کد خبر: ۱۷۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۶ - 2018January 01
بدنبال هر آسیبی به مفصل زانو، موادی در محیط مفصل آزاد شده که التهاب ایجاد می کنند. این مواد خود موجب آسیب بیشتر به بافت های زانو شده که موجب ایجاد یک دور باطل با بازخورد مثبت می شود یعنی شدت درد مرتبا بوسیله خودش افزایش پیدا می کند
شفا آنلاین>سلامت>درد زانو شایعترین مشکل سیستم اسکلتی عضلانی است که موجب می شود مردمبهپزشک مراجعه کنند. در جوامع امروزی که از یک طرف آمادگی جسمانی مردم کم شده و از طرف دیگر آسیب های ورزشی بیشتر شده است زانو درد بیشتر از قبل دیده می شود.به نقل از ایران ارتوپد،در اکثر درد های زانو <Knee pain>التهاب در بافت های مفصلی وجود دارد و صرفنظر ازعلت درد، هدف مشترک درمان کاهش التهاب است.

به گزارش شفا آنلاین:بدنبال هر آسیبی به مفصل زانو، موادی در محیط مفصل آزاد شده که التهاب ایجاد می کنند. این مواد خود موجب آسیب بیشتر به بافت های زانو شده که موجب ایجاد یک دور باطل با بازخورد مثبت می شود یعنی شدت درد مرتبا بوسیله خودش افزایش پیدا می کند. التهاب ایجاد شده موجب ادامه و پیشرفت درد زانو میشود. برای شکستن این دور باطل و کاهش درد باید از ادامه ایجاد آسیب های جدید جلوگیری کرد و موادی را که موجب التهاب می شوند به نحوی کنترل کرد.

صرفنظر از علت درد زانو، اقدامات مشترکی وجود دارند که با توسل به آنها میتوان التهاب را کاهش داده و شدت درد را کم کرد. مهمترین این اقدامات عبارتند از حمایت، استراحت، سرما، بالا نگه داشتن زانو، بانداژ و دار

حمایت
به این معنی است که زانو را باید از آسیب جدید حمایت کرد و مانع وارد شدن آسیب جدید به مفصل شد. بطور مثال در کسی که بدنبال زانو زدن زیاد و مکرر دچار بورسیت جلوی زانو شده است بستن یک پد در جلوی کشکک میتواند مانع وارد شدن ضربه و آسیب بیشتر به زانو و در نتیجه کاهش درد زانو شود.

استراحت
به این معنی است که اگر می دانید چه عاملی موجب زانو درد شما شده است باید آن را موقتا ادامه ندهید. بطور مثال اگر روزانه میدوید و اخیرا بدنبال افزایش مدت دویدن، دچار زانو درد شده اید باید موقتا دویدن خود را قطع کرده و به زانوانتان استراحت بدهید. این استراحت به بافت های آسیب دیده اجازه می دهد تا خود را ترمیم کرده و بدینوسیله درد شما از بین برود.

سرما
سرما موجب کاهش تورم و درد زانو می شود. سرما می تواند موجب کاهش هم درد های حاد و هم درد های مزمن زانو شود. زانو را روزی 3-2 بار و هر بار 30-20 دقیقه سرد کنید. با گذاردن یک کیسه آب سرد یا کیسه پلاستیکی حاوی خرده های یخ بر روی زانو میتوانید آنرا سرد کنید.

کمپرس
به معنای بستن زانو با بانداژ یا زانو بند است. این عمل می تواند تورم و درد زانو را کاهش دهد.

بالا نگه داشتن زانو
این عمل تورم و درد زانو را کم می کند. با بالا نگه داشتن زانو، مایعاتی که موجب تورم زانو شده اند بر اثر نیروی جاذبه به سیستم جریان خون برمی گردند.

دارو
داروهایی هستند که هماثر ضد درد و هم ضد التهاب دارند. استامینوفن فقط اثر ضد درد دارد. در مصرف دارو باید احتیاط کرد چون ممکن است با عوارضی همراه باشد.معمولا اگر بعد از 7-3 روز رعایت توصیه های ذکر شده درد زانوی شما همچنان باقی ماند باید به پزشک خود مراجعه کنید. البته اگر به هر دلیلی نگران وضعیت زانوی خود هستید بهتر است زودتر به پزشک مراجعه کنید

پزشک آنلاین
دکتر شاهرخ نوری [ متخصص درد ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار