کد خبر: ۱۰۰۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 10
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>جامعه پزشکی>دندان‌پزشکان به‌عنوان بخشی از جامعه پزشکی که نقش مهمی در پیشگیری و سلامت اعضای جامعه دارند، هم مثل تمام همکارانشان در سال جاری با مشکلات صنفی ساده و پیچیده‌ای سروکله زدند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید از پیگیری مشکلات طرح تعهد دندان‌پزشکان، راه‌اندازی مطب در اماکن عمومی تا ضرورت برگزاری یک انتخابات پرشور در انجمن‌ها و دوری از حاشیه‌های سیاسی موضوعاتی بود که علی تاجرنیا عضو هیئت مدیره انجمن دندان پزشکان ایران به عنوان چالش‌های یک سال جاری مطرح کرد.

به نظر شما مهم‌ترین مشکلات صنفی دندان پزشکان در سالی که گذشت، چه بود؟
       در سال گذشته دو مساله حوزه صنفی وجود داشت که انجمن دندانپزشکی و انجمن‌های علمی سعی کردند به نوعی در این قضیه دخالت مثبت کنند.

خیلی مهم بود. بحث اول موضوع دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان خارج از کشور در رشته‌ دندانپزشکی بود که معمولا فارغ‌التحصیلان ما با یک مشکلی برای پذیرش به داخل مواجه هستند.

متاسفانه در دولت نهم و دهم به دلیل اینکه مسولان وقت دندانپزشکی موضوع امتحان جامع را بسیار سرسری گرفتند و از آن رد شدند، ما با تراکم زیاد فارغ‌التحصیلان مواجه بودیم که متقاضی بودند در کشور ادامه تحصیل یا کار بدهند. بنابراین وزارت بهداشت با این معضل مواجه بود که خوشبختانه سعی شده علی رغم اینکه مشکل آنها به نحوی حل شود، در عین حال از ورود چهره‌ها و فارغ‌التحصیلانی که استانداردهای لازم را برای فعالیت ندارند، جلوگیری شود تا به بی اعتمادی مردم از نظر دریافت خدمات مناسب دندانپزشکی خدشه‌ای وارد نشود.

       بحث خدمت اضافی ضریب کاری که اگرچه تعهد قانونی دندان‌پزشکان است یکی دیگر از موضوعات مهم است. دوره تعهد دندان‌پزشکی این به دو برابر مدت تحصیل می‌رسد، که باعث ایجاد ناراحتی‌هایی در برخی از همکاران ما شده است. البته من باید بگویم که مسیر و حرکت در این موارد به شکلی باشد که هم جامعه از حضور این افراد بهره لازم را ببرد و هم دانشجویان دندان‌پزشکی در یک شرایط آرام فکری و آرامش فعالیت‌های خودشان را انجام دهند. ما نمی‌توانیم به دلیل نیازهایی که دانشکده دندانپزشکی دارند و متاسفانه تعدادش هم در دوره‌های گذشته زیاد شده، از متخصصین چشم بپوشیم و از طرفی هم نمی‌توانیم به آنها فشاری بیش‌ازاندازه لازم بیاوریم. خوشبختانه در هر دو مورد با رایزنی‌هایی که بین نمایندگان هرکدام از این مجموعه‌ها با وزارت بهداشت شده است و همچنین کمک‌های غیرمستقیمی که از طرف انجمن دندانپزشکی یا سایر نهادهای علمی- صنفی صورت گرفته، این مسائل به‌نوعی توانسته رضایت نسبی را ایجاد کند.

در مورد ضرورت الکتریکی کردن انتخابات انجمن‌های پزشکی نظر شما چیست؟
       من معتقدم هستم ما باید تمام تلاشمان را بکنیم تا حداکثر مشارکت افراد در انتخابات انجمن‌ها شکل بگیرد. بخش عمده‌ای از این به نگاه دولت به این انجمن‌ها برمی‌گردد. یعنی دولت بتواند اختیارات مناسبی را در اختیار انجمن‌ها قرار دهد، بخشی از اختیارات خود را تثبیت کند و انجمن‌ها یک مقدار هویت بهتری پیدا کنند.

متاسفانه این نگاه در دولت‌های مختلف وجود نداشته و هنوز هم مشکلات این تفکری که احساس می‌شود انجمن‌های علمی زیرمجموعه‌های وزارتخانه یا کارمند آنها هست را ما هنوز داریم. نحوه برخوردی که با انجمن‌ها صورت می‌گیرد، برخورد از بالا به پایین است. درحالی‌که انجمن‌ها یک نهاد غیردولتی هستند. .

مهم‌ترین موانع در برقراری مشارکت بیشتر و یک انتخابات پرشور چیست؟
       بخش دیگری هم آیین‌نامه‌های دست‌وپا گیر و دستورالعمل‌هایی است که باعث می‌شود افراد کمتر رغبت پیدا کنند. مثل‌اینکه ما در انتخابات انجمن‌های علمی سابقه رد صلاحیت‌داریم که به‌هرحال بعضی از اینها بی‌سابقه بوده است. طبیعتا این مسائل باعث می‌شود بخشی از کسانی که بخواهند در همچنین انجمن‌هایی شرکت کنند، رغبت نکنند.

نگاه به انجمن‌ها نباید نگاهی سیاسی باشد تا اعضا احساس کنند در مقدرات انجمن خود نقش‌آفرین هستند و درعین‌حال حضور آنها تاثیرگزار است، مثل بسیاری از کشورهای مدرن ما هم انتخابات الکترونیک برگزار کرد تا به‌وسیله آن بتوانیم حداکثر مشارکت را ایجاد کنیم. البته حضور در انجمن‌ها و مشارکتشان در بحث مدیریت انجمن‌ها نباید فقط به رای دادن خلاصه شود. اگر این اتفاقات بیفتد، طبیعتا رای الکترونیک هم به‌تنهایی نخواهد توانست انجمن‌ها را تقویت کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: