کد خبر: ۱۸۰۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۶ - 2018January 03
ديابت يکي از بيماري هاي شايع در جهان است. افراد مبتلا به اين بيماري توانايي توليد انسولين در سطح مورد نياز بدن را ندارند. ديابت مي تواند عوارضي را به همراه داشته باشد، که يکي از موارد خطرناک کتواسيدوز ديابتي است
شفاآنلاین>سلامت> کتواسيدوز ديابتي مي تواند به سرعت شکل بگيرد، حتي در افرادي که به ديابت نوع 1 مبتلا شده، اما تاکنون از اين مساله آگاه نشده اند. بر همين اساس است که آگاهي از علائم ديابت نوع 1 در کودکان اهميت دارد.

به گزارش شفاآنلاین، ديابت يکي از بيماري هاي شايع در جهان است. افراد مبتلا به اين بيماري توانايي توليد انسولين در سطح مورد نياز بدن را ندارند. ديابت مي تواند عوارضي را به همراه داشته باشد، که يکي از موارد خطرناک کتواسيدوز ديابتي است.

کتواسيدوز ديابتي شرايطي بسيار جدي است که براي هر دو نوع ديابت (نوع 1 و نوع 2) مي تواند رخ دهد و به واسطه ترکيبي از قند خون بالا و سطوح پايين انسولين شکل مي گيرد، که موجب توليد بيش از حد کتون ها توسط بدن مي شود. کتون ها مي توانند براي اندام هاي بدن انسان سمي باشند.

    چه افرادي در معرض خطر قرار دارند؟

در ميان افراد مبتلا به ديابت(Diabetes)، کتواسيدوز ديابتي بيشتر در افراد مبتلا به ديابت نوع 1 ديده مي شود. پس از گذشت مدتي از ابتلا به ديابت نوع 1، بدن اساسا ديگر انسولين توليد نمي کند. زماني که سطح انسولين کم است، کبد و بافت هاي ديگر فکر مي کنند که فرد از گرسنگي رنج مي برد. کبد تلاش مي کند وارد عمل شده و از طريق توليد کتون ها به وي کمک کند.

بدن از اين کتون ها در تلاش براي توليد انرژي استفاده مي کند، و زماني که انسولين افت مي کند، همان گونه که در ديابت نوع 1 شاهد هستيم، کبد به توليد هرچه بيشتر کتون ها ادامه مي دهد.

در شرايطي که کمتر شايع است، اما اگر مقاومت به انسولين در بيماران(Patients) مبتلا به ديابت نوع 2 شديد باشد، کتواسيدوز ديابتي مي تواند براي آنها نيز رخ دهد.

    کتواسيدوز ديابتي مي تواند زندگي فرد را در معرض تهديد قرار دهد
از آنجايي که کتون ها اسيد هستند، خون با تجمع آنها هرچه بيشتر اسيدي مي شود. در صورت تداوم اين شرايط ممکن است علائم کتواسيدوز ديابتي مانند معده درد، حالت تهوع، استفراغ، و رايحه اي ميوه اي در نفس خود را تجربه کنيد. اين شرايط مي تواند پيشرفت کرده و در نهايت تپش قلب و تنفس را براي شما دشوار سازد، و موجب نارسايي اندامي شود. کتواسيدوز ديابتي شديد يک وضعيت اورژانسي است.

    کتواسيدوز ديابتي مي تواند پيش از تشخيص ديابت رخ دهد

کتواسيدوز ديابتي مي تواند به سرعت شکل بگيرد، حتي در افرادي که به ديابت نوع 1 مبتلا شده، اما تاکنون از اين مساله آگاه نشده اند. بر همين اساس است که آگاهي از علائم ديابت نوع 1 در کودکان اهميت دارد. کتواسيدوز ديابتي مي تواند تنها طي چند هفته پيشرفت کند، در شرايطي که سطوح انسولين روند کاهشي را آغاز مي کند.

شما ممکن است علائمي مانند افزايش ادرار، تشنگي، يا کاهش وزن سريع را تجربه کنيد، که اين نشانه ها در هر دو نوع ديابت ديده مي شوند.

    اگر بيمار هستيد، مصرف داروهاي خود را متوقف نکنيد

گاهي اوقات يک بيمار مبتلا به ديابت نوع 1 اگر قادر به غذا خوردن نباشد يا حالت تهوع و استفراغ را به واسطه بيماري تجربه کند، مصرف انسولين را کنار مي گذارد و اين کار مي تواند ظهور کتواسيدوز ديابتي را تسريع کند.

شما در هيچ شرايطي نبايد انسولين درماني را متوقف کنيد، زيرا براي پيشگيري از کتواسيدوز ديابتي به آن نياز است. در کنار استفاده از انسولين، شما بايد به طور منظم قند خون را نيز بررسي کنيد. با مشاهده هر نشانه اي از افزايش بسيار زياد قند خون و تجربه علائم ناشي از بيماري با پزشک خود تماس بگيريد.

    ممکن است پمپ انسولين شما دچار مشکل شده باشد

اگر براي دريافت دوزهاي مورد نياز انسولين خود در طول روز به پمپ انسولين وابسته هستيد، نقص در آن مي تواند شما را در معرض خطر کتواسيدوز ديابتي قرار دهد. حتي آگاه‌ترين بيماران مي توانند به واسطه نقص در پمپ انسولين به کتواسيدوز ديابتي مبتلا شوند. از اين رو، به طور منظم پمپ انسولين خود را بررسي کرده و از عملکرد درست آن اطمينان حاصل کنيد. همچنين، بر اساس دستور پزشک بر قند خون خود نظارت داشته باشيد.

    انسولين کليد درمان است

اگر به واسطه علائم موجود نسبت به کتواسيدوز ديابتي مشکوک شده ايد، مي توانيد از نوارهاي ادرار براي آزمايش و تجزيه و تحليل کتون ها استفاده کنيد. سپس با پزشک خود تماس بگيريد. با توجه به سطوح موجود ممکن است درمان با استفاده از انسولين تجويز شود يا مصرف کربوهيدات ها و مايعات توصيه شود. اگر حالت تهوع يا استفراغ را تجربه مي کنيد، ممکن است قادر به خوردن چيزي نباشيد. در اين مورد، شما بايد به اورژانس مراجعه کنيد.

    ممکن است امکان باقي ماندن در خانه وجود داشته باشد

ممکن است مدتي باشد که به ديابت نوع 1 مبتلا شده ايد و به طور منظم بر قند خون خود نظارت داريد. در صورتي که مشکل را هرچه زودتر شناسايي کنيد، و علائمي را تجربه نکنيد، ممکن است مراجعه به اورژانس نياز نباشد. اين امکان وجود دارد با تزريق انسولين و نظارت مکرر بر قند خون بهبودي حاصل شود. از آنجايي که کتواسيدوز ديابتي مي تواند شرايطي جدي باشد، پيش از اتخاذ اين راهبرد بايد با پزشک خود صحبت کنيد.

    پرهيز از رژيم غذايي کتوژنيک ايده خوبي است

اگر به ديابت مبتلا هستيد، ممکن است شنيده باشيد که رژيم غذايي کتوژنيک مي تواند براي شما خوب باشد، به ويژه اگر به ديابت نوع 2 مبتلا باشيد و در تلاش براي مديريت وزن خود باشيد. رژيم غذايي کتوژنيک شامل چربي زياد و کربوهيدارت کم مي شود که مي تواند کبد را به توليد کتون ها تشويق کند. سپس بدن کتون ها را به جاي گلوکز به عنوان سوخت مصرف مي کند و استفاده از ذخاير چربي به کاهش وزن کمک مي کند. اما اگر به ديابت مبتلا هستيد بايد نسبت به افزايش کتون ها در بدن خود محتاط باشيد.

    بهبودي به سرعت حاصل نمي شود

تنها به دليل اين که انسولين خود را دريافت کرده ايد يا غذا خوردن را آغاز کرده ايد به معناي آن نيست که بهبودي کامل حاصل شده است. روند بهبودي براي هر فرد متفاوت است و به شدت کتواسيدوز ديابتي بستگي دارد. بر همين اساس، مدت زمان بهبودي مي تواند از يک تا سه روز متغير باشد.

    کتواسيدوز ديابتي قابل پيشگيري است

کتواسيدوز ديابتي يک عارضه اجتناب ناپذير ناشي از ديابت نيست. در کنار نظارت منظم بر قند خون و تماس با پزشک، انسولين عامل کليدي درماني براي پيشگيري از کتواسيدوز ديابتي است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: