کد خبر: ۱۷۹۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 2017December 30
کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند هرروز به معاینه دقیق خود بپردازند و علائمی که می‌تواند نشان دهنده ابتلا به بیماری‌های مختلف باشد را نادیده نگیرند
شفآآنلاین>سلامت> بیماری‌ها ابتدا با علائمی آشکار در بدن خود را نشان می‌دهند، دقت دراین نشانه‌ها می‌تواند سبب نجات از بیماری و مرگ زودرس شود.

به گزارش شفاآنلاین، کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند هرروز به معاینه دقیق خود بپردازند و علائمی که می‌تواند نشان دهنده ابتلا به بیماری‌های مختلف باشد را نادیده نگیرند.ازجمله نشانه‌های زودهنگام هشدار دهنده ابتلای فرد به بیماری‌های مختلف می‌توان موارد زیر رانام برد.

از دست دادن وزن بدون دلیل خاصی

بیشتر افراد دوست دارند وزن متناسبی داشته باشند و به این دلیل رژیم‌های غذایی لاغری را رعایت می‌کنند، اما اگر فردی رژیم غذایی خاصی نداشته باشد وفعالیت ورزشی او مطابق همیشه باشد، اما به طور غیر معمول وزن او کم شود، نشانه جدی ابتلا به بیماری است.

از جمله بیماری‌هایی که با کاهش وزن(Weight Loss) خود را نشان می‌دهند می‌توان مشکل در دستگاه گوارش به ویژه روده ها، فعالیت بیش از حد غده تیروئید، دیابت، افسردگی و سرطان را نام برد. اگر کاهش وزن همراه با احساس خستگی و افسردگی در فرد باشد نیاز است برای بررسی دقیق‌تر به متخصص مراجعه کند.

وجود توده در بدن

اگر متوجه یک توده در هر قسمتی از بدن خود شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید به ویژه اگر درناحیه سینه بانوان یا اسکروتوم مردان بود.

البته تعداد زیادی از توده‌ها غیر سرطانی و خوش خیم هستند مانند فیبروم یا کیست‌های تخمدان، اما هرتوده‌ای باید مورد بررسی کارشناس از نظر خطر وجود سرطان قراربگیرد.

درد شدید در قفسه سینه

درد قفسه سینه، نیز می‌تواند نشانه‌ای هشدار آمیز از بروز حمله قلبی یا ایجاد لخته خونی در ریه، اسپاسم عضله‌های کوچک بین دهنده ها، بازگشت اسید به مری و یا سوزش در اثر سرفه زیاد باشد.

درد قفسه سینه در بسیاری موارد با حمله قلبی اشتباه گرفته می‌شود، اما اگر دچار علائمی، چون احساس سنگینی و فشار برروی قلب بیش از ۱۵ دقیقه هستید، اگر این درد به بازو‌ها و پشت شانه‌ها گسترش پیدا می‌کند یا دچار درد درفک صورت شدید، اگر احساس تهوع و تعریق فراوان همراه با سرفه دارید حتماً به مراکز درمانی مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

یبوست مزمن

دگرگونی در اجابت مزاج، یبوست، دفع خون به همراه مدفوع، اسهال بسیار شدید و مزمن، سیاه و تیره شدن رنگ مدفوع و مواردی از این دست می‌توانند نشان دهنده ابتلای فرد به سرطان (Cancer)روده باشند.

اگر این نشانه‌ها بیش از دو هفته ادامه داشته باشد، حتماً برای بررسی‌های بیشتر به متخصص مراجعه کنید. تشخیص سرطان روده با مواردی، چون آزمایش خون، مدفوع و نیز کولونوسکوپی انجام می‌شود.

مشکل در بلع و فرو دادن غذا

مشکل در بلع غذا نیز می‌تواند نشان دهنده سرطان مری و معده در افراد باشد. البته برخی اختلال‌های روانی نیز می‌تواند سبب مشکل در بلع غذا شود.

اگر مشکل در بلع حالت مزمن پیدا کند و با نشانه هایی، چون گیر کردن غذا درگلو، سرفه، کاهش وزن و مواردی از این دست همراه باشد می‌تواند نشان دهنده خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش باشد ونیاز به بررسی به وسیله متخصص دارد.

سرفه مزمن همراه با سرگیجه

سرفه ناشی از سرماخوردگی و آنفلوآنزا درنهایت پس از سه هفته درمان می‌شود، اما سرفه مزمن و خشک به همراه سرگیجه و تنگی نفس می‌تواند نشان دهنده ابتلا به بیماری هایی، چون نارسایی قلب و ریه، آسم و حتی سرطان ریه باشد.

درد در قفسه سینه، سرفه همراه با ترشحات خونی، از دست دادن وزن، دگرگونی در صدا و بروز تورم در گردن همگی می‌تواند نشان دهنده ابتلا به بیماری‌های ریوی و سرطان باشد و باید مورد بررسی قراربگیرند.
بیماری های عفونی و ویروسی

ابتلا به سرما خوردگی و آنفلوآنزا در زمستان می‌تواند به دلیل کاهش دریافت ویتامین D باشد.

پژوهش‌ها نشان داده است، ویتامین D دارای اثر‌های ضد ویروسی، ضد میکروبی و ضد التهابی در ریه‌ها است و می‌تواند به کاهش عفونت دستگاه تنفسی کمک کند.
زخم های دهانی

وجود هرگونه زخم در دهان برای مدت بیش از سه هفته را نباید نایده گرفت، زیرا می‌تواند علامت ابتلا به سرطان دهان باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند افراد هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند تا به طور کامل وضعیت دهان و دندان آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

هرگونه لکه‌های سفید، قرمز، توده و زخم در دهان می‌تواند نشان دهنده بروز سرطان دهان شود که یکی از مرگبارترین سرطان‌ها است و شناسایی هرچه سریعتر آن می‌تواند به امید به زندگی افراد کمک کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: