کد خبر: ۱۷۹۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۰۸ دی ۱۳۹۶ - 2017December 29
طرح تحول سلامت در حالی وارد چهارمین سال اجرای خود شده است که مسئولان وزارت بهداشت به کرات اعلام کرده اند که صرفه جویی در هزینه های اجرای این طرح را در اولویت برنامه های خود قرار خواهند داد.

 شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>بزرگ ترین طرح اجتماعی دولت، گفتمان پررنگی از «عدالت در سلامت» را نهادینه کرده است. با اجرای طرح تحول سلامت، «حق دسترسی به خدمات درمانی» محترم شناخته شد و بیش از ۷۰۰ هزار نفری که سالانه به دلیل هزینه های کمرشکن درمان به زیر خطر فقر می رفتند، حالا می توانند بدون ترس از هزینه ها به فرآیند درمان ادامه بدهند. این دستاوردهای چشمگیر، یک شبه به دست نیامده است. قطعا با تداوم طرح تحول سلامت و صرفه جویی در هزینه ها، می توان این بذر امید را در دل مردم زنده نگه داشت و به افق های روشن تر نظام سلامت، امیدوار بود.

به گزارش شفا آنلاین: طرح تحول سلامت در حالی وارد چهارمین سال اجرای خود شده است که مسئولان وزارت بهداشت به کرات اعلام کرده اند که صرفه جویی در هزینه های اجرای این طرح را در اولویت برنامه های خود قرار خواهند داد.


چند روز قبل نیز حسن هاشمی، وزیر بهداشت از اجرای برنامه های جدید این وزارتخانه برای کاهش ۲۰ درصدی هزینه ها و اجرای راه های صرفه جویی منابع مانند اجرای راهنماهای بالینی و الکترونیکی شدن خدمات سلامت خبر داد.

طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت هم با اشاره به ضرورت صرفه جویی در هزینه های طرح تحول سلامت از استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده به عنوان مهم‌ترین اولویت وزارت بهداشت طی چهار سال آینده، سخن گفت.

در شرایطی که برخی منتقدان دولت خواستار توقف طرح تحول سلامت هستند و این طرح را هزینه بر می دانند، اما بر اساس نظرسنجی های رسمی، بیش از ۸۰ درصد مردم از اجرای تحول سلامت رضایت دارند و به اعتقاد کارشناسان، کل هزینه اجرای این طرح، به اندازه افتتاح یک سد نبوده است.

حکایت بودجه های کاغذی طرح تحول سلامت

فشارهای سیاسی برای توقف طرح تحول سلامت به بهانه هزینه های بالای طرح تحول سلامت، هر روز شکل تازه تری به خود می گیرد. در چند سال اخیر، تخصیص منابع پایدار نظام سلامت همچون درآمد ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها، یک درصد ارزش افزوده کالاها، مالیات سیگار و ... به فراموشی سپرده شد و بسیاری از این منابع در مقام عمل به نظام سلامت، تخصیص پیدا نکرد. درواقع، عمده اعتبارات طرح تحول سلامت فقط روی کاغذ به وزارت بهداشت رسیده و جالب آنکه همین اعتبارات کاغذی، صدای منتقدان را درآورده است.

برای سال ۹۶ هم که فقط تاکنون ۳۰ درصد بودجه پزشک خانواده تخصیص داده شده و حتی این بودجه حداقلی در لایحه بودجه ۹۷ نصف شده است؛ آن هم در حالی که منتقدان تاکید دارند که برای کاهش هزینه های طرح تحول سلامت باید پزشک خانواده اجرا شود. یعنی از یک طرف منتقدان بر اجرای پزشک خانواده تاکید می کنند، اما از سوی دیگر، بودجه اجرای این برنامه ملی، روز به روز آب می رود.

اما آن طرف میدان، وزارت بهداشت اجازه نداده که مردم در بیمارستان های دولتی، مشکل کمبود بودجه را احساس کنند. با وجود بدهی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومانی بیمه های درمانی به وزارت بهداشت، سطح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مراکز دولتی کاهش پیدا نکرد و همچنان بیماران در بیمارستان های دولتی فقط حدود شش درصد هزینه های بستری را پرداخت می کنند.

بحران اجتماعی؛ پیامد توقف طرح تحول سلامت

در وضعیتی که مردم به پرداخت هزینه های بسیار پایین در حوزه درمان عادت کرده اند، هرگونه بحثی برای توقف طرح تحول سلامت، قطعا به نارضایتی مردم منجر خواهد شد.

دکتر سیامک مره صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم  بر تداوم طرح تحول سلامت تاکید دارد و می گوید: ممکن است علت مخالفت برخی افراد با تداوم طرح تحول سلامت به دلیل به خطر افتادن منافع آنان باشد که تصور می‌کنم این افراد اصلا تلقی صحیحی از نظام بهداشت و درمان ندارند. با روندی که برخی مخالفان و حتی گروه های سیاسی در مخالفت با تداوم طرح تحول سلامت در پیش گرفته اند، اصلا چه ضرورتی وجود دارد در کشور سیستم بهداشت و درمان داشته باشیم. این مخالفت ها در شرایطی رخ می دهد که طرح تحول سلامت مهم ترین دستاورد دولت در زمینه مسائل داخلی است و نمی توان چوب حراج بر آن زد و نباید شرایطی فراهم کنیم که سیستم بیمار پیش از اجرای طرح تحول سلامت مجددا جان بگیرد.

به گفته این نماینده مجلس، سیستم بهداشت و درمان در تمام دنیا هزینه بر است. طبق قانون اساسی ایران، آموزش و پرورش و تامین بهداشت و درمان در ردیف امنیت و جز وظایف حاکمیت و نظام است که باید آن را تامین کند. ضمن این که مقام معظم رهبری به کرات بر اجرای طرح تحول سلامت و این که هیچ خانواده ای جز رنج مریض داری، رنج دیگری نباید داشته باشد، تاکید کرده اند و بنابراین هر اقدامی که تا بحال در حوزه بهداشت و درمان کشور صورت گرفته، در راستای فرمایشات ایشان بوده است و با توجه به این نکته مهم، منویات رهبری باید عملیاتی شود.

همچنین دکتر بهروز بنیادی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم  تاکید می کند: اجرای طرح تحول سلامت رضایتمندی مردم را به همراه داشت. وزارت بهداشت بنا دارد با صرفه‌جویی در هزینه‌کردهای خود، طرح تحول سلامت را ادامه دهد، زیرا توقف این طرح که باعث کاهش هزینه‌های سرسام‌آور درمانی شده است، یاس و ناامیدی مردم را به همراه دارد.

او با اشاره به رویکرد جدید وزارت بهداشت در صرفه جویی منابع طرح تحول سلامت اظهار می کند: با صرفه جویی، اجرای پرونده الکترونیک، نظام ارجاع و مرتفع کردن همپوشانی بیمه ها که خود هزینه چندبرابری به نظام سلامت تحمیل می کند، منابع جدید و مطمئن تری به طرح تحول سلامت تزریق می شود.

بنیادی با اشاره به وظیفه مجلس و دولت در قبال تداوم طرح تحول سلامت تصریح می کند: در پی این هستیم که با همفکری کارشناسان و صاحب نظران، منابع کاملا پایداری به این طرح تخصیص دهیم و امیدواریم دولت نیز در همین راستا گام بردارد تا شاهد اعتلای روزافزون طرح تحول سلامت باشیم.

همچنین دکتر عباس نیک روش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اسفراین هم با تاکید بر ضرورت تداوم طرح تحول سلامت می گوید: این طرح رضایتمندی وسیع همه اقشار مردمی و بویژه محرومان را در پی داشت و توقف این طرح به هر علتی، باعث بروز معضلات متعدد اقتصادی و بحران اجتماعی در کشور می‌شود.

طرح تحول سلامت بر ریل اسناد بالادستی

اجرای طرح تحول سلامت را باید در راستای اجرای دقیق اسناد بالادستی کشور دانست. هم در سند چشم انداز توسعه و هم در سیاست های کلی نظام سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر کاهش سهم بیماران در پرداخت هزینه های درمانی تاکید شده است. بر اساس مفاد برنامه های توسعه، پرداختی از جیب بیمار در نهایت باید به ۳۰ درصد کل هزینه های درمانی برسد. اگرچه هنوز تا رسیدن به این جایگاه، فاصله زیادی داریم، اما بر اساس آمارهای رسمی، با اجرای طرح تحول سلامت حدود ۱۶ درصد از هزینه های درمانی مردم کاهش پیدا کرد و فرانشیز بیمار به حدود ۴۰ درصد رسید. قطعا با تداوم طرح تحول سلامت، می توان امید داشت که کاهش ۱۰ درصدی هزینه درمانی بیماران برای محقق شدن اهداف سند چشم انداز توسعه در بازه زمانی میان مدت، محقق شود.

در این مسیر، جدای از اینکه نیاز است وزات بهداشت در هزینه های طرح تحول سلامت صرفه جویی کند و مسئولان ارشد این وزارتخانه نیز بر صرفه جویی در هزینه ها تاکید دارند، دولت و مجلس هم باید برای استمرار حمایت از اقشار کم برخوردار، اعتبارات پایدار طرح تحول سلامت را تخصیص دهند تا ماندگارترین برنامه نظام سلامت در تاریخ معاصر، اسیر حاشیه سازی و سیاسی کاری ها نشود.سلامت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: