگی کشکک زانو <Knee fracture>ضربه مستقیم می باشد. مثلاً بر اثر افتادن یا تصادف با موتور سیکلت بوجود می آیند که به دنبال آن زانو درد شدیدی احساس می شود.

به گزارش شفا آنلاین: در این حالات شکستگی معمولا چند تکه بوده ولی قطعات شکسته شده جابجایی زیادی ندارند.همچنین ممکن است کشکک به صورت غیر مستقیم بشکند, یعنی ممکن است ماهیچه های ران ( عضله چهار سر ران ) آنقدر به شدت منقبض شوند که کشکک زانو را به طرف خود بکشند و استخوان آن را از هم جدا کنند. در این حالات استخوان کشکک دو تکه می شود و قطعات شکسته شده از یکدیگر فاصله می گیرند.

علائم :
شايعترين علائم شکستگی کشکک زانو , زخم، درد و تورم در مقابل زانو هستند. سایر علائم عبارتند از :
کبودی یا خون مردگی
ناتوانی در صاف کردن زانو
ناتوانی در راه رفتن
به دنبال شکستگی معمولاً در داخل مفصل زانو خون جمع می شود که قابل لمس است. اگر کشکک به دو تکه جدا از هم تبدیل شده باشد می توان شکاف بین دو تکه شکسته شده را از روی زانو لمس کرد.

درمان :
درمان شکستگی های کشکک زانو ممکن است با استفاده از روش های غیر جراحی و یا جراحی انجام شود :
در صورتیکه قطعات شکسته شده بدون جابجایی باشند درمان غیر جراحی است. به این صورت که پزشک معالج ابتدا خون داخل زانو را با سرنگ خارج کرده و سپس با استفاده از گچ بلند اندام تحتانی، زانو را یک و نیم ماه در حالت راست و مستقیم نگه داشته تا استخوان های شکسته شده فرصت جوش خوردن داشته باشند. در این مدت بیمار باید با انجام انقباضات ایزومتریک عضله چهارسر آن را قوی نگه دارد و برای راه رفتن از عصای زیر بغل استفاده کند.اگر قطعات شکسته شده از هم جدا شده باشند بیمار نیاز به عمل جراحی جااندازی باز دارد به این معنی که پزشک جراح ارتوپد در اتاق عمل پوست را برش می دهد و سپس قطعات شکسته شده را با ابزارهای بخصوصی در کنار یکدیگر قرار داده و سپس توسط پین و سیم های فولادی آنها را در کنار یکدیگر محکم می کند.

فيزيوتراپی
بيمار حتما بايد تحت درمان فيزيوتراپي قرار گيرد و با انجام ورزشهايي نظير تقويت چهار سر ران التراسوند و غيره به درمان خود كمک كند

عوارض :
مهمترین آنها عبارتند از :
ساییدگی و آرتروز مفصل :
شکستگی کشکک معمولاً به غضروفی که در سطح پشتی آن است آسیب می زند. این آسیب می تواند در دراز مدت ایجاد سائیدگی مفصل بکند بطوریکه حدود یک پنجم بیماران با شکستگی کشکک در دراز مدت دچار استئوآرتریت زانو می شوند.

ضعف عضله چهار سر :
ضعف عضلات چهارسر ران هم از دیگر عوارض این شکستگی است. محدودیت حرکت زانو چه بصورت محدودیت در راست کردن و یا خم کردن زانو هم شایع است. البته این محدودیت ها معمولا آنقدر زیاد نیستند که ناتوان کننده باشند.

درد مزمن در جلو زانو :
از دیگر عوارض این شکستگی ها بروز درد مزمن جلوی زانو است.

پزشک آنلاین
مرتضی شریفی [ فیزیوتراپیست ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: