کد خبر: ۱۷۹۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 2017December 30
آرام غذاها یا 'Slow Food' غذاهایی هستند سنتی، مغذی و مربوط به سبکی از زندگی که غذا را به ابعاد اجتماعی، اخلاقی و شیوه زندگی آرام و توام با فعالیت طبیعی در مسیر زندگی مربوط می کند.

شفا آنلاین>تغذیه>غذاهای سنتی در گذر زمان و بر حسب شرایط اقلیمی، اجتماعی و اقتصادی هر قومیت و منطقه به وجود آمده اند ولی برخی از آنها در جریان گسترش روزافزون سبک زندگی پرشتاب مدرن فراموش شده و یا در معرض فراموشی قرار گرفته اند.

به گزارش شفا آنلاین،آرام غذاها یا 'Slow Food' غذاهایی هستند سنتی، مغذی و مربوط به سبکی از زندگی که غذا را به ابعاد اجتماعی، اخلاقی و شیوه زندگی آرام و توام با فعالیت طبیعی در مسیر زندگی مربوط می کند.

در مسیر توسعه شهری و تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی، افزایش فعالیتهای افراد در طول روز، کم توجهی به کیفیت غذا و تلاش صرف برای سیری شکمی و نه سیری سلولی و شیوع مصرف فست فودها توجه به پخت آرام غذا از جمله غذاهای سنتی مانند آبگوشتو انواع خورشت روز به روز در بین خانواده های ایرانی کمرنگتر شده است.

دیگر به ندرت دیده می شود در خانواده ای از صبح زود قابلمه غذا بر روی حرارت کم 'به دل پخته شود' و غذایی لذیذ برای وعده ناهار مهیا گردد. این روزها غذاهای آسانپز و سریع(Fast Food) و در بهترین حالت غذاهای آماده با مواد اولیه منجمد سهم را در بشقاب غذایی تشکیل داده اند.

واژه هایی مانند 'وقت ندارم، دیرم شده، هرچه خوردیم خوردیم، فقط سیر شوم کافیست، همه همینطور غذا می خورند' و جملات مشابه همه و همه توجیهات کلامی است که هر یک از ما برای این سبک غلط غذایی طرح می کنیم.

این در حالی است که این مدل و سبک زندگی توام با عجله، هراس از کمبود وقت، ساعات کاری فراوان دور از خانه و انحراف مشغولیت فکری افراد از سلامت تن به مباحث کاری و سایر وجوه زندگی به هیچوجه با ساختار بدنی، نیاز تغذیه ای و سلامت انسان سازگاری ندارد و به مرور زمان موجب به خطر افتادن سلامت، کاهش توان جسمی، ضعف عمومی و کاهش آمادگی و توان مقابله بدن با بیماریها می شود.

* غذاهای سنتی پایه گردشگری غذایی
در این میان 'گردشگری غذا' یکی از شاخه های جدید و جذاب صنعت گردشگری محسوب می شود که غذاهای بومی، محلی و سنتی که اکثر قریب به اتفاق آنها در رده گروه آرام غذاها قرار می گیرند در آن قرار داشته و مورد استقبال فراوان گردشگران است.

بخشی جدایی ناپذیر از سفر ارتباط با مردم هر منطقه و فرهنگ آنها است. برای آشنایی با فرهنگ یک منطقه کارهای زیادی را می توان انجام داد از جمله دیدن مناظر، برقراری ارتباط با مردم، دیدن آثار تاریخی، پیاده روی ساده و البته خوردن غذاهای آن منطقه. محصولات غذایی بخش مهمی از سنت و فرهنگ است. انواع خاصی از مواد غذایی در بسیاری از فرهنگهای مختلف مشترک هستند اما هر فرهنگ روشهای منحصر به فردی برای تهیه، آماده سازی و طعم دهی غذاها را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: گردشگری غذایی فرصت و ظرفیتی نو در عرصه گردشگری است که بسیار جذاب برای همه انواع گردشگران می باشد.

محمدرحیم رهنما افزود: یکی از ظرفیتهای مثبت و نقطه قوت در مناطق مختلف ایران به خصوص در خراسان غذاهای متنوع و متعدد این سرزمین است. مشهد به عنوان قطب گردشگری زیارتی کشور دارای ویژگیهای خاص دیگر در زمینه تاریخی و تنوع قومیتی است که این ویژگیها و آب وهوای مطلوب برخی مناطق استان تنوع غذایی را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: این تنوع غذایی می تواند جذابیت بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد در حالی که هنوز از این ظرفیت بالقوه بطور کامل بهره گرفته نشده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: غذاهای محلی و بومی خراسان از تنوع بسیار برخوردارند. عرضه غذاهای سنتی و بومی در تاسیسات گردشگری حمایت می شود و در این ارتباط هیچگونه مشکل و مانعی وجود ندارد.

* آرام غذاها نیاز گمشده امروز
وی گردشگری غذایی را پرجاذبه ترین انواع گردشگری در دنیا توصیف و بیان کرد: بشر امروز بیش از هر زمانی گرایش به معنویت و آرامش دارد و در این شرایط غذاهای سریع (فست فودها) برای وی رضایتبخش و سالم نیستند.

رهنما افزود: به همین دلیل گرایش به غذاهای آرام پز که گروه غذاهای بومی، محلی و سنتی را در بر می گیرند بسیار افزایش داشته است. اسلوفودها یا غذای آرام دو عامل گمشده و مورد نیاز جامعه یعنی آرامش و هویت را با یکدیگر به همراه دارند و به همین دلیل نیاز گمشده جامعه امروز هستند.

وی ادامه داد: در گذشته غذاهای بومی و محلی به شیوه آرام همراه با با مصرف بهینه انرژی و حفظ محیط زیست طبخ می شدند و به همین دلیل صرف این غذاها در تامین نیازهای غذایی بدن، سلامت و آرامش فرد تاثیر بسیار داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: باید برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر هویت و فرهنگ کشور و استان در معرفی دقیق تر و تخصصی تر غذاهای بومی و محلی کوشید.

* آرام غذاها، خوراک خوب و پاک
نماینده انجمن جهانی اسلوفود در مشهدگفت: غذاهای آرام در حقیقت رویایی جهانی است که در آن همه مردم امکان دسترسی و لذت بردن از غذایی را دارند که برای آنها، برای تولیدکننده و برای سیاره خاکی خوب او مفید ست.

شهره پودینه افزود: با توجه به اینکه دنیا رو به صنعتی شدن رفته شاهد نوعی جنون در پس شتاب در زندگی هستیم ولی باید تلاش شود این روند اصلاح گردد.

وی ادامه داد: فعالیت انجمن جهانی اسلوفود به هیچوجه اقتصادی نبوده و نام آن نیز برند تجاری نیست. فعالیت این انجمن در سراسر جهان و ایران یک اقدام فرهنگی و شیوه تفکر محسوب می شود.

نماینده انجمن جهانی اسلوفود در مشهد گفت: در پس هر غذای سنتی که متعلق به اقلیم خاصی است تاریخچه بزرگی از سیاست، کشاورزی، اقتصاد و شغل مردم در گذشته وجود دارد و تلاش فعالیت اعضای انجمن اسلوفود حفظ غذاهای سنتی و نیز حفظ سنتهای غذایی است.

وی افزود: گاسترونومی یا علم مطالعه غذاهای یک فرهنگ بطور اجتناب ناپذیری با سیاست، تاریخ ، کشاورزی و همچنین مسائل مختلف اجتماعی و زیست محیطی در ارتباط است. حق هر کسی است که تجربه لذت بردن از غذای خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و به دنبال آن مسئول پاسداشت از میراث فرهنگی غذایی است که منشاء این لذت می باشد.

* سیری شکمی جایگزین سیری سلولی
عضو هیات علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی نیز گفت: در روند انتخاب غذا سیری شکمی جایگزین سیری سلولی و تامین نیازهای سلولی برای رشد بدن شده است.

دکتر رسول کدخدایی افزود: تغییر محسوس سبک غذایی بخاطر تغییر سبک زندگی سلامت جامعه را به شدت درگیر کرده است. در سبک زندگی امروز جامعه در خانواده ای که پدران و مادران شاغلند و کمتر فرصت طبخ غذا فراهم می شود گرایش به سوی غذاهای آماده، فست فودها و استقبال از غذاهای نیمه آماده بیشتر شده است.

وی ادامه داد: این سبک زندگی موجب شده زمان کمتری در خانواده ها برای پخت و پز و تهیه غذاهای سنتی اختصاص داده شود. از سوی دیگر حاکم شدن فرهنگ غلط در جامعه به مصرف فست فودها دامن زده است.

عضو هیات علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: به دلیل ظاهر زیبا و طعم مناسبتر غذاهای آماده که ناشی از افزودنیهای مختلف است کودکان و نوجوانان اقبال بیشتری به استفاده از این غذاها پیدا می کنند و والدین هم به دلیل کمی وقت و عدم طبخ غذای سنتی تابع نظرات فرزندان در استفاده از این مواد می شوند.

وی افزود: همین امر عامل اصلی قرار گرفتن فست فودها به عنوان بخشی مهم در رژیم غذایی خانواده است که صدمات و آسیبهای فراوان بر سلامت نسل آینده دارد.

کدخدایی ادمه داد: در غذاهای آماده نمک و چربی بیش از اندازه وجود دارد که باعث ایجاد احساس سیری کاذب در فرد می شود و در اغلب افراد مصرف کننده که کودکان هستند موجب کم شدن اشتها و سیری کاذب می گردد. خوشمزگی و سیری کاذب ناشی از مصرف فست فودها سبب می شود فرد از مصرف مواد غذایی اصلی از جمله میوه و سبزیجات که جایگاه والایی در هرم غذایی دارند باز بماند و دیگر تمایلی به خوردن آنها نداشته باشد.

وی گفت: مصرف غذاهای آماده موجب سیری شکمی در فرد می شود در حالی که ما غذا مصرف می کنیم تا به سیری سلولی و تامین نیازهای سلولی برسیم و رشد و نمو در فرد طی روند طبیعی تامین شود. مصرف فست فود رشد سلولی و در نتیجه رشد و افزایش قوای بدن نسل آینده را تهدید می کند که این خطر باید جدی گرفته شود.
برچسب ها: فرهنگ ، تغذیه ، فست فود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: