کد خبر: ۱۷۹۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۸ دی ۱۳۹۶ - 2017December 29
راهنمای بالینی همان رسم خط‌مشی متولیان سلامت جامعه است که مشخص می‌کند گام برداشتن در چه مسیری متضمن افزایش کیفیت خدمات سلامت و کاهش بار مالی خدمات است.
       

شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>در این نوشتار تلاش می‌کنم سوالاتی طرح کرده و درصدد پاسخگویی به آنها برآیم.
گاید‌لاین یا راهنمای بالینی چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟
راهنمای بالینی همان رسم خط‌مشی متولیان سلامت جامعه است که مشخص می‌کند گام برداشتن در چه مسیری متضمن افزایش کیفیت خدمات سلامت و کاهش بار مالی خدمات است. تمام کشورهای پیشرفته خط‌مشی مشخص خود را با توجه به سیاست‌های کلان مربوط به بهداشت سالانه یا هر چند سال به کمک راهنماهای بالینی اعمال می‌کنند.
راهنماهای بالینی مربوط به یک خدمت را چه کسانی می‌نویسند؟
طبق اصول گاید‌لاین‌نویسی (تدوین راهنماهای بالینی) معمولا هفت نفر از چهار گروه کلی برای تدوین راهنماهای بالینی یک خدمت اقدام می‌کنند. دو نفر از گروه‌های خریدار‌ان خدمت (‌بیمه‌ها)، یک نفر‌ به‌عنوان نماینده متولیان سیاست‌گذاری سلامت کشور، سه نفر از گروه ارائه‌کنندگان خدمت و یک نفر از گروه استفاده‌کنندگان خدمت در پلن تشخیصی درمانی.
تدوین راهنماهای بالینی مربوط به سونوگرافی بارداری
با‌توجه به اصول فوق، برای تبیین راهنماهای بالینی مربوط به سونوگرافی بارداری باید سه رادیولوژیست به عنوان ارائه‌کنندگان خدمت و‌ یک متخصص زنان به عنوان استفاده‌کنندگان خدمت و سه نفر از بیمه‌ها و وزارت حضور داشته باشند.
اما در عمل چه شد؟ چهار نفر تعیین شدند که هر چهار نفر متخصص زنان بودند.
این سوال مطرح می‌شود که نتیجه این اقدام نابخردانه و غیرآکادمیک، آیا می‌تواند منجر به تبیین راهنمای بالینی شود که متضمن افزایش کیفیت خدمات و سلامت مادران باردار و کاهش هزینه‌ها گردد؟ یا بالعکس باعث کاهش شدید کیفیت ارائه خدمات به مادران باردار و به خطر انداختن جان مادر و جنین و همچنین مروج خود‌ارجاعی و افزایش هزینه‌ها و آسیب جبران‌ناپذیر به اقتصاد سلامت می‌شود؟ آیا انتخاب این ترکیب برای تببین راهنمای بالینی، نهایت بدسلیقگی، بداخلاقی علمی و کج‌فهمی از ماهیت راهنماهای بالینی نیست؟ راهنمای بالینی که باید باعث کاهش هزینه و افزایش کیفیت شود، اینگونه عملکرد متناقض پیدا نمی‌کند؟ مگر می‌شود یک گروه خودش نحوه ارائه خدمت را تعیین کند و خودش را هم مجاز به درخواست خدمت بداند و هم مجاز به ارائه خدمت؟ خود گویی و خود خندی، عجب گاید‌لاین‌نویس هنرمندی! نهایتا ‌و به‌عنوان جمع‌بندی می‌توان گفت مهم‌ترین نقیصه موجود در راهنماهای بالینی، عدم وجود نظارت بروی صحت عملکرد تیم گاید‌لاین‌نویس و همچنین انتخاب تیمی است که از عدم‌ وجود اراده واقعی برای انجام کار درست که به هدف درست می‌رسد، خبر می‌دهد.سپید
پیمان کمالی حکیم
متخصص رادیولوژی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: