کد خبر: ۱۸۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۹ دی ۱۳۹۶ - 2018January 09
آیین‌نامه‌ای در سال ۸۶ تدوین و ابلاغ و در سال ۹۴ اصلاح شد و بر اساس آن کمیسیون قیمت‌گذاری شکل گرفت
شفاآنلاین>سلامت> رییس اداره مهندسی و نگهداری تجهیزات و ملزومات پزشکی، گفت: از سال ۹۳ که کمیسیون قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی را تشکیل دادیم تا پایان سال ۹۴، حدود ۱۶ هزار ردیف را قیمت‌گذاری کردیم. تا پایان سال ۹۵ نیز ۱۹ هزار قلم کالا قیمت‌گذاری شدند.

به گزارش شفاآنلاین، حسین عظیم‌زاده، در نشست کمیسیون قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی گفت: از سال ۹۳ بحث قیمت‌گذاری در اداره کل تجهیزات پزشکی، بر اساس آیین‌نامه کمیسیون قیمت‌گذاری شکل گرفت. هیئت وزیران مصوبه‌ای داشت که در آن تدوین، تنظیم و ابلاغ و نظارت بر دارو، شیر خشک و تجهیزات پزشکی بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شد.

وی با اشاره به این‌که این کمیسیون شامل ۹ نفر بوده و ملاک عمل تایید ۵ نفر از اعضای کمیسیون است، افزود: آیین‌نامه‌ای در سال ۸۶ تدوین و ابلاغ و در سال ۹۴ اصلاح شد و بر اساس آن کمیسیون قیمت‌گذاری شکل گرفت.

به گفته رییس اداره مهندسی و نگهداری تجهیزات و ملزومات پزشکی، از سال ۹۳ که این کمیسیون را تشکیل دادیم تا پایان سال ۹۴، حدود ۱۶ هزار ردیف را قیمت‌گذاری کردیم. تا پایان سال ۹۵ نیز ۱۹ هزار قلم کالا قیمت‌گذاری شدند.

عظیم‌زاده، ادامه داد: در شروع کار بر اساس فراخوان‌ها و اقدامات کارشناسی، قیمت‌های شرکت‌ها اخذ شد و در رنک‌ها قرار گرفت و قیمت پایه ارزی مشخص شد. نحوه محاسبه قیمت ریالی خرید مراکز درمانی بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری کالای وارداتی سازمان حمایت بود.

وی بیان کرد: در مورد کالای تولیدی نیز بر اساس ضوابط سازمان حمایت، قیمت‌گذاری‌ها انجام شد. بر اساس این ضوابط سود تولید کننده ۱۷ درصد بود که با توجه به تصمیمات کمیسیون قیمت‌گذاری و به منظور حمایت(Protection) از تولید کننده، این میزان به ۲۵ درصد افزایش یافت.

به گفته عظیم‌زاده، در ابتدای کار فهرست پایه‌ای از کالاها وجود داشت و بعد به دو گروه کالای استراتژیک و غیراستراتژیک تقسیم شد.

رییس اداره مهندسی و نگهداری تجهیزات و ملزومات پزشکی، گفت: با توجه به تغییرات در بحث صدور مجوزات، بر اساس پرونده مجوز صادر نمی‌شود و بر اساس ثبت کالا و دریافت کد IRC مجوز صادر می‌شود.

وی اظهار کرد: از سال ۹۳ تاکنون این قیمت‌گذاری انجام شده و برکات زیادی برای وزارت بهداشت و مردم داشته و از طرفی چالش‌های فراوانی نیز وجود داشته است. از جمله این چالش‌ها این است که در برخی موارد قیمت‌های متفاوتی در یک رنک کالایی واحد وجود دارد. مشکل دیگر عدم تسویه حساب به صورت نقدی بود.

عظیم‌زاده با بیان این‌که نوسانات نرخ ارز نیز روی بحث قیمت‌گذاری موثر بود، یادآور شد: اگر بخواهیم وضعیت (Condition)موجود را ادامه بدهیم باید اصلاح قیمت‌های اعلام شده با توجه به نوسانات نرخ ارز اتفاق بیفتد و همچنین قیمت کالاهای غیر استراتژیک حذف شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: