کد خبر: ۱۷۹۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۶ - 2018January 01
اگرچه در فصل زمستان خوردنی‌های کمتری نسبت به تابستان وجود دارد اما در این فصل هم مواد غذایی با خواص فوق‌العاده‌ای وجود دارد که در اینجا 5 مورد از مفیدترین آن‌ها را برایتان آورده‌ایم. با ما همراه باشید.
شفا آنلاین>سلامت>اگرچه در فصل زمستان خوردنی‌های کمتری نسبت به تابستان وجود دارد اما در این فصل هم مواد غذایی با خواص فوق‌العاده‌ای وجود دارد که در اینجا 5 مورد از مفیدترین آن‌ها را برایتان آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

به گزارش شفا آنلاین،اگرچه در فصل زمستان خوردنی‌های کمتری نسبت به تابستان وجود دارد اما در این فصل هم مواد غذایی با خواص فوق‌العاده‌ای وجود دارد که در اینجا 5 مورد از مفیدترین آن‌ها را برایتان آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

انار

الحمدالله که در کشور ما ایران، انار به فراوانی یافت می‌شود و مصرف آن، هم به صورت میوه و هم به صورت آبمیوه کاملاً رایج است. برای حفظ سلامت قلب، انار یک میوه‌ی فوق‌العاده است. بر اساس یک مطالعه مقدماتی در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، آب انار غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است (بیشتر از سایر آب‌میوه‌ها) و مصرف فقط یک فنجان از آن به صورت روزانه می‌تواند از اکسیداسیون کلسترول بد یا همان LDL در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند. LDL اکسید شده باعث ایجاد پلاک و گرفتگی در شریان‌ها می‌شود.

مطالعه‌ی دیگری نشان داد که نوشیدن آب انار می‌تواند باعث بهبود جریان خون قلب در افراد مبتلا به ایسکمی میوکارد شود. ایسکمی میوکارد شرایط خطرناکی است که در آن موجودی اکسیژن در قلب به خطر افتاده است زیرا شریان‌ها مسدود شده‌اند.

سبزیجات برگ سبز تیره

درست زمانی که خیلی از گیاهان و در واقع سبزیجات رشد خوبی ندارند، سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج، کلم، برگ چغندر و برخی سبزیجات دیگر در سرمای فصل زمستان به‌خوبی رشد می‌کنند. در واقع، سرما می‌تواند تلخی آن‌ها را از بین ببرد.

این سبزیجات برگ سبز به‌طور ویژه از نظر ویتامین‌های A، C و K غنی هستند. برگ خردل و اسفناج همچنین منابع عالی فولات هستند که برای زنان در سنین باروری مهم می‌باشد.

مرکبات

مرکبات، از جمله لیموترش، لیموشیرین، پرتقال و گریپ فروت که پرآب‌ترین و تازه‌ترینشان در فصل زمستان یافت می‌شود می‌توانند به صورت یک نوشیدنی دلپذیر مصرف شوند و در روزهای خسته‌کننده‌ی زمستان نشاطی را به همراه داشته باشند.

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند، به‌طوری که یک پرتقال متوسط بیش از 100 درصد نیاز روزانه‌ی یک فرد را تأمین می‌کند.

بر طبق تحقیقات انجام شده توسط خانم دکتر Karen Ansel، که در مجله EatingWell شماره ژانویه / فوریه 2012 چاپ شده است، مرکبات منبع غنی از فلاوونوئیدها هستند. فلاوونوئید غالب در این میوه‌ها هسپریدین است که موجب افزایش کلسترول HDL "خوب" و کاهش کلسترول LDL "بد" و تری گلیسیریدها می‌شوند.

انواع سیب زمینی

سیب زمینی‌ها گاهی اوقات به دلیل اینکه دارای نشاسته سفید هستند، جزء گروه‌های ناسالم غذایی دسته‌بندی می‌شوند و در گروه برنج سفید یا نان سفید که مواد مغذی آن‌چنانی ندارند، قرار داده می‌شوند؛ اما برخلاف دیگر مواد غذایی نشاسته‌ای، غنی از مواد مغذی سالم هستند، سیب زمینی‌ها غذاهای کاملی هستند که حاوی چندین مواد مغذی مفید می‌باشند.

آن‌ها منبع عالی از دو ماده‌ی مغذی تقویت کننده ایمنی بدن یعنی ویتامین C و B6 هستند که به ترتیب 25٪ و 29٪ نیاز روزانه بدن را با مصرف یک سیب زمینی متوسط تأمین می‌کنند.

سیب زمینی‌ها همچنین منبع خوبی از فولات هستند که برای خانم‌های در سن باروری بسیار مهم است و همچنین حاوی فیبر نیز می‌باشند (حدود 4 گرم در هر سیب زمینی متوسط). توجه داشته باشید که خانم‌ها به 25 گرم فیبر و آقایان به 38 گرم از آن در طول روز نیاز دارند.

اگر شما بتوانید سیب‌زمینی بنفش پیدا کنید، فواید بیشتری نصیبتان خواهد شد؛ زیرا آن‌ها دارای آنتی‌اکسیدان‌های آنتوسیانین هستند که فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارند؛ فوایدی که از کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی تا فرونشاندن التهاب را در برمی‌گیرند.

کدو زمستانی

انواع مختلفی از کدوی زمستانی در طبیعت وجود دارد که در کشور ما بیشتر یک نوع از آن‌که کدوحلوایی نام دارد مصرف می‌شود؛ به‌هرحال همه‌ی انواع آن انتخاب‌های عالی در فصل زمستان هستند.

یک فنجان کدوی زمستانه پخته شده دارای کالری کمی (حدود 80) است، اما از نظر ویتامین A (214 درصد از مقدار توصیه شده روزانه) و ویتامین C (33 درصد) بسیار غنی است و منبع خوبی از ویتامین‌های B6 و K و همچنین پتاسیم و فولات محسوب می‌شود.

برچسب ها: سرما ، سلامت ، زمستان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: