کد خبر: ۱۸۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۶ - 2018January 03
تمرکزگرایی مراکز انتقال خون و دسترسی هموطنان در همه نقاط کشور از طریق بانک‌های خون بیمارستان از سیاست‌های سازمان انتقال خون است
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ بیمارستان کشور، بانک‌های خون بیمارستانی دارند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی‌اکبر پورفتح الله امروز در مراسم افتتاح بانک خون(blood bank) بیمارستان رازی بیرجند با اشاره به اینکه افزایش اهدای خون متناسب با رشد جمعیت یکی از سیاست‌های سازمان انتقال خون است، اظهار کرد: افزایش فرآیندهای نوین اعم از اهدای مستقیم پلاکت، اهدای پلاسما و پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خون نیز از دیگر اهداف و سیاست‌های سازمان انتقال خون است.

وی با اشاره به چشم انداز سازمان انتقال خون در خصوص جمع آوری یک میلیون لیتر پلاسما در سال ۱۴۰۰ افزود: تمرکزگرایی مراکز انتقال خون و دسترسی هموطنان در همه نقاط کشور از طریق بانک‌های خون بیمارستان از سیاست‌های سازمان انتقال خون است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه در این راستا مراکز انتقال خون به سمت مرکز استان‌ها خواهند رفت، افزود: استاندارد کردن تولید و تضمین خون مطلوب از اهداف تمرکز گرایی مراکز انتقال خون است.

پورفتح الله تصریح کرد: در مرکز استان مرکز انتقال خون را به عنوان تولید کننده تقویت و در شهرستان‌ها از طریق بانک خون بیمارستانی امکان دسترسی را فراهم می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سالانه دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد اهدای خون(Blood donation) داریم، گفت: به ازای هر نفر جمعیت، ۲۷ واحد خونی داریم که این شاخص بر اساس معیارهای جهانی، شاخص خودکفایی است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون یادآور شد: استانداردهای بانک‌های خون بیمارستانی ارتقاء یافته که در حال حاضر بیش از ۸۰۰ بیمارستان کشور، بانک‌های خون بیمارستانی دارند.

پورفتح الله با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون شامل دو بخش تولید و دسترسی است که تولیدات خون باید متمرکز انجام شود، اضافه کرد: بخشی از دسترسی از طریق بانک‌های خون بیمارستانی صورت می‌گیرد که در این راستا برای ایجاد مراکز جامع اهدای خون تلاش می‌کنیم.

وی یادآور شد: امید است با همکاری دانشگاه، استانداری و اختصاص فضای مرکز جامع اهدای خون در خراسان جنوبی، طی یک سال این پروژه را طراحی و اجرا کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه زمینه اهدای پلاکت در بیرجند فراهم شده است، گفت: با ایجاد مرکز جامع انتقال خون، زمینه فرآیند اهدای مستقیم پلاسما نیز فراهم و طی سه ماه گذشته بازرسان اروپایی استانداردهای انتقال خون بیرجند را تایید کرده‌اند.

پورفتح الله با بیان اینکه می‌توانیم پلاسمای مازاد بر مصرف را برای تولید داروهای مشتق از پلاسما از بیرجند ارسال کنیم، گفت: ظرف ماه‌های آینده اولین محموله پلاسمای بیرجند برای پالایش قراردادی ارسال می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد مرکز جامع انتقال خون در بیرجند بیان کرد: همچنین اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه طی ماه‌های آینده تامین می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه پذیره نویسی سلول‌های بنیادی(Stem Cells) از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو است، گفت: برای ۱۰۰ هزار پذیره نویسی سلول‌های بنیادی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

پور فتح الله اظهار کرد: اگرچه برای هر نمونه آزمایش قریب به ۴۰۰ هزار تومان هزینه شده و اعتبار سنگینی می‌طلبد، اما می‌تواند پاسخ پیوند مغز استخوان را بدهد.

وی یادآور شد: گروه خونی O منفی بیشترین نیاز خونی کشور است و در این گروه خونی، اهدا کننده کم‌تری داریم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه اروژانس پیش بیمارستانی را در برنامه سازمان انتقال خون داریم، گفت: در این راستا خون افرادی که در بحران‌ها دچار خون ریزی شدید شده‌اند تامین می‌شود که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با اورژانس کشور تنظیم و این طرح برای اولین بار در زنجان آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: با افزایش اهدا کنندگان خون، این طرح در برنامه کشوری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به زلزله اخیر کرمانشاه بیان کرد: خوشبختانه هفت برابر مصرف روزانه، ذخیره خونی داشته و نگرانی تامین خون افراد حادثه دیده را نداشیم و افرادی که در بحران زلزله گروه خونی منفی را اهدا کرده‌اند، را تبدیل به اهدا کننده مستمر خون خواهیم کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: