کد خبر: ۱۸۰۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۶ - 2018January 11
سازمان اورژانس کشور از «نرم افزار اورژانس 115» روز گذشته رونمایی کرد. این نرم‌افزار علاوه بر ارتقای کیفیت خدمات به کاهش زمان رساندن بیمار به بیمارستان و مدیریت زمان در امدادرسانی به بیماران بویژه افراد سکته کرده کمک می‌کند
شفاآنلاین>سلامت> سازمان اورژانس کشور از «نرم افزار اورژانس 115» روز گذشته رونمایی کرد. این نرم‌افزار علاوه بر ارتقای کیفیت خدمات به کاهش زمان رساندن بیمار به بیمارستان و مدیریت زمان در امدادرسانی به بیماران بویژه افراد سکته کرده کمک می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، به این مفهوم که از این پس بعد از تماس بیماران با اورژانس 115 این نرم‌افزار نشانی محل درخواست بیمار را تشخیص داده و بدین ترتیب زمان اعزام تکنیسین‌های اورژانس به محل حادثه کم می‌شود.

از دیگر مزایای این سامانه ارسال اطلاعات بیمار به پزشک مشاور در مرکز درمانی است. بدین ترتیب که اطلاعات توسط کارشناسان فوریت‌های پزشکی از صحنه حادثه به پزشک مشاور ارسال شده و پزشک از طریق ارتباط با این نرم افزار اقدامات درمانی مورد نیاز را در بالین بیماران اورژانسی انجام می‌دهد.از طرفی برای هر تماس تلفنی بیمار با اورژانس 115 یک پرونده تشکیل می‌شود که در آن همه اطلاعات تماس از قبیل مکالمات، زمان‌ها و اقدامات درمانی انجام گرفته و جهت بررسی و دسترسی سریع و آسان ذخیره می‌شود. دریافت آدرس از افرادی که قدرت تکلم خود را به‌دلیل شوک یا مصدومیت از دست دادند یا به علت معلولیت قادر به اعلام آدرس نیستند، توسط این نرم‌افزار امکان‌پذیر شده است.

به گفته معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس (Emergency)کشور در ابتدای رجیستر شدن نرم‌افزار، ثبت برخی اطلاعات و سوابق پزشکی و بیماری‌های زمینه‌ای اجباری است که این اطلاعات همزمان با آدرس محل حادثه برای تکنیسین‌های اورژانس ۱۱۵ ارسال می‌شود که همین ویژگی‌ها منجر می‌شود آمبولانس با آمادگی و سرعت بیشتری به محل برسد.

دکتر حسن نوری در مراسم رونمایی از نرم‌افزار اورژانس 115 گفت: در کشور ما نرم‌افزار اورژانس ۱۱۵ بومی شد که باعث ارتقای کیفیت خدمات و کاهش زمان ارائه خدمت شده است چون یکی از مشکلات ما تغییر نام خیابان‌هاست و مردم در زمان حادثه برای آدرس‌ دهی دچار استرس می‌شوند، این نرم‌‌افزار آدرس را دقیق به ما نشان می‌دهد.

او با تأکید بر اهمیت مدیریت زمان در خدمات‌رسانی اورژانس افزود: ثانیه‌ها و دقیقه‌ها در مورد سکته‌های قلبی و مغزی بسیار اهمیت دارند چرا که در سکته‌ها بیش از ٢ میلیون نورون تخریب می‌شود و هر ثانیه حیاتی است.

به گفته دکتر فتحی، در سال‌جاری تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بار همکاران را برای ارائه خدمات به محل حادثه فرستادیم که بیش از ۴۴۰ هزار مورد مربوط به حوادث ترافیکی بوده است.

معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه افزایش بیش از ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس به سیستم در دستور کار است، گفت: اورژانس هوایی در زمینه مدیریت زمان و رساندن بیمار به مرکز درمانی، توانسته خدمات بسیار ارزشمندی ارائه دهد اما در حال حاضر از آنها به صورت استیجاری در اورژانس استفاده می‌شود. از این رو افزایش توان عملیاتی که مستلزم خرید آمبولانس، ایجاد پایگاه و استخدام نیروی انسانی است، می‌تواند در کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار(Patient) مؤثر باشد.

او گفت: بعد از ارجاع طرح تحول نظم سلامت ۳۳ بالگرد به ناوگان اورژانس هوایی اضافه شد که اغلب آنها اجاره‌ای هستند. البته این بالگردها دید در شب نیستند و در حال حاضر امکان اجاره بالگردهای دید در شب وجود ندارد.

در ادامه این مراسم رئیس اورژانس تهران گفت: روزانه ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تماس تلفنی داریم که حدود ١٠٠٠ تماس مزاحم با اورژانس برقرار می‌شود و از مردم خواهش می‌کنیم تماس بی‌مورد و غیر مرتبط نگیرند.

 دکتر پیمان صابریان در ادامه به فعالیت موتورلانس‌ها در 141 نقطه شهر تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به ترافیک شهری، موتورلانس‌ها به خدمت‌رسانی بهتر و در دسترس‌تر به مردم کمک می‌کنند، درسال‌جاری بیشترین مأموریت‌ها در آذرماه بوده که ۱۹ هزار و 575 مأموریت گزارش شده است، یعنی هر موتورلانس تقریباً روزانه ۷ مأموریت انجام داده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: