کد خبر: ۱۸۰۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۴ دی ۱۳۹۶ - 2018January 04
عوامل میکروبی غذایی که باعث عفونت روده‌ای می‌شود می‌تواند ناگهانی و چند ساعت بعد از مصرف غذا با علائمی‌همچون اسهال، تهوع و استفراغ ظاهر شود، ممکن است این عوامل باعث عفونت شده و عامل اصلی باشند اما خود مسمومیت با تکسینی که میکروارگانیسیم‌ها ایجاد کرده‌اند، علت تظاهرات بالینی و بیماری است.
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: عفونت‌های روده‌ای ارتباط مستقیم با خورد و خوراک ما دارد و هرچه بیشتر بهداشت آن رعایت شود میزان بروز بیماری‌های عفونی روده‌ای <Intestinal infectious diseases>کمتر خواهد شد.

به گزارش شفا انلاین:دکتر زهرا عبدی با بیان این مطلب افزود: مشکلات عفونی دستگاه گوارش و روده طیف وسیعی از عوامل عفونی دارد. برخی از این عوامل تکسین‌ها هستند که از طریق میکروارگانیسیم‌ها تولید شده و مسمومیت غذایی ایجاد و به عفونت روده‌ای ختم می‌شود.

وی ادامه داد: عوامل میکروبی غذایی که باعث عفونت روده‌ای می‌شود می‌تواند ناگهانی و چند ساعت بعد از مصرف غذا با علائمی‌همچون اسهال، تهوع و استفراغ ظاهر شود، ممکن است این عوامل باعث عفونت شده و عامل اصلی باشند اما خود مسمومیت با تکسینی که میکروارگانیسیم‌ها ایجاد کرده‌اند، علت تظاهرات بالینی و بیماری است.

عبدی تصریح کرد: میکروب‌های دیگری مانند سالمونلای روده‌ای، شیگلا، ایکولای و … می‌توانند تظاهرات گوارشی همراه با استفراغ، تب، دل درد و اسهال ایجاد کنند. عوامل ویروسی نیز در ایجاد عفونت‌های روده‌ای موثر است و این عوامل با این که بیشتر در فصول گرم سال دیده می شوند اما در طول سال نیز می‌توانند باعث بیماری شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: انگل‌ها مثل ژیاردیا و آمید نیز می‌توانند با ورود به بدن همان علائمی‌ که گفته شد، داشته باشند که ممکن است خود به خود خوب شوند یا نیاز به بستری شدن بیمار را ایجاد کنند.

وی افزود: برای درمان افرادی که دچار بیماری‌های عفونت روده‌ای شده‌اند باید ابتدا کشت خون و مدفوع صورت گیرد. به ویژه در اسهال‌های خونی که زمینه انگلی و میکروبی دارند.

عبدی گفت: عفونت‌هایی که به دلیل تکسین ایجاد شده باشد، خیلی وقت‌ها ممکن است درمان خودبه خودی داشته و نیازی به درمان و بستری باشند. معمولا اسهال‌هایی که با تب و خون همراه و طولانی‌اند نیاز به آزمایش و درمان دارند.

این متخصص بیماری‌های عفونی هشدار داد که این بیماری در کودکان به شدت می‌تواند خطرناک باشد چراکه توانایی بدنی کمتری دارند.

مشاهده حصبه در ایران

عبدی با اشاره به اینکه مدت‌ها بود در کشور درباره ابتلا به حصبه گزارش ارائه نشده بود، افزود: بعد از راهپیمایی اربعین برخی از زائران به علت مصرف آب آلوده، غذای تهیه شده با آن و خوردن میوه‌های شسته شده با آب آلوده، مشاهده شدند که دچار بیماری حصبه و بستری شده‌اند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه عفونت‌های روده‌ای ارتباط مستقیم با خورد و خوراک ما دارد، اضافه کرد: سال‌ها بود که در کشور به علت رعایت بهداشت از سوی مردم گزارشی از حصبه نداشته‌ایم و کسانی که به سفر می‌روند باید در مورد مصرف آب و غذای سالم جدی باشد.

وی تصریح کرد: این بیماری در جوامعی که از نظر بهداشت آب و غذا پیشرفت کرده‌اند، کمتر دیده می‌شود.طبنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: