کد خبر: ۱۷۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 2017December 30
مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به ضرورت تامین مراقبت پرستاری در سطوح مختلف نظام سلامت، گفت: 14 مرکز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل با عناوین مختلف در استان یزد فعالیت می‌کنند.

شفا آنلاین>سلامت>مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به ضرورت تامین مراقبت پرستاری در سطوح مختلف نظام سلامت، گفت: 14 مرکز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل با عناوین مختلف در استان یزد فعالیت می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین،«علی‌اکبر جراحی» با اشاره به اهمیت راه‌اندازی مرکز مشاور و ارائه مراقبت پرستاری در منزل،‌اظهار کرد: مراقبت‌های پرستاری در منزل با تاکید بر پرستاری جامعه‌نگر، تحولی بزرگ در علم خود مراقبتی، آرامش به خانواده‌ها و بیماران و کاهش هزینه‌های دولت و بیماران است.

وی افزود: طی این برنامه به ازای هر 50 هزار نفر جمعیت، یک موسسه در استان فعالیت داشته که متولی آن کارشناسان پرستاری متبحر ، با تجربه و دارای مدرک صلاحیت حرفه‌ای هستند .

مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: تاکنون 14 مرکز پس از اجرای آیین نامه‌ها، استانداردها و دستورالعمل‌های مربوطه توسط کمیسیون ماده 20 دانشگاه، پروانه بهره‌برداری کسب کرده  و هشت مرکز دیگر موفق به دریافت موافقت اصولی شدند.

این مقام مسئول هدف از ایجاد این مراکز را کاهش هزینه‌ها، آموزش و ارتقای خود مراقبتی در خانواده‌ بیماران دانست و بیان کرد: با توجه به افزایش جمعیت سالمندان و بیماری‌های مزمن و همچنین دغدغه مراقبت بیماری‌های خاص و صعب العلاج با هدف خدمت رسانی سازمان یافته و علمی درون منازل ، مراکز تاسیس شدند.

جراحی خاطرنشان کرد: از اهداف دیگر این طرح، ارائه مراقبت های پرستاری در سطوح اولیه،عمومی، تخصصی و مشارکت بخش های غیردولتی در نظام ارائه خدمات پرستاری و تداوم و پیگری مراقبت های پرستاری بعد از ترخیص است.

پذیرش بیماران هم به صورت ارجاع از موسسات بهداشتی درمانی (خصوصی یا دولتی) یا ارجاع از مطب پزشکان و یا به صورت مراجعه مستقیم مددجو است .

مدیر اداره پرستاری علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در رابطه با وظایف و اختیارات این مراکز،‌ اظهار کرد: آموزش‌های خود مراقبتی به بیمار و خانواده، ارائه خدمات مشاوره‌ای حضوری و غیرحضوری، بازدید منازل و خدمات خود مراقبتی، ارتقای کیفیت و امنیت ارائه مراقبت‌ها و خدمات پرستاری به گیرندگان خدمت، درمان و پیشگیری قبل و بعد از ترخیص بیمارستان‌ها و ارائه خدمات مشاوره‌ای به مراکزی مانند مدارس، کارخانه‌ها و ادارات همچنین رایزنی و عهد قرارداد با بیمارستان‌ها جهت ادامه درمان ، هماهنگی با پزشکان معالج جهت تسریع در بهبودی بیماران و نیز نظارت و کنترل و پیشگیری از حضور افراد فاقد صلاحیت در منازل مردم و استفاده از نیروهای کارامد و متخصص و با تجربه در رفع مشکلات مردم از وظایف این موسسات است .

وی افزود: تاکنون 30 خدمت به تصویب هیات وزیران رسیده و تعرفه گذاری شده است و در آینده ی نزیک تعرفه این خدمات توسط شورای عالی بیمه و دولت تصویب و ابلاغ و توسط سازمان های بیمه گر تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرد. قابل ذکر است در راستای خدمت رسانی بهتر طبق آیین نامه ، سه  واحد مشاوره جامع نگر مراقبت پرستاری در منزل به عنوان رابط بیمارستان و موسسات غیردولتی در بیمارستان‌های شهدای محراب، فاطمه الزهرای مهریز و شهید رهنمون دایر شده  است و تا پایان سال هم در سایر بیمارستان‌ها راه‌اندازی می‌شود .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: