کد خبر: ۱۸۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۶ - 2018January 11
شکی نیست که شیر برای رشد کودکان مفید است، اما عده‌ی زیادی از افراد تردید دارند که آیا واقعاً نوشیدن شیر برای بزرگسالان هم به همان اندازه مفید باشد
شفاآنلاین>سلامت> سال‌هاست که صنایع تولید شیر به ما می‌گوید نوشیدن شیر برای ما لازم و مفید است و کمکمان می‌کند استخوان‌ها و دندان‌هایی سالم داشته باشیم. آیا ممکن است در مورد فواید شیر اغراق کرده باشند؟

به گزارش شفاآنلاین، شکی نیست که شیر برای رشد کودکان مفید است، اما عده‌ی زیادی از افراد تردید دارند که آیا واقعاً نوشیدن شیر برای بزرگسالان هم به همان اندازه مفید باشد. اگر عادت دارید هر روز شیر بنوشید پس لازم است مطلب زیر را بخوانید، زیرا دلایلی به شما ارائه می‌دهیم که چرا نوشیدن شیر ممکن است آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید برایتان سودمند نباشد.

    شیر می‌تواند تولید خلط را افزایش بدهد

یکی از عوارض ناخوشایند نوشیدن شیر این است که می‌تواند باعث شود بدن خلط بیشتری تولید کند. بسیاری از افراد می‌توانند متوجه شوند با توقف نوشیدن شیر گاو، بینی و سینه‌شان صاف‌تر می‌شود. اگر شما هم خلط زیادی تولید می‌کنید، می‌تواند سیستم گوارشتان را هم تحت تأثیر قرار بدهد.

    شیر می‌تواند باعث نفختان بشود

وقتی جوان‌تر بودیم بدن ما جوری تنظیم شده بود که می‌توانست شیر را به خوبی هضم کند و دچار نفخ نشویم اما با افزایش سن، توانایی خود را برای هضم کامل شیر از دست می‌دهیم. نوشیدن زیاد شیر در دوران بزرگسالی چندان کار درستی نیست چون شیر برای مدت طولانی در معده می‌ماند و قندهای آن تخمیر می‌شوند که می‌تواند باعث نفخ شود.

    شیر لزوماً استخوان‌ها را محکم‌تر نمی‌کند

وقتی کودک بودید، استخوان‌های شما در حال رشد بودند، برای همین به کلسیم شیر نیاز داشتید تا رشدی سالم داشته باشید و استخوان بسازید. اما با بالا رفتن سن، می‌توانیم با رژیم غذایی متعادل و سالم، کلسیم کافی را به دست بیاوریم، بنابراین کلسیم اضافی شیر دیگر مورد نیازمان نیست.

    شیر می‌تواند باعث بروز آکنه شود

اینکه نوشیدن شیر گاو می‌تواند موجب آکنه شود، واقعیت دارد. در سال 2007، مطالعه‌ای صورت گرفت که ثابت کرد بین نوشیدن شیر و بروز آکنه، یک ارتباط قطعی وجود دارد. محققان دریافتند شیر گاو، آکنه‌های موجود را تشدید کرده و در برخی موارد باعث بروز آکنه‌های جدید می‌شود.

    شیر می‌تواند وزنتان را بالا ببرد

نوشیدن روزانه‌ی شیر می‌تواند باعث اضافه وزن(Overweight) شود، حتی اگر شیر کم چربی بنوشید. در مطالعه‌ای که روی کودکان انجام شد، معلوم شد بین مقدار شیری که آن‌ها روزانه می‌نوشیدند و وزنی که اضافه کرده بودند، ارتباط مستقیمی وجود دارد. جالب است بدانید محققان دریافتند جایگزین کردن نوشابه‌های گازدار به جای شیر، تفاوت بسیار کمی در اضافه وزن این کودکان ایجاد کرده بود.

    شیر می‌تواند احتمال بیماری‌های قلبی را افزایش بدهد

تمام فرآورده‌های لبنی، کلسترول و چربی اشباع زیادی دارند و این می‌تواند موجب انسداد عروق و بیماری قلبی شود. حتی یک لیوان شیر 2 درصد چربی، به اندازه‌ی سه ورق گوشت چربی دارد. با توجه به اینکه نوشیدن شیر چندان فایده‌ای برای سلامت استخوان‌ها ندارد، افزایش ریسک بیماری قلبی که از نوشیدن شیر ناشی می‌شود، دلیلی کافی است تا نظر شما را در مورد آن تغییر بدهد.

    شیر می‌تواند نرخ مرگ و میر را در زنان مبتلا به سرطان سینه بیشتر کند

مصرف لبنیات پُرچرب مانند شیر پرچرب با افزایش نرخ مرگ و میر در زنانی که سرطان (Cancer)سینه دارند ارتباط دارد. مطالعه‌ای دریافته مصرف فقط نیم وعده شیر پُرچرب در روز، موجب افزایش قابل توجه ریسک فاکتوری برای سرطان سینه شده بود. دلیلش هم می‌تواند وجود هورمون‌های استروژنیک در شیر باشد.

    شیر گاو حاوی آنتی بیوتیک‌ها و هورمون‌هاست

دامداران به طور مرتب از هورمون‌های مصنوعی برای افزایش تولید شیر گاو استفاده می‌کنند و همچنین ممکن است برای کاهش التهاب غدد پستانی گاو از آنتی بیوتیک‌ها نیز استفاده کنند. تأثیرات این آلاینده‌ها در شیر گاو دیده می‌شود که می‌توانند موجب سرطان شده و همچنین روی کارکرد کلیه‌ها و مجاری ادرار اثر بگذارند.

    شیر می‌تواند ریسک سرطان تخمدان را افزایش بدهد

وقتی لاکتوز شیر در بدن گوارش می‌شود، به گلاکتوز تبدیل می‌شود که می‌تواند برای سلول‌های تخمدان سمی باشد. مطالعه‌ای که روی زنان انجام شد نشان داد آن‌هایی که هر روز شیر می‌نوشیدند، 70 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار داشتند.

    ممکن است به شیر آلرژی داشته باشید

برخی از افراد به شیر حساسیت دارند و این آلرژی شایع‌تر از آنی است که فکرش را می‌کنید. تقریباً یک‌سوم افراد به شیر حساسیت دارند و برای این اشخاص نوشیدن شیر می‌تواند موجب ناراحتی معده و استفراغ شود و حتی واکنشی آنافیلاکسی مرگبار به وجود بیاورد.

البته توجه داشته باشید که این مشکلات در همه‌ی افراد به وجود نخواهد آمد؛ نوع شیر مصرفی (ارگانیک و طبیعی و ...)، میزان چربی شیر مصرفی (بدون چربی، کم چرب، پرچرب و ...)، مقدار شیر مصرفی، مزاج فرد از نظر طب سنتی و برخی عوامل دیگر نیز تاثیرگزارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: