کد خبر: ۱۸۱۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۵ دی ۱۳۹۶ - 2018January 15
تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل در جلوی گردن است که تولید هورمون‌هایی را می‌کند که نحوه استفاده بدن از انرژی و چیزهای بسیار دیگری همچون دمای بدن و وزن بدن را کنترل می‌کنند.
شفا آنلاین>سلامت>خانم ترسی بورچارد، مدیر پروژه Beyond Blue که یک جامعه آنلاین برای افراد مبتلابه افسردگی و اضطراب مزمن است می‌گوید که هفت هفته پیش خسته و افسرده از خواب بلند شدم و این حالتی بود که در یک سال گذشته پس از بر خواستن از خواب به من دست می‌داد.

به گزارش شفا آنلاین:قبل از آنکه از رخت خواب بلند شوم افکار منفی همچون «تو خیلی تنبل هستی»، «نمی تونی یک شغل واقعی داشته باشی» و «به‌ندرت می تونی سه جمله رو سر هم کنی» به سراغ من می‌آمدند. تنها کاری که در چنین روزها می‌توانستم انجام دهم این بود که سری به وبلاگ‌های مختلف بزنم، اما پس از خواندن چند پاراگراف احساس دراز کشیدن به من دست می‌داد و مجبور بودم دراز بکشم.
ازآنجایی‌که برای ماه‌ها خواب خوب نداشتم و همیشه احساس خستگی می‌کردم، این فرض به سراغم آمد که خستگی و مشکلات من در تمرکز می‌توانند صرفاً نشانه‌ای از افسردگی مزمن من باشند. اما در حقیقت چیزی بیشتر از افسردگی در من جریان داشت. همان روز پزشک جدیدم پشت تلفن به من گفت: «تیروئید شما هورمون تیروئید کافی تولید نمی‌کند.» او گفت: «تیروئید اولین چیزی است که ما باید روی آن کارکنیم، چون سطوح تیروئید پایین شما می‌تواند روی بسیاری از چیزها تاثیر بگذارد و می‌تواند باعث احساس خستگی بسیار و افسردگی در شما شود.»
این پزشک جدید من که تخصصش طب کاربردی «Functiona- Medicine» بود از من خواست تا چندین بار آزمایش خون بدهم تا بتواند تشخیص جامع خود را ارائه دهد.
نشانه‌های یک اختلال تیروئید چیست؟
تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل در جلوی گردن است که تولید هورمون‌هایی را می‌کند که نحوه استفاده بدن از انرژی و چیزهای بسیار دیگری همچون دمای بدن و وزن بدن را کنترل می‌کنند. وقتی‌که تیروئید شما کم‌کار باشد، ممکن است نشانه‌هایی همچون خستگی، افزایش وزن، یبوست، تفکر مبهم، فشارخون پایین، نفخ، افسردگی و واکنش غیرعادی با سرعت‌پایین را تجربه کنید. وقتی‌که تیروئید شما پرکار باشد علائمی همچون اضطراب، بی‌خوابی، کاهش وزن، اسهال، افزایش ضربان قلب و فشارخون بالا را خواهید داشت.
سطوح تیروئید چه نقشی در اختلال‌های خلق‌وخویی ایفا می‌کنند؟
خانم ترسی بورچارد می‌گوید که نکته جالب در مورد من این است که از هشت سال پیش تاکنون، یعنی از وقتی‌که پزشک غدد درون‌ریز من یک تومور را در غده هیپوفیز من یافت سطوح تیروئید خودم را معاینه می‌کنم. اما پس از آزمایش‌های جامعی که پزشک جدیدم آن‌ها را تجویز کرد دریافتم که سطوح هورمون‌های T3 و T4 من پایین هستند. به عقیده انجمن تیروئید آمریکا، بیش از 12 درصد از جمعیت آمریکا دچار یک بیماری تیروئیدی خواهند شد. تخمین زده می‌شود که امروزه 20 میلیون آمریکایی مبتلابه یکی از اشکال بیماری تیروئید هستند، اما 60 درصد از این افراد از بیماری خودآگاهی ندارند. بسیاری از این افراد روزی به پزشک عمومی یا روان‌پزشک خود مراجعه خواهند کرد و از وجود علائمی همچون افسردگی، اضطراب، خستگی، بی‌خوابی و تفکر مبهم به او خواهند گفت. پس از مراجعه به پزشک یا روان‌پزشک خود ممکن است که پزشک با بررسی علائم او دریابد که فرد مبتلابه افسردگی اساسی، اضطراب عمومی یا اختلال دوقطبی شده است. درنتیجه، پزشک مجبور می‌شود که داروهای ضدافسردگی، داروهای آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده را برای او تجویز کند. این داروها می‌توانند به کاهش بعضی از علائم کمک کنند، اما بیماری اساسی بدون درمان باقی می‌ماند.
خانم دانا ترنتیتی که مادر یک کودک دوساله است در سال 2006 پس‌ازآنکه اولین کودک خود را به دنیا آورد مبتلابه کم‌کاری تیروئید شناخته شد. خستگی او را به ستوه آورده بود. این امکان برایش وجود نداشت که از وزن ناشی از بارداری خلاص شود. موهای او شروع به ریختن کرد و دچار سنگ کلیه شد. یک متخصص غدد درون‌ریز او را درمان کرد و او توانست دوباره باردار شود. اما هورمون محرک تیروئید (Thyroid Stimulating Hormone;TSH) فراتر از سطح نرمال برای بارداری رفت و او مجبور به سقط‌جنین شد.
در سال 2012 او وبلاگ HypothyroidMom را راه‌اندازی کرد تا به دیگران در مورد بیماری تیروئید آموزش دهد. او در وبلاگ خود نوشته است: «ماموریت وبلاگ Hypothyroid Mom روشن است—تا آگاهی را افزایش دهد.» فدراسیون بین‌المللی تیروئید تخمین زده است که در سرتاسر جهان بیش از 300 میلیون نفر (اکثراً خانم‌ها) وجود دارند که یک نقص تیروئیدی دارند، اما بیش از نیمی از آن‌ها از مشکل خودآگاهی ندارند.» در این وبلاگ خود خانم ترنتیتی به چندین تحقیق اشاره می‌کند که اختلال دوقطبی، افسردگی و بیماری تیروئید را مرتبط می‌دانند. او می‌گوید که استفاده از لیتیوم در درمان اختلال دوقطبی باعث مشکلاتی می‌شود، چون خود این دارو می‌تواند باعث اختلال‌های تیروئیدی شود. باوجوداین، شماری از تحقیق‌ها به پیوند میان اختلال دوقطبی و بیماری تیروئید حتی در افراد استفاده نکننده از لیتیوم اشاره می‌کنند. علاوه بر این، در بعضی از تحقیق‌ها به پیوند میان انواع مختلف اختلال‌های خلق‌وخویی و بیماری تیروئید اشاره‌شده است. تحقیق‌هایی که خانم ترنتیتی در وبلاگ خود بیان داشته است شامل موارد زیر هستند:
 بر اساس یک تحقیق چاپ‌شده در ژورنال Biologica- Psychiatry تعداد پادتن‌های تیروئید هاشیموتو در بیماران سرپایی مبتلابه اختلال دوقطبی در مقایسه با گروه کنترل بسیار بیشتر بود.
 در یک تحقیق دیگر که در ژورنال Biologica- Psychiatry به چاپ رسیده است محققان دو قولوهای مبتلابه اختلال دوقطبی را با دوقلوهای سالم مقایسه کردند و دریافتند که تیروئیدیت خود ایمنی نه‌تنها با خود اختلال دوقطبی در ارتباط است، بلکه با آسیب‌پذیری ژنتیکی فرد به اختلال دوقطبی نیز در ارتباط است.
 در ژورنال BMC Psychiatry تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن افراد مبتلابه بیماری هاشیموتو افسردگی، اختلال‌های اضطراب عمومی، ترس اجتماعی و اختلال‌های خواب بیشتری از خود نشان دادند.
برای بعضی از افراد درمان مشکل تیروئید مشخص است و با استفاده از درمان فرد می‌تواند سریع باعث تسکین علائم خود شود. اما در مورد خانم بورچارد باید گفت که مشکل تیروئید او پیچیده بود، چون او برای درمان اختلال دوقطبی خود لیتیوم مصرف می‌کرد و در غده هیپوفیز خود یک تومور داشت. به‌طورکلی، یک تیروئید کم‌کار می‌تواند باعث احساس افسردگی، خستگی و تفکرات مبهم شود و یک تیروئید پرکار می‌تواند باعث اضطراب و بی‌خوابی شود. و اگر فرد علائم متفاوت مربوط به کم‌کاری و پرکاری تیروئید را داشته باشد، احتمالاً علائمی شبیه به علائم اختلال دوقطبی دارد. در پایان باید گفت که اگر از افسردگی، اضطراب یا هر دو رنج می‌برید تیروئید خود را معاینه کنید.سپید

everydayhealth

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: