کد خبر: ۱۸۱۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۶ - 2018January 12
حال خوبی که با بازکردن یک پیام یا خرید یک جفت کفش احساس می‌کنیم موجب می‌شود بازهم خواهان فهم این حال خوب شویم و احساس کنیم نمی‌توانیم بدون کاری که موجب ایجاد این حال خوب شده هست، زندگی کنیم.

شفا آنلاین>اجتماعی>حال خوبی که با بازکردن یک پیام یا خرید یک جفت کفش احساس می‌کنیم موجب می‌شود بازهم خواهان فهم این حال خوب شویم و احساس کنیم نمی‌توانیم بدون کاری که موجب ایجاد این حال خوب شده هست، زندگی کنیم.

به گزارش شفا آنلاین:اما آیا سایرعوامل اعتیادآور <Addictive>نیز مثل دوا و مواد عمل می‌کنند؟ در جواب باید اظهار کرد همه این عوامل به اشکال بسیار مانندی بر مغز تاثیر می‌گذارند؛ اما کارشناسان درباره میزان این تشابه، توافق ندارند. اگر احساس می‌کنید عادت‌هایی مثل مورد ها زیر دارید که نمی‌توانید آنان را کنترل کنید خوب تر هست با یک کارشناس یا پزشک مشورت کنید.


کافئین

کافئین موجود در قهوه یا چای لزوما اعتیاد‌آور نیست، اما قطع عادت استفاده این نوشیدنی‌ها به عنوان مثال هنگام صبحانه می‌تواند فرد را سراسیمه کند و سردردهای جدی در پی داشته باشد.

شکلات و شیرینی‌ها

درواقع مواد غذایی در بر دارنده کربوهیدرات، قند و چربی زیاد می‌توانند تاثیری شیبه هورمون‌های مغزی که احساس خوبی را در مغز به وجودمی آورند، دارا باشند و در عین حال مثل دوا اعتیادآور باشند.

ورزش

ورزش متعادل می‌تواند به غلبه بر عوامل اعتیادزا مساعدت کند، مگر این که فعالیت ورزشی نیز به شکلی اعتیاد تبدیل گردد. این فعالیت تولید‌کننده اندروفین (مورفین طبیعی)، گاهی نوعی اتکای ناسالم و غیرعادی به ورزش در فرد ایجاد و آن را به تنها ابزار دفاعی در مقابل استرس‌های روزمره تبدیل می‌کند.
این مطلبو از دست ندید!  پاشنه  آشیل جدید ایران، روی خط لرزه هست

جراحی پلاستیک

برای بعضی اشخاص، جراحی پلاستیک به یک اعتیاد تبدیل می‌شود. به این مفهوم که جراحی‌های پلاستیک مکرر نمی‌تواند برای آنان رضایت بخش باشد. زیادی از این اشخاص دچار اختلالی به اسم اختلال بدشکلی بدن می باشند و درباره نواقص قابل رویت در بدنشان دچار وسواس می‌شوند. عامل ایجاد این اختلال نیز هورمون‌های شیمیایی مغز هست که در بروز اعتیاد نقش دارند.

حمام آفتاب

بر طبق نتیجه های آخرین پژوهش ها محققان، اعتیاد به حمام آفتاب گرفتن، برابر با اعتیاد به مواد مخدر هست؛ یعنی اشعه ماوراءبنفش خورشید در بدن هورمون اندروفین ایجاد و مثل هروئین فرد را به خود معتاد می‌کند.

خرید

همه ما گاهی چیزی خریده‌ایم که به آن نیازی نداشته‌ایم. اگر این حالت برای شما زیاد اتفاق می‌افتد، به احتمال زیاد چیزی که به دنبالش هستید، میزان بیشتری از دوپامین یا هورمون حال خوب مغز هست. اعتیاد به خرید علاوه بر این می‌تواند به این مفهوم باشد که فرد دچار اختلال کنترل تکانه یا مشکل اضطراب هست.

شبکه‌های اجتماعی

پژوهش ها نشان می‌دهد ۱۰ درصد اعضاء شبکه‌های اجتماعی به این شبکه‌ها معتادمی گردند. درواقع، سرعت ارسال پست‌ها درست مثل کوکائین بر مغز تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، به گفته محققان جزئیاتی که فرد درباره خودش با دیگران به اشتراک می‌گذارد احساس غیرمنتظره مثبتی به وی می‌دهد و فرد را زیادتر و زیادتر خواهان این احساس خوب می‌سازد.جام جم آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: