کد خبر: ۱۸۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۶ - 2018January 05
به هرکدورتی که در عدسی طبیعی چشم ایجاد می‌شود آب مروارید می‌گویند به عبارت دیگرعدسی باید کاملا شفاف باشد تا بتواند تصاویر محیط را به خوبی در چشم فرد انعکاس دهد.

شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص قرنیه گفت: از هر 250 نوزاد متولد شده یک نوزاد به این بیماری دچار است که در اکثر مواقع این بیماری خفیف بوده و نیاز به عمل ندارد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر فرید کریمیان درباره آب مروارید <Cataracts>گفت: به هرکدورتی که در عدسی طبیعی چشم ایجاد می‌شود آب مروارید می‌گویند به عبارت دیگرعدسی باید کاملا شفاف باشد تا بتواند تصاویر محیط را به خوبی در چشم فرد انعکاس دهد.

وی ادامه داد: اگر کدورت عدسی در بدو تولد باشد مادرزادی است،  اگر در ۶ ماهگی ایجاد شود به آن  آب‌مروارید کودکی می‌گویند، اگر تا ۳۰ سالگی ایجاد شود می‌گویند آب‌مرورید دوران جوانی و از ۴۰ سالگی به بعد می‌شود تغیرات سنی که درعدسی ایجاد شده است یعنی عدسی به تدریج شفافیت خود را از دست می‌دهد.

این فوق تخصص قرنیه با تاکید بر تاثیر عوامل اکتسابی در ایجاد آب مروارید در جنین، اظهار کرد: در دوران جنینی وضعیت تغذیه مادر، داروهایی که مادر مصرف می‌کند و بیماری‌های عفونی وی، می‌تواند به صورت پدیده‌های مختلفی در کودک بروز کند که آب مروارید یکی از آنهاست. البته باید گفت که آب مروارید مادرزادی بسیار شایع است به نحوی که از هر ۲۵۰ نوزاد متولد شده یک نوزاد به این بیماری دچار است که در اکثر مواقع این بیماری خفیف بوده و نیاز به عمل ندارد در این کودکان باید پیگیری کرد که دچار تنبلی چشم نشوند.

ضربه به چشم از شایع‌ترین علل ابتلا به آب مروارید

وی افزود: بعد از عوامل مادرزادی شایع‌ترین عامل آب مروارید در کودکی و جوانی ضربه به چشم است حتی ضربه‌هایی که نافذ نبوده و به داخل چشم وارد نمی‌شود مثل اینکه کودک مشت بخورد نیز می‌تواند باعث آب مروارید شود ضربه با میخ و چاقو هم می‌تواند باعث آب‌مروارید ضربه‌ای شود.

کریمیان با اشاره به اینکه دریک سوم موارد، آب مروارید مادرزادی بوده و جنبه ارثی دارد، عنوان کرد: در این موارد ژن ابتلا به آب مروارید در والدین وجود داشته و در نوزاد خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ابتلا به آب‌مروارید در پسرها شایع‌تر است،‌ گفت: داروهایی که بزرگسالان مصرف می‌کنند به‌ویژه کورتون‌ها، رادیوتراپی و اشعه درمانی در نواحی سرو گردن، برق گرفتگی شدید که جریان برق از سرو صورت بگذرد و مواد رادیو اکتیو از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث ایجاد آب‌مروارید در چشم شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه  نور یو وی در ابتلا به آب مروارید موثر است، افزود: نور ماوراءبنفش که در کشور ما نیز زیاد است و همچنین دیابت کنترل نشده از عواملی هستند که ایجاد آب مروارید را تسریع می‌کند. سوءتغذیه و عوامل ارثی مانند وجود افرادی در خانواده که در سنین پایین مبتلا به آب مروارید شده‌اند می‌تواند باعث ایجاد آب مروارید در سن کم شود.

وی با تاکید براینکه تا کنون درمان دارویی قطعی برای این بیماری شناخته نشده است،‌ خاطرنشان کرد:  در اروپا قطره‌هایی وجود دارد که می‌گویند پیشرفت آب مروارید را کند می‌کند اما  این موضوع از نظر علمی اثبات نشده است، بنابراین درمان نهایی این بیماری خارج کردن عدسی‌ای است  که دچار کدورت شده و تصویر خوبی را در چشم مریض ایجاد نمی‌کند و جایگزینی آن با عدسی مصنوعی داخل چشمی.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آب مروارید وقتی نیاز به عمل پیدا می‌کند که با کار بیمار تداخل یابد،‌ اظهار کرد: به عنوان مثال یک  پزشک یا هنرمند بسیار زودتر از سایرین نیاز به عمل پیدا می‌کند اما به صورت استاندارد وقتی دید شخص با عینک به ۵ دهم می‌رسد  زمان مناسب برای عمل است اما انجام آن به تصمیم شخص بستگی دارد، لذا توصیه می‌کنیم افرادی که نمی‌خواهند عمل کنند رانندگی نکنند زیرا با کاهش دید، رانندگی به‌خصوص در شب مختل می‌شود. همچنین کودکی که به خاطر آب مروارید دچار تنبلی چشم می‌شود باید سریع‌تر عمل شود زیرا کودک بیش از بزرگسالان به شفافیت دید نیاز دارد.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: